Rola Matki Boskiej w katolicyzmie i cywilizacji łacińskiej

0
0
0
/

  maryja_matka_boza_i_nasza_maxCywilizacja łacińska oparta na wierze katolickiej jest najdoskonalszą formą życia społecznego. Formą, która pozwoliła na niebywały wzrost dobrobytu, jakości życia, rozwój nauki, techniki, i zapewniła jak najszersze prawa obywatelskie. Każda cywilizacja zdeterminowana jest przez swój ideowy fundament, przez swoją ideową matrycę. Sukcesy zachodu wynikają z oparcia się na fundamencie nauczania kościoła katolickiego, wszelkie porażki wynikały z odrzucenia katolicyzmu. Poczesną rolę w katolicyzmie odgrywa Matka Boska, i to właśnie dla tego wszystkie siły chcące obalenia zachodniej cywilizacji, atakowały kościół, rozpoczynając swoją szkodliwą działalność od destrukcji kultu maryjnego. Dlatego w obronie zdobyczy cywilizacji łacińskiej, tak ważna jest obrona katolicyzmu i trwanie przy kulcie maryjnym. By mieć silną formację religijną, trzeba mieć wiedzę, gdyż niewiedza sprzyja przyjmowaniu toksycznej nauki innowierców. W kształtowaniu formacji religijnej użyteczna może być niezwykle piękna 768. stronicowa publikacja wydawnictwa Jedność „Maryja. Matka Boża i nasza". Książka składająca się z krótkich, przystępnie napisanych tekstów ilustrowanych adekwatnymi, niezwykle pięknymi obrazami. Publikacja to kompendium wiedzy (z Ewangelii, nauczania Kościoła, a często i tradycji korzystającej z apokryfów) o Matce Boskiej, ilustrowane 376 wizerunkami Matki Boskiej będącymi dziełami sztuki Europejskiej. Opowieść o Matce Boskiej, autorzy publikacji rozpoczęli „od ''Proroctw i zapowiedzi maryjnych'', czyli od Starego Testamentu, gdzie w postaciach niektórych odważnych kobiet widziano cnoty i cechy opisujące Matkę Bożą". Na kartach pracy, opisane są postacie będące zapowiedzią: Ewy, Hagar, Sary, Rebeki, Rachel, Miriam siostry Mojżesza, Debory, Jael, Anny matki Samuela, Rut, Abigaile, Batszeba, Abiszag, Saba, Judyta, Estera, Sybilla, oraz nowotestamentowa niewiasta z Apokalipsy. Symboliczną zapowiedzią roli Matki Boskiej w Starym Testamencie jest też: krzew gorejący, owcze runo Gedeona, arka przymierza, góra Syjon, losy Izajasza i Daniela. „Druga część, ''Ikonografia i symbole'', została poświęcona rozległemu aparatowi ikonograficznemu symboli, od tych ''abstrakcyjnych'', o charakterze ogólnym, po konotacje miejsc, by dojść do kwiatów, owoców i symbolicznych przedstawień cnót maryjnych". Na kartach pracy opisane są takie symboliczne znaczenia cnót i przydomków maryjnych, oraz symboli związanych z Maryją, jak: macierzyństwo, dziewictwo, wstawiennictwo, królowanie (niebiosom, aniołom), komunia z Jezusem, bycie matką Kościoła, służebnicą Pańską, stolicą mądrości, matką miłosierdzia, matką pokory, ogrodem zamkniętym, zamkniętą bramą, twierdzą. Oraz roli symbolicznej, w przedstawieniach maryjnych takich elementów jak: wieża, las, grono winorośli, grusza, owoc granatu, drzewo, wieniec, altana, konwalia, lilia, róża, ogród różany, różaniec, wróbel, szczygieł, kolumna, świeca, lampa, księga, Księżyc, fontanna, drabina, zasłona. W kolejnych rozdziałach opisano rodzinę i dzieciństwo Maryi (rodowód, rodzice Joachim i Anna, zwiastowanie, niepokalane poczęcie, małżeństwa z Józefem, narodzenie, wychowanie Jezusa) relacje Maryi z Jezusem (od chwili poczęcia, przez nawiedzenie św Elżbiety, sny prorocze, dramatyczne okoliczności narodzi i dzieciństwa Jezusa), jej cierpienie podczas męki Jezusa i losy Maryi po śmierci syna. „W części ''Maryja i święci'', podkreśla się wpływ, jaki już od czasów swego życia na ziemi Dziewica Matka wywierała na wybrane osoby, ukazując się im w objawieniach i wizjach". W tym wpływ Matki Boskiej na świętych: Łukasza, Jakuba Starszego, Tomasza, Jan, Mikołaja, Katarzyne, Ildefonsa, Bruna, Bernarda, Dominika, Franciszka, Antoniego, Szymona, Brygide, Sergiusza, Bernarda, Franciszke, Amadeusza, Filipa, Marie Magdalene. „W rozdziale ''Maryja na Wschodzie'', został opisany przez twórczość ikoniczną szczególny kult postaci Dziewicy-Matki". W części tej, czytelnik z zachodniej cywilizacji ma okazję poznać podstawy bogactwa duchowości maryjnej, greckiego prawosławia oraz schematy w sztuce, którymi opisywane jest na ikonach nauczanie kościoła wschodniego. „Z kolei ''Maryja w ciągu wieków'', to krótki przegląd głównych dzieł artystów, którzy na przestrzeni czasów, w decydujący sposób przyczyniali się do zmian upodobań estetycznych wiernych". Od wyobrażeń najstarszych z III wieku aż po współczesne. Kompendium wiedzy o Matce Boskiej, kończy wykaz świąt maryjnych, oraz sanktuariów poświęconych Matce Bożej. Do opisów dołączone została lista głównych objawień maryjnych". Jan Bodakowski

Źródło: prawy.pl

Sonda
Wczytywanie sondy...
Polecane
Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną