Destruktywny wpływ komputerów i Internetu

0
0
0
/

prawy.pl_images_nowe_rozne_a_z_i_internetWszystkie polskie dzieci i cała polska młodzież korzysta z komputerów i ma dostęp do internetu. Rodzice, zachwyceni zdolnościami swoich dzieci, sprawnie posługujących się nowoczesnymi technologiami, mają często zerowe pojęcie o tym, z jakimi treściami ich dzieci spotykają się w internecie. Tymczasem dzięki kilku kliknięciom bez żadnych ograniczeń dzieci i młodzież mają dostęp do najbardziej chorych filmów pornograficznych, przedstawiających np. sceny brutalnych gwałtów na kobietach. I sceny te kształtują tożsamość młodych Polaków. Komputery są niezwykle współcześnie ważnym medium. W Polsce posiada je 96% rodzin. Wszystkie dzieci umieją posługiwać się tym narzędziem, jednak tylko 60% rodziców posiada tą umiejętność (z nich 32% używa komputerów do pracy, a 28% tylko do rekreacji). Połowa rodziców nie kontroluje, do czego ich dzieci wykorzystują komputery, i nie zdaje sobie sprawy z treści jakie można znaleźć w internecie. W domu 40% dzieci wykorzystuje komputer głównie do gier, 16% głównie do korzystania z internetu. Dzieci grające w gry komputerowe nie czują potrzeby kontaktu z innymi ludźmi, swoimi rówieśnikami czy rodziną. Część dzieci popada w uzależnienie od internetu. Nadmierne korzystanie z internetu (głównie z powodu gier), prócz zanikania więzi rodzinnych (a w konsekwencji możliwości socjalizacji dzieci), powoduje: z racji na brak aktywności fizycznej szkody dla zdrowia, kontakt z patologicznymi treściami (pornografią, okultyzmem) zaburzającymi proces kształtowania się normalnej osobowości, utratę sił niezbędnych do nauki i pracy, uzależnienie od internetu, utrudniony rozwój intelektualny, nadmierną agresję, brak wrażliwości na zło, akceptację patologii, desesytyzację, wyuczenie skojarzeń agresji z nagrodą (gry nagradzają za krzywdzenie innych), patologiczne fantazje, egocentryzm, brak empatii, wytworzenie postawy dążenia do dominacji, narcyzm, brak umiejętności społecznych, nieumiejętność kooperacji. Gry komputerowe używają tych samych mechanizmów, które w armiach wykorzystywane są do przełamywania w żołnierzach naturalnych zahamowań wobec zabijania wrogów. W grach komputerowych zawarte są treści erotyczne nieadekwatne do wieku graczy. Skutkiem tego młodzi gracze przedmiotowo traktują swoje rówieśniczki i nie wykazują uczuć wyższych – miłości, troski czy zachwytu. Gry komputerowe wzbudzają zainteresowanie graczy pornografią i okultyzmem. Budują w młodych graczach pozytywne skojarzenia wobec symboli satanistycznych (często pod takimi symbolami ukryte są nagrody). Gry komputerowe ośmieszają i negują to, co pozytywne w cywilizacji łacińskiej. Są tak wciągające dla graczy, że alienują ich od realnego świata. Inaczej niż w krajach zachodnich „w Polsce nie ma przepisów prawnych, które zakazywały by rozpowszechniania scen brutalnych". Współczesne dzieci lepiej niż rodzice znają się na nowoczesnych technologiach, częściej niż rodzice korzystają z Internetu. Ludzie w dzieciństwie kształtują przez doświadczenia swój obraz świata. Gdy spędzają swoje dzieciństwo przed komputerem, ich doświadczenia są wirtualne i zamiast obrazu realnego świata, kształtują obraz świata na podstawie Internetu. Internet dziś wychowuje dzieci, odcina je od wpływu rodziców, umożliwia dzieciom dostęp do treści pornograficznych, umożliwia przestępcom krzywdzenie nieletnich użytkowników, ma destruktywny wpływ (z racji braku aktywności fizycznej) na zdrowie młodych użytkowników, uzależnia i odcina od normalnego życia. Jak w każdej innej dziedzinie mediów należy dzieci uczyć o niebezpieczeństwach płynących z poszczególnych rodzajów mediów, kontrolować medialną aktywność dzieci, rozmawiać z dzieckiem na temat treści jakie do niego docierają za pośrednictwem poszczególnych mediów. Należy dzieci wychowywać do mediów, nie zaś pozwalać na to, aby to mediam w tym także Internet wychowywały je dla świata. Przyczyną uzależnień od Internetu jest łatwość dostępu do niego, satysfakcja wynikająca z korzystania (z tego, że ma się kontrolę nad rzeczywistością, że realizuje się potrzebę relacji z innymi ludźmi, że Internet daje możliwość ucieczki przed realnymi problemami). Współczesne telefony komórkowe są kolejnym mediów z którym wiążą się zagrożenia. Komórki zapewniają komunikację, poczucie bezpieczeństwa, rozrywkę, dostęp do informacji w Internecie. Uzależnienie od komórki jest tak silne, że uzależniony nie wyobraża sobie życia bez dostępu do urządzenia. Dodatkowo uzależnienie od komórki jest kosztowne a korzystanie upośledza kulturowo. Jak zauważają eksperci „tylko niewielki odsetek młodzieży sięga po czasopisma mające charakter informacyjny i edukacyjny". Większość tekstów w czasopismach dla młodzieży ma szkodliwy charakter – demoralizuje, propaguje hedonizm, promuje wczesną inicjacje seksualną i przygodne stosunki z licznymi partnerami, promuje lewicowe zabobony społeczne i szerzy wśród dziewcząt wzory urody prowadzące dziewczęta do zachowań szkodliwych dla zdrowia. Filmy i gry komputerowe uczą dzieci agresji, tego, że negatywne emocje i przemoc są normalne oraz niezbędne do osiągnięcia sukcesu. W mediach premiowane są amoralne zachowania. Dzieci intensywniej odbierają bodźce, naśladują zachowania dorosłych, nie dostrzegają różnic między fikcją a rzeczywistością, by zrozumieć wydarzenia przedstawiane w mediach, utożsamiają się z fikcyjnymi bohaterami. Dzieci bezkrytycznie przyjmują wartości i postawy bohaterów z gier i filmów, co wypacza dziecięcą psychikę (np. uczą się, że należy być złym, bo to daje korzyści). Małgorzata Więczkowska w książce „Co wciąga twoje dziecko?" zaznacza: „Przyzwyczajenie do obrazów przemocy powoduje zaburzenia w sferze rozwoju duchowego (...), utratę zdolności do refleksji, zamazywanie granic pomiędzy dobrem a złem, i zanik potrzeb rozwoju duchowego". By później dodać: „Częste oglądanie przemocy w mediach umacnia agresywne postawy". Ostrzega, iż „Brutalność medialnych obrazów skłania do podobnych zachowań w życiu realnym". Przemoc w mediach kreuje w widzach przekonanie, że przemoc „jest zjawiskiem normalnym i akceptowanym przez ludzi". W mediach czynienie zła ukazywane jest jako coś atrakcyjnego, co jest wyjątkowo szkodliwe dla dzieci, bo dzieci i młodzież bezkrytycznie akceptuje świat prezentowany w mediach. Więczkowska alarmuje, iż pod wpływem intensywnego obcowania z telewizją u dzieci i młodzieży kształtuje się tzw. umysłowość nowej fali, która „skupia się wyłącznie na hedonistycznej i bezrefleksyjnej konsumpcji". Młodym „telewizor i komputer zastąpił kontakty z ludźmi rzeczywistymi".  

Źródło: prawy.pl

Sonda

Wczytywanie sondy...

Polecane

Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną