Wielki Piątek: „Módlmy się za wiarołomnych Żydów”

0
0
0
/

Od VII wieku w liturgii Wielkiego Piątku Kościół modlił się za wiarołomnych Żydów. Elementy antysemityzmu dostrzegł w tym dopiero papież Jan XXIII (inicjator Soboru Watykańskiego Drugiego) i wykreślił słowo „wiarołomnych” (z łac. perfidis). Jego następca, Paweł VI całkowicie zmienił liturgię katolicką, a modlitwa za Żydów nabrała formy wieloznacznej i nie wzywającej wprost do nawrócenia („Módlmy się za Żydów, do których przodków Pan Bóg przemawiał, aby pomógł im wzrastać w miłości ku Niemu i w wierności Jego przymierzu”).   Z kolei Benedykt XVI przywracając godne miejsce Mszy trydenckiej (ryt mszalny św. Piusa V) podtrzymał wyeliminowanie kontrowersyjnego słowa „perfidis”, które w niektórych językach narodowych, także w języku polskim, semantycznie i instynktownie wskazują bardziej na perfidię niż na wiarołomstwo bądź zdradę. W starym rycie Mszy Benedykt XVI zamienił więc tę modlitwę (domagała się tego także strona żydowska) przywracając jej jednak bardziej jednoznaczny sens znany w liturgii wielkopiątkowej od setek lat, aż do korekty Jana XXIII. Nowa modlitwa w Mszy trydenckiej podana przez Benedykta XVI brzmi następująco: Módlmy się także za Żydów, ażeby Bóg i Pan nasz oświecił ich serca, by poznali Jezusa Chrystusa, Zbawiciela wszystkich ludzi.” Prawy.pl przypomina więc już historyczne (używane dalej m.in. przez kapłanów Bractwa Św. Piusa X) słowa liturgii Wielkiego Piątku dotyczącej heretyków i Żydów, które towarzyszyły liturgii setek świętych Kościoła katolickiego modlących się tymi słowami: Modlitwa o jedność Kościoła (pojmowanej zupełnie inaczej niż w aktualnej doktrynie ekumenicznej). Oremus et pro haereticis, et schismaticis: ut Deus et Dominus noster eruat eos ab erroribus universis; et ad sanctam matrem Ecclesiam Catholicam atque Apostolicam revocare dignetur. (…) Omnipotens sempiterne Deus, qui salvas omnes, et neminem vis perire: respice ad animas diabolica fraude deceptas; ut, omni haeretica pravitate deposita, errantium corda resipiscant, et ad veritatis tuae redeant unitatem. Per Dominum nostrum Iesum Christum, Filium tuum: qui tecum vivit et regnat in unitate Spiritus Sancti Deus, per omnia saecula saeculorum. Amen. Módlmy się także za heretyków i schizmatyków, aby Bóg i Pan nasz wyzwolił ich z wszelkich błędów i raczył z powrotem przywieść do świętej Matki Kościoła Powszechnego i Apostolskiego (…) Wszechmogący, wieczny Boże, Ty wszystkich zbawiasz i nie chcesz, aby ktokolwiek zginął; wejrzyj na dusze zwiedzione przez podstęp szatana; niech serca błądzących opamiętają się i porzuciwszy heretyckie błędy powrócą do jedności Twojej wiary. Przez tegoż Pana naszego Jezusa Chrystusa, Syna Twojego, który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego Bóg przez wszystkie wieki wieków. Amen. Modlitwa o nawrócenie Żydów wiarołomnych Oremus et pro perfidis Judaeis: ut Deus et Dominus noster auferat velamen de cordibus eorum; ut et ipsi agnoscant Jesum Christum Dominum nostrum. (…) Omnipotens sempiterne Deus, qui etiam Judaicam perfidiam a tua misericordia non repellis: exaudi preces nostras, quas pro illius populi obcaecatione deferimus; ut agnita veritatis tuae luce, quae Christus est, a suis tenebris eruantur. Per Dominum nostrum Iesum Christum, Filium tuum: qui tecum vivit et regnat in unitate Spiritus Sancti Deus, per omnia saecula saeculorum. Amen. Módlmy się także za Żydów wiarołomnych: aby Bóg i Pan nasz zdarł zasłonę z ich serc, iżby i oni poznali Jezusa Chrystusa Pana naszego. Wszechmogący, wiekuisty Boże, który od miłosierdzia swego nawet wiarołomnych Żydów nie odrzucasz, wysłuchaj modły nasze za ten lud zaślepiony, aby wreszcie, poznawszy światło prawdy, którym jest Chrystus, z ciemności swych został wybawiony. Przez tegoż Pana naszego Jezusa Chrystusa, Syna Twojego, który z Tobą żyje i króluje w jedności Ducha Świętego Bóg przez wszystkie wieki wieków Pomimo teologicznych podstaw do kontynuowania modlitwy za wiarołomnych Żydów i błądzących heretyków nie zapomnijmy, uczestnicy Mszy św. Piusa V czy Mszy św. Pawła VI, pomodlić się do Ukrzyżowanego także o potrzebne łaski dla nas samych; łaski, na które zamyka nas nasza własna perfidia, o której wiemy my jak i On. Robert Wyrostkiewicz

Źródło: prawy.pl

Sonda

Wczytywanie sondy...

Polecane

Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną