Wzrost konsumpcji paliw silnikowych w 2016 roku aż o 13%

0
0
0
/

1. Pod koniec marca ukazał komunikat Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN), dotyczący konsumpcji paliw ciekłych w tym paliw silnikowych (benzyny silnikowe, olej napędowy i autogaz) w całym 2016 roku, z którego wynika, że wzrosła ona aż o 13%. Łączna oficjalna konsumpcja krajowa paliw ciekłych przekroczyła w 2016 roku 29 mln m3 i była wyższa aż o 3,1 mln m3 od konsumpcji w roku 2015, co jest wydarzeniem bez precedensu w ostatnich kilkunastu latach. Import paliw ciekłych wzrósł aż o 34% w stosunku do roku ubiegłego, co oznacza, że do naszego kraju sprowadzono w 2016 roku aż o 2,3 mln m3 więcej niż w roku ubiegłym (jego udział w całości rynku wyniósł w 2016 roku  31%). 2. Oczywiście te rewelacyjne wyniki związane z oficjalną konsumpcją paliw w Polsce w 2016, a także gwałtowny przyrost ich oficjalnego importu jest związany z wprowadzeniem tzw. pakietu paliwowego od 1 sierpnia, co tak naprawdę oznacza, że duża część tych przyrostów przypada na 5 ostatnich miesięcy poprzedniego roku. Przypomnijmy tylko, że przygotowany przez rząd premier Beaty Szydło tzw. pakiet paliwowy, wszedł w życie w 1 sierpnia 2016 roku, jeżeli chodzi o przepisy podatkowe (VAT, akcyza), a od 1 września weszła w życie ważna zmiana przepisów prawa energetycznego. W sierpniu weszły w życie zmiany w ustawach o podatku VAT i podatku akcyzowym, uszczelniające system poboru podatku VAT i akcyzy szczególnie w tzw. obrocie wewnątrzwspólnotowym paliwami. Ponadto zmiany w przepisach podatkowych zmusiły firmy do powiązania obrotu paliwami z zagranicą z miejscem działalności gospodarczej w kraju. A więc nabywanie paliw z państw UE z wykorzystywaniem usług zarejestrowanego odbiorcy lub składu podatkowego, jest od tej pory możliwe tylko przez podmiot, który posiada koncesję na obrót paliwami z zagranicą, siedzibę lub zarejestrowany oddział w kraju, a nabycie jest dokonywane w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w kraju. Wszystkie te zmiany zarówno w ustawach podatkowych jak i ustawie prawo energetyczne zdaniem rządu miały przynieść dodatkowe wpływy szacowane ostrożnie na kwotę 2,5 mld zł rocznie, choć wpływy szarej strefy w obrocie paliwami były określane aż na kwotę 10 mld zł rocznie. 3. Wygląda jednak na to, że wzrost sprzedaży paliw odnotowany w głównie w ciągu ostatnich 5 miesięcy poprzedniego roku, był na tyle wysoki, że dodatkowe dochody z tego tytułu osiągane zarówno przez firmy paliwowe w naszym kraju jak i budżet państwa były jednak wyraźnie wyższe o tych szacunków. I tak w Grupie Orlen S.A. w 2016 roku wolumen sprzedaży wzrósł o 2%, a sprzedaż paliw była rekordowa i wyniosła 10 mld litrów, co między innymi przyczyniło się do osiągnięcia zysku netto w wysokości 5,7 mld zł (zysk po opodatkowaniu podatkiem dochodowym) i był on aż o 2,5 mld zł wyższy od tego osiągniętego w 2015 roku. Z kolei zysk netto drugiego koncernu naftowego LOTOS. S.A, był wprawdzie mniejszy i wyniósł w całym roku 2016 niewiele ponad 1 mld zł (w latach poprzednich wyniki tej spółki były dużo gorsze), przy czym sprzedaż benzyn w Grupie wzrosła o 12,3%, a oleju napędowego aż o 15,5%. Jeżeli te tendencje uda się utrzymać w całym roku 2017, to wyniki zarówno tych dwóch największych państwowych spółek, jak i budżetowe dochody podatkowe ze sprzedaży paliw powinny być jeszcze wyraźnie wyższe niż w roku 2016. I tylko z coraz większą natarczywością powraca pytanie, dlaczego to rządy PO-PSL przez 8 lat, patrząc na corocznie powiększającą się szarą strefę w obrocie paliwami, nie zdecydowały się na wprowadzenie takich rozwiązań podatkowych? Zbigniew Kuźmiuk

Źródło: prawy.pl

Sonda

Wczytywanie sondy...

Polecane

Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną