Od 8 lipca, i przedpremierowo na warszawskim festiwalu filmowym Wiosna Filmów, kinomani będą mieli możliwość obejrzenia francuskiego dramatu sądowego „Subtelność" o dość propaństwowej wymowie. Filmu w swej wymowie odmiennego od częstego w polskiej kinematografii nihilizmu.
„Subtelność" to dramat sądowy w którym ukazana jest postać sędziego, który praworządnie i profesjonalnie prowadzi sprawę zabójstwo dziecka. Bohatera codzienności, stanowiącego jeden z filarów republiki, jakże odmiennego od wizerunku sędziów, który znamy z Polski, kształtowanego m.in. przez sędziów Trybunału Konstytucyjnego bezczelnie roszczących sobie prawo do władzy suwerenów nad narodem polskim, uczynnych wobec rządzących, wsadzających do więzień w poprzednich latach krytyków zdemoralizowanych władz.
Bohater filmu - sędzia - wbrew woli oskarżonego, który nie chce się bronić, choć deklaruje, że jest niewinny, bezkompromisowo docieka prawdy, ujawniając nadużycia policjantów. Propaństwowość filmu przejawia się właśnie w ukazaniu francuskiego wymiaru sprawiedliwości jako instytucji dbającej o prawo i sprawiedliwość.
Reżyserem i autorem scenariusza jest Christian Vincent. W filmie odtwórcami ról głównych są: Fabrice Luchini, Sidse Babett Knudsen, Eva Lallier. Film został nagrodzony na festiwalu w Wenecji i zdobył dwa Cezary w 2016 roku.
Akcja filmu wzbogacona jest też niezwykle sympatycznym wątkiem romantycznym. Rzeczony sędzia jest niezwykle zauroczony jedną z ławniczek, lekarką, która przywróciła go do zdrowia po wypadku.