SKANDAL!!! Nazistowskie godło Polski w Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Jednym z dzieł zakupionych za pieniądze podatników i wystawianych w Muzeum Sztuki Nowoczesnej jest rzeźba P. Uklańskiego „Deutsch-Polnische Freundschaft” przedstawiająca połączenie godła Polski z godłem… nazistowskich Niemiec.

 

To już kolejne dzieło Uklańskiego, które łączy symbolikę nazistowską z polską symboliką patriotyczną. Przekaz jest więc jednoznaczny – polski patriotyzm to nazizm. Według portalu Culture.pl „praca ta staje się przewrotną przestrogą przed rodzimym faszyzmem, przed powiązanymi z nim ksenofobią i rasizmem”.

Jedną z najbardziej znanych prac Uklańskiego byli „Naziści” z 1998 roku. Cykl 164 „kolorowych fotosów z filmów, w których aktorzy, ubrani w hitlerowskie mundury, wcielali się w roli niemieckich oficerów”. Jeden z nich D. Olbrychski oburzony sugestiami artysty zniszczył część ekspozycji siekając fotosy szablą Kmicica.

Na przełomie 2012 i 2013 w Zachęcie prezentowana była przeglądowa wystawa P. Uklańskiego „Czterdzieści i cztery”. Na wystawie uwagę zwracały dwie instalacje: „Pornalikes” i „Polska Über Alles”. O przesłaniu innej instalacji można się zorientować dopiero z informacji na stronie Zachęty: „Uklański przemienia na przykład jedną z neoklasycystycznych sal Zachęty w rodzaj wielkiej macicy skonstruowanej z podwieszonych farbowanych tkanin”.

Instalacja „Pornalikes” składała się z sali, w której na jednej ze ścian powieszono kilkadziesiąt pornograficznych fotek z lat 80., zdjęć: odbytów, sromów, penisów, stosunków analnych, genitalnych, oralnych, wytrysków, spermy na twarzach kobiet, kopulacji. „Dzieła” tego pilnowały dwie panie z ochrony.

Podobnie i inne sale na wystawie Uklańskiego obstawione były przez kilku ochroniarzy na pomieszczenie. Jednym z celów ich obecności było uniemożliwienie robienia zdjęć eksponatom. Na widok trzymanego aparatu fotograficznego, od razu przy wejściu, ochroniarz informował o zakazie fotografowania. Gdy widz wydawał się ochroniarzowi podejrzanym, strażnik zwykł śledzić widza przez całą wystawę, i na każdej z sal głośno wydawać polecenia swoim podwładnym by bacznie widza obserwowali. Dodatkowo wyposażeni w krótkofalówki ochroniarze non stop utrzymywali z centralą łączność radiową.

Innym „dziełem” Uklańskiego była instalacja „Polska Über Alles”. Na którą składała się podłoga złożona z świecących paneli jak w dyskotece, ściany z naklejonymi portretami aktorów w nazistowskich mundurach, i zawieszone na tych portretach godła Polski – dla którego tłem herbowym byli naziści.

Jak można było przeczytać na stronie Zachęty „Ze względu na charakter prac Piotra Uklańskiego, prezentowanych na wystawie Czterdzieści i cztery, decyzję o ewentualnym oglądaniu wystawy przez dzieci” Zachęta powierza „rodzicom lub opiekunom”. Zachęta nie widziała sama z siebie nic niestosownego w prezentowaniu za zgodą rodziców dzieciom pornografii.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej jest jednym z trzech miejsc w Warszawie, obok CSW i Zachęty, które za ogromne pieniądze z kieszeni podatników, wystawiają sztukę nowoczesną.

tekst i fot. Jan Bodakowski

Jeżeli podobają Ci się materiały publicystów portalu Prawy.pl wesprzyj budowę Europejskiego Centrum Pomocy Rodzinie im. św. Jana Pawła II poprzez dokonanie wpłaty na konto Fundacji SOS Obrony Poczętego Życia: 32 1140 1010 0000 4777 8600 1001. Pomóż leczyć ciężko chore dzieci.

WSZYSTKIE PRAWA DO TEKSTU ZASTRZEŻONE. Możesz udostępniać tekst w serwisach społecznościowych, ale zabronione jest kopiowanie tekstu w części lub całości przez inne redakcje i serwisy internetowe bez zgody redakcji pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

314 komentarzy

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najpopularniejsze

Góra