Recenzje

Milczenie, poruszający katolicki film już w kinach

Film „Milczenie” ukazuje niezachwianą wiarę japońskich katolików męczenników, bezlitośnie, masowo i sadystycznie mordowanych w XVII wieku przez buddaistyczne władze Japonii. Ukazany w filmie heroizm męczenników zawstydza nas współczesnych, pogrążonych w marazmie i lenistwie, katolików. Dziś wyznawanie i głoszenie katolicyzmu nic nas nie kosztuje – Bóg w swym miłosierdziu oszczędził nam wyzwań jakie stały się udziałem japońskich katolików.

 

Tego komfortu absolutnie nie doceniamy i nie wykorzystujemy. Nasze lenistwo urąga męczeństwu katolików. Przez pamięć o ich odwadze i niezachwianej wierze musimy wykorzystać wszelkie okazje do głoszenia nauczania Kościoła katolickiego. Przez pamięć o tych, których krew przelano, musimy wszelkie siły włożyć w walkę o katolicką Polskę. Tym bardziej, że i dziś miliony katolików są prześladowane z powodu swojej wiary.

Rozpoczynająca się w 1633 roku akcja filmu realistycznie ukazuje prześladowania katolików w Japonii. Japońscy katolicy, którzy nie chcieli wyrzec się wiary, dokonać apostazji i zostać buddystami byli przez władze Japonii w sadystyczny sposób mordowani.

W filmie realistycznie ukazane są rodzaje męczeńskiej śmierci jaka była udziałem japońskich katolików. Katolicy przywiązani do pali byli polewani ukropem z gorących źródeł (tortury mogły trać do 33 dni bez przerwy), paleni żywcem na stosach albo obwiązani suchymi snopami i matami, krzyżowani na krzyżach ustawionych przy brzegu morza by w czasie przypływu topili się w nadchodzącej wodzie (konanie takie mogło trwać wiele dni), ścinani, topieni związani w morzu, wieszani do góry nogami i ranieni w szyje by się godzinami wykrwawiać na śmierć.

Pomimo prześladowań w ukryciu trwały wspólnoty chrześcijan (w filmie doskonale ukazane jest jak ważna była wiara dla Japończyków, jak dzielnie w niej trwali), tajna posługa duchownych w podziemnym kościele. Za wydanie chrześcijanina władze płaciły 100 sztuk złota, za zakonnika 200, a za księdza 300.

Złapani przez władze japońscy chrześcijanie zmuszani byli do dokonywania bluźnierstw, deptania świętych obrazów, plucia na krucyfiks lub złorzeczenia Matce Boskiej. Akty apostazji musiały być publiczne i wielokrotnie powtarzane. Tych którzy nie chcieli się publicznie wyrzec wiary władze sadystycznie mordowały. Heroiczne trwanie w wierze japońskich chłopów skonfrontowane jest z słabością jezuitów, którzy w obliczu prześladowań czuli się osamotnieni i mieli kryzys wiary.

Doskonale w filmie ukazana jest demoniczność buddaistycznych prześladowców chrześcijan, z uśmiechem zadających katolikom cierpień, i wkładających wiele w wysiłku by złamać ich ducha. By złamać psychicznie młodego jezuitę postawiony jest on przez oprawców (co wielokrotnie powtórzone buddystów) przed wyborem albo wyrzeknie się Boga i oszczędzi męczeńskiej śmierci grupie japońskich katolików albo będzie trwał w wierze i skarze ich na śmierć w długich męczarniach.

Prześladowcom katolików księża apostaci są potrzebni by zabić ducha oporu w katolickiej prostej ludności. W filmie doskonale ukazane jest to jak wymagane przez władze drobne bluźnierstwa (określane jako formalność) mają sukcesywnie demoralizować katolików

Postacie dwu księży apostatów ukazane są jako postacie tragiczne – ludzi psychicznie zgwałconych, zniewolonych, którzy by ratować życie, stają się elementem antykatolickiej machiny buddaistycznego terroru. Film ukazuje, że w ich życiu nie dokonała się dobrowolne odrzucenie katolicyzmu, tylko stali się zastraszonymi wrakami ludzi.

„Milczenie” to film inspirowany autentycznymi wydarzeniami. Adaptacja powieści Shūsaku Endō. Bohaterami filmu jest dwu młodych jezuitów, którzy w XVII wiek wyruszają do Japonii by zweryfikować informacje o apostazji zaginionego misjonarza Jezuity. „Milczenie” wyświetlane jest w kinach w całej Polsce w tym i w warszawskim kinie Kinoteka.

Interesująca jest też historia powstania filmu. Jak można przeczytać w materiałach dystrybutora obrazu „W 1988 roku, podczas specjalnego pokazu filmu, „Ostatnie kuszenie Chrystusa”, Martin Scorsese spotkał się z arcybiskupem Paulem Moorem, który wręczył reżyserowi egzemplarz książki

Shūsaku Endō pt. „Milczenie”. Pierwotnie opublikowano ją w Japonii w roku 1966, gdzie spotkała się ze świetnym przyjęciem i poważną dyskusją. (…) Już pierwsza lektura „Milczenia” zrobiła na Martinie Scorsese olbrzymie wrażenie (…) Pod koniec lat 80., Scorsese wspólnie z Jayem Cocksem, zaczął prace nad scenariuszem filmowej adaptacji”.

Głównym bohaterem filmu jest młody Sebastian Rodrigues, który wyrusza do Japonii w towarzystwie drugiego młodego jezuity Garupe. W podróży towarzyszy im złamany przez prześladowców Japończyk Kichijiro. Jezuici chcą odnaleźć jezuickiego misjonarza Ferreire.

W rolach głównych w filmie wystąpili tacy znani aktorzy jak: Andrew Garfield (znany z takich filmów jak: Ukryta strategia, Kochanice króla, Parnassus, Nie opuszczaj mnie, The Social Network, Niesamowity Spider-Man, Niesamowity Spider-Man 2, 99 Homes, Przełęcz ocalonych, Milczenie), Adam Driver (znany z takich filmów jak: J. Edgar, serial Dziewczyny, Lincoln, Frances Ha, Co jest grane, Davis?, Ścieżki, Ta nasza młodość, Gwiezdne wojny: Przebudzenie Mocy, Midnight Special, Paterson), i Liam Neeson (znany z takich filmów jak: Wieki ciemne, Bunt na Bounty, Misja, Podejrzany, Pula śmierci, Prawo krwi, Mężowie i żony, Lista Schindlera, Nell, Rob Roy, Michael Collins, Nędznicy, Gwiezdne wojny: Część I – Mroczne widmo, Gangi Nowego Jorku, To właśnie miłość, Kinsey, Batman Początek, Śniadanie na Plutonie, Uprowadzona, Drużyna, Tożsamość, Mroczny Rycerz powstaje, Non-Stop, Siedem minut po północy)

Reżyserem „Milczenia” Martin Scorsese znany jest z takich filmów jak: Ulice nędzy, Taksówkarz, New York ,Ostatni walc, Wściekły byk, Król komedii, Po godzinach, Kolor pieniędzy, Ostatnie kuszenie Chrystusa, Chłopcy z ferajny, Przylądek strachu, Wiek niewinności, Kasyno, Kundun – życie Dalaj Lamy, Ciemna strona miasta, Gangi Nowego Jorku, Aviator, Infiltracja, Rolling Stones w blasku świateł, Wyspa tajemnic, serial Zakazane imperium, Wilk z Wall Street, serial Vinyl.

Jan Bodakowski

WSZYSTKIE PRAWA DO TEKSTU ZASTRZEŻONE. Możesz udostępniać tekst w serwisach społecznościowych, ale zabronione jest kopiowanie tekstu w części lub całości przez inne redakcje i serwisy internetowe bez zgody redakcji pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

1 komentarz

1 Komentarz

  1. Lavern Beaulieu

    8 maja 2017 at 00:35

    this webiste

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najpopularniejsze

Góra