Kto włada mediami w Polsce

0
0
0
/

Niemcy, Amerykanie, Francuzi, Szwedzi oraz Szwajcarzy stoją za „polskimi mediami”.

 

Telewizja

 

Polski kapitał stoi za Cyfrowym Polsatem (Polsat i TV4) Zygmunta Solorza (według Forbes 2. najbogatszy człowiek w Polsce za 2015 rok z majątkiem 11,9 mld zł). W tym gronie jest TVP1, TVP2, TVP Info oraz TV PULS. Z kolei USA wpływa na telewizję za pomocą Scripps Networks Interactive. Odpowiada za kanały TVN, TVN7, TVN Style, TVN Turbo oraz TVN24.

 

Scripps Networks Interactive jest właścicicielem marki HGTV. Chris Hoenig na łamach DiversityInc donosi, że ta stacja w imię obrony homoseksualistów zakończyła reality show w 2014. Prowadzący go bliźniacy David i Jason Benham sprzeciwiali się sodomii, muzułmanom oraz byli zdaniem Right Wing Watch "chrześcijańskimi ekstremistami". Oficjalnie firma głosi promocję marksistowskiej różnorodności w ramach rynku reklamy, pracy i przy zatrudnianiu. Portal Glaad, przedstawiciel środowiska LGBT, wskazuje, że firma stawia na sodomitów ze względu na lojalność konsumencją (wspierają marki przyjazne dla gender).

 

Według Justyny Reisner z Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji w III kwartale 2015 stacje powiązane ze Scripps Networks Interactive posiadały w ramach TVN7, TVN 24 i TVN 17% udziałów w rynku. W listopadzie 2015 stacje z nią związane (TVN, TVN24, TVN7, TTV) miały łącznie 1,370 mln widzów. Amerykańska firma posiada 53% udziałów.
Wedle danych Nielsen Audience Measurment (cytowane też dalej) za listopad 2015 Cyfrowy Polsat miał 816 tys. widzów, TVP1 - 945 tys., TVP2 - 636 tys., TVP Info - 286 tys., TV4 - 248 tys. a TV Puls - 214 tys.

 

Radio

 

Bauer Media Polska przez RMF ma 25% udziału w rynku a przez RMF Classic - 1,1%. Jako właściciel RMF Group posiada 100 stacji w tym skierowaną do młodych RMF MAXXX. Brytyjski odłam Bauer Media wskazuje, że podczas zatrudniania wyznają zasadę "Równych Szans" i "traktują ludzi uczciwie" w ramach gender i orientacji seksualnej. Bauer Media wprowadziła na polski rynek m. in. magazyn Bravo, Twój Styl, Życie na Gorąco, Tele Tydzień. W niemieckiej edycji Bravo, jak podał Jakub Noch, pojawiła się rubryka „Body-Check” z nagimi zdjęciami młodych Niemców. RMF na swojej stronie informowała m. in. o osobach wspierających środowiska LGBT takich jak Neil Finn, Elton John, czy Adam Levine, że walczą o prawa środowiska z pominięciem zagrożeń związanych z gender.

 

Francja ma udział w rynku przez Radio Zet (14,1%) i Antyradio (1,1%) z właścicielem Groupe Lagardère. W broszurze firmy "Milestones 2012-2013" Sarah Bailey informuje, że firma m. in. w ramach Hachette Book Group zajęła promowaniem LGBT wśród młodych ludzi w Stanach Zjednoczonych (projekt "It Gets Better"). W ramach fundacji Jean-Luc Lagardère promują marksistowską ideę różnorodności w kulturze jako rozwój talentów (np. nagroda literacka dla pisarza pochodzącego z krajów Ligii Państw Arabskich wspólnie z Institut du Monde Arabe).

 

Polski kapitał ma Polskie Radio: (9,2% udziału w rynku jako Polskie Radio, Program 3 Polskiego Radia - 8%, Dwójka - Program 2 Polskiego Radia - 0,6%). Obok nich jest Radio Maryja (1,8%) oraz Tok FM Agory (1,3%).

 

Internet

 

Na rynku portali pojawiają się Niemcy w ramach Bauer Media Polska władający Interią (14,7 mln internautów). Grupa Polska Press (10,2 mln odbiorców) należy do Verlagsgruppe Passau. Jest związana z takimi tytułami jak Dziennik Polski, Express Ilustrowany, Polska Dziennik Bałtycki, Polska Dziennik Łódzki, Polska Dziennik Zachodni, Polska Gazeta Krakowska, Polska Głos Wielkopolski, Polska Gazeta Wrocławska, Polska Kurier Lubelski, Polska Metropolia Warszawska, Echo Dnia, Gazeta Codzienna Nowiny, Nasza Trybuna Opolska, Gazeta Lubuska, Gazeta Pomorska, Kurier Poranny, Gazeta Współczesna, Głos Dziennik Pomorza oraz Nasze Miasto. Wskutek tego oddziałuje na 10,3 mln odbiorców. W rękach grupy jest serwis gratka.pl, e-budownictwo.pl, Nowa Historia, czy Ekstraklasa.net.

 

Szwajcarzy i Niemcy dzielą między sobą Onet podlegający pod Ringier Axel Springer Polska (17,9 mln odbiorców, Axel ma 75% udziałów). Amerykanów reprezentuje Scripps Networks Interactive związany z Grupą TVN (7 milionów odbiorców). Pojawia się też Grupa Microsoft - MSN z 8,1 mln internautów. Ta ostatnia firma utworzyła GLEAM. Jest to grupa pracowników LGBT Microsoft. Zajmuje się edukacją o gender, czy finansowanie akcji wspierających środowisko sodomitów. Od 1993 Microsoft wprowadził też korzyści dla pracowników w związkach homoseksualnych. Do GLEAM należy 2 tys. zatrudnionych w Microsoft.

 

Polskich właścicieli ma Wirtualna Polska (18 mln internautów, marki o2.pl, Money.pl, Dobre Programy.pl, Wawalove), Grupa Gazeta.pl Angory (12 mln) i Grupa ZPR Media (9,1 mln, marki: Eska TV, Fokus TV, Music Vox TV, Polo TV).

 

Prasa

 

Wśród gazet codziennych Niemcy mają Fakt (Ringier Axel Springer Polska, sprzedaż 300 tys. egz.) oraz Przegląd Sportowy (31 tys.). Szwedzki Bonnier Business posiada Puls Biznesu, czy Puls Medycyny wraz ze stroną internetową. Bonnier Corporation w ramach portalu Diversity Best Practices promuje marksistowsą ideę różnorodności w biznesie. Za cel stawia sobie "rozwój innowacyjnych rozwiązań dla zmiany kultury".

 

Z kolei polski kapitał to Gazeta Wyborcza (156 tys. sprzedanych egz.) Angory, Dziennik Gazeta Prawna (ok. 45 tys., 49% udziałów Ringier Axel Springer) Infor Biznesu, Gazeta Polska Codziennie (19 tys.) Niezależnego Wydawnictwa Polskiego, Super Express (143 tys.) ZPR Media, Rzeczpospolita (55 tys.) oraz Parkiet Gazeta Giełdy (ok. 5 tys.) Gremi Business Communication.

 

Wśród tygodników niemiecki Ringier Axel Springer Polska posiada Newsweek (130 tys. sprzedaży ogółem). W rodzimych mediach jest Gość Niedzielny (128 tys.), Polityka (116 tys.), w Sieci (73 tys.) Fratrii, Do Rzeczy (57 tys.) Orlego Pióra, Gazeta Polska (36 tys.) Niezależnego Wydawnictwa Polskiego, Wprost (ok. 30 tys.) Agencji Wydawniczo-Reklamowej Wprost, Tygodnik Powszechny (19 tys.) i Przegląd (16 tys.) Fundacji Oratio Recta.

 

Na 19 koncernów w Polsce zagranicznych jest 9 w tym Edipresse Polska, Phoenix Media, Burda International, Marquad Media, Egmont Polska. 

 

Oznacza to, że 92% prasy regionalnej w lipcu 2015 było w rękach niemieckiego Verlagsgruppe Passau. W latach 2008-2012 rząd wydawał 45% budżetu na reklamę w tygodnikach w Newsweeku. Kapitał zagraniczny ma w swych rękach 76% rynku prasy, tj. 138 czasopism, co według Pawła Gregorczyka z Klubu Jagielońskiego przekłada się na 567 milionów sprzedanych egzemplarzy.

 

Jacek Skrzypacz

 

WSZYSTKIE PRAWA DO TEKSTU ZASTRZEŻONE. Możesz udostępniać tekst w serwisach społecznościowych, ale zabronione jest kopiowanie tekstu w części lub całości przez inne redakcje i serwisy internetowe bez zgody redakcji pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Źródło: prawy.pl

Sonda

Wczytywanie sondy...

Polecane

Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną