Felieton

Duży sukces w negocjacjach transportowych z Rosją

1. Mimo napiętych relacji naszego kraju z Rosją, okazało się, że w negocjacjach dotyczących przewozów towarowych do tego kraju i do krajów trzecich przez Rosję na rok 2018, polski rząd odniósł duży sukces.

Po pierwsze negocjacje zakończyły się pod koniec października, limity przewozów na rok 2018 są znane z dużym wyprzedzeniem, a więc firmy transportowe mają ponad 2 miesiące na dobre przygotowanie planu usług transportowych.

Po drugie obie strony zgodziły się na kontyngent 230 tysięcy pozwoleń dla każdej ze stron, przy czym Polska uzyskała 160 tysięcy pozwoleń na przewozy dwustronne (tranzytowe) i aż 60 tysięcy znacznie atrakcyjniejszych dla przewoźników pozwoleń na przewozy do i z krajów trzecich (przez Rosję).

Rosja z kolei zgodziła się na 220 tysięcy pozwoleń dwustronnych (tranzytowych i tylko 10 tysięcy pozwoleń na transport przez Polskę do i z krajów trzecich.

2. Przypomnijmy, że na rok 2017, Polska uzyskała w ramach porozumienia sumarycznie 190,5 tysiąca pozwoleń na przewozy drogowe w Rosji (w roku 2016 tych pozwoleń było tylko 170 tysięcy), w tym 142 tysiące na przewozy dwustronne (tranzytowe), 48 tysięcy na przewozy do lub z krajów trzecich (o 8 tysięcy więcej niż w 2016 roku) oraz 500 pozwoleń na nieregularne przewozy osób.

Rosja z kolei w ramach tego porozumienia uzyskała wtedy 180 tysięcy zezwoleń na przewozy dwustronne (tranzytowe), 10 tysięcy na przewozy do/z krajów trzecich oraz 500 na nieregularne przewozy osób.

Wtedy sukcesem Polski w negocjacjach było uzyskanie aż 48 tysięcy pozwoleń na przewozy do lub z krajów trzecich (największej liczby takich pozwoleń od 2004 roku), teraz na rok 2018, tych pozwoleń jest aż 60 tysięcy, bowiem to właśnie one były i są najbardziej zyskowne dla polskich przewoźników i w związku z tym właśnie na nie jest największe zapotrzebowanie.

3. Przypomnijmy tylko, że usługi transportowe są ważną częścią polskiej gospodarki (Polska samochodowa flota transportowa jest obecnie pierwszą flotą w Europie), trudno, więc przejść do porządku dziennego nad decyzjami politycznymi w tym przypadku rosyjskimi, które godzą w ten sektor.

W przypadku polskich przewoźników samochodowych aż około 1000 z nich, (czyli blisko 1/3 wszystkich firm przewozowych) działało na rosyjskim rynku, a po wprowadzeniu rosyjskiego embarga w połowie 2014 roku nie tylko nie wozili naszych towarów rolnych na rosyjski rynek, ale także mieli poważne problemy z przewozem tranzytowym przez Rosję, a nawet z przewozem do Rosji towarów z krajów trzecich nieobjętych embargiem.

Straty polskich przewoźników z tego tytułu wyniosły przynajmniej kilkaset milionów euro, co więcej sukcesywne rozszerzanie różnego rodzaju ograniczeń nakładanych na nich przez Rosję, tylko te straty powiększało.

4. Teraz do porozumienia pomiędzy Polską i Rosją w Warszawie w sprawie transportu ciężarowego doszło stosunkowo szybko, widać było, że stronie rosyjskiej zależy na szybkim zakończeniu negocjacji.

Byli skłonni do ustępstw, zgodzili się także na powołanie dwustronnej grupy roboczej (w skład, której wchodzą przedstawiciele obydwu resortów oraz przedstawiciele przewoźników), która będzie rozpatrywać sprawy problemowe w transporcie ciężarowym, a także podejmować interwencje w przypadku konfliktów z rosyjskimi albo polskimi służbami kontrolnymi.

Widać, że twarde warunki postawione Rosjanom ze strony obecnego ministerstwa infrastruktury i budownictwa i umiejętny sposób prowadzenia negocjacji, przyniosły polskiemu transportowi sukces.

Zbigniew Kuźmiuk

Jeżeli podobają Ci się materiały publicystów portalu Prawy.pl wesprzyj budowę Europejskiego Centrum Pomocy Rodzinie im. św. Jana Pawła II poprzez dokonanie wpłaty na konto Fundacji SOS Obrony Poczętego Życia: 32 1140 1010 0000 4777 8600 1001. Pomóż leczyć ciężko chore dzieci.

WSZYSTKIE PRAWA DO TEKSTU ZASTRZEŻONE. Możesz udostępniać tekst w serwisach społecznościowych, ale zabronione jest kopiowanie tekstu w części lub całości przez inne redakcje i serwisy internetowe bez zgody redakcji pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

14 komentarzy

14 Komentarzy

  1. Egzorcysta

    28 października 2017 at 11:00

    A jaki sukces w negocjacjach z UE? Nie ma sie Pan czym pochwalic? Odtrabiono juz w PE zakaz mowienia czegos dobrego o Rosji i Putinie? Jeszcze do niedawna przciez obowiazywala poprawnie polityczna chazarska mowa nienawisci, do Kremla.
    Dlaczego nic nie napisze Pan o Makronie i Adolfinie jak chca zniszczyc Polski Transport w Europie?

  2. Danusia

    28 października 2017 at 11:29

    Poziom zastraszenia urzedasami polskich przedsiebiorcow, ktorzy boja sie otwierac nawet listy z ZUS.To prawdziwy obraz raju dla malych firm.
    http://www.radiomaryja.pl/informacje/apel-zus-przedsiebiorcow-o-odbieranie-listow/

  3. Kazimierz S

    28 października 2017 at 13:41

    Gratuluję.
    Tak stosunkowo liczna flota transportowa, oprócz wymiarów ekonomicznych, wpływa też bardzo dobrze wizerunkowo. Np pragmatyczni Niemcy są pod dużym wrażeniem ogromnej ilości Polskich TIR-ów na ich autostradach i z większym przez to respektem odnoszą się do Polskiej gospodarki. Jednak należy też wspomnieć o złym wpływie na Polskie rodziny – ogromna rzesza mężczyzn pracuje w rozłące z dala od domu.

    • Egzorcysta

      28 października 2017 at 14:40

      Niemcy nie odnosza sie z zadnym respektem tylko z coraz wieksza zajadloscia wobec Polskich Kierowcow, w ramach ich prawa, Policja i BAG, loji mandaty za glupstwa, gdzie tylko moze.Podobnie jest we Francji, a w obliczu np problemow w Calais, zostawiaja Polakow sam na sam z dzicza, zakazujac Polakom posiadania nawet noza do smarowania maslem.Polacy wcisneli sie w rynek uslug, w Europie zanim Niemcy powiedzialy pip i teraz zgodnie z prawem kalego, UE, wlasnie robi wszystko ,by „cofnac czas”.Wystarczy porozmawiac z kierowcami, ktorzy jezdza pare lat dluzej i znaja czasy, kiedy jeszcze tych szykanow nie bylo.Inna sprawa to Niemcy juz z natury wobec innych narodow czegos takiego jak respekt, to nie znaja.Jak juz to grzecznosc i to udawana.Jak Polak jakis ,np wjezdza mercedesem najnowszej generacji s 500 ,do serwisu na przeglad bo akurat tam jest, w Berlinie to zgrzytaja zebami.

  4. gość

    28 października 2017 at 22:39

    Potężny cios Rosji w Polskę! Nasza gospodarka mocno ucierpi

    Nasz wschodni sąsiad po raz kolejny uderza w polską gospodarkę. Po embargu na jabłka i szeregu innych towarów, Kreml po raz kolejny godzi w nasze interesy. Na najnowszej decyzji Rosji ucierpią także inne kraje, które utrzymują z nią relacje handlowe.

    Rosja rozszerzyła spożywcze i zakazała wwozu żywej trzody chlewnej i podrobów m in. z UE, USA i Kanady. Postanowienie dotyczące embarga zostało opublikowane na stronie rosyjskiego gabinetu ministrów.

    – Do listy produktów rolniczych, surowców i produktów spożywczych, których wwóz do Rosji jest zakazany, włączono żywe świnie oraz osobną kategorię podrobów i tłuszczów zwierząt hodowlanych. Wprowadzone ograniczenie na wwóz tych produktów nie wpłynie na zaspokojenie wewnętrznych potrzeb Rosji – głosi oficjalny komentarz zamieszczony pod opublikowanym dokumentem.

    http://pikio.pl/potezny-cios-rosji-w-polske-nasza-gospodarka-mocno-ucierpi/

  5. Lelio Vieira Carneiro Junior

    10 listopada 2017 at 23:09

    Hello would you mind stating which blog platform you’re using?
    I’m looking to start my own blog soon but I’m
    having a difficult time choosing between BlogEngine/Wordpress/B2evolution and Drupal.
    The reason I ask is because your design and style seems different then most blogs
    and I’m looking for something completely unique. P.S Sorry for getting off-topic but I had
    to ask!

  6. smart phone applications

    11 listopada 2017 at 13:23

    Can I simply say what a relief to find somebody who truly knows
    what they’re talking about on the web. You actually realize how to bring a problem to
    light and make it important. A lot more people really need to look at
    this and understand this side of your story. I was surprised you aren’t more popular given that you surely have the gift.

  7. Luiz Fernando Monteiro Bittencourt

    11 listopada 2017 at 13:33

    Fine way of telling, and nice article to get facts regarding my presentation subject matter, which i am going to deliver in college.

  8. home security camera reviews canada

    11 listopada 2017 at 15:02

    Have you seen gliding porch doorstep of your house?

  9. Umanizzare presídios

    11 listopada 2017 at 15:51

    Good answers in return of this query with genuine arguments and explaining the whole thing
    on the topic of that.

  10. Carlos Eduardo Correa da Veig

    12 listopada 2017 at 13:41

    This information is priceless. When can I find out
    more?

  11. Grupo Serval presídios

    12 listopada 2017 at 23:54

    Hi there, I enjoy reading through your article. I like to write a little comment to
    support you.

  12. contract phones encapsulate

    15 listopada 2017 at 04:50

    Hey there would you mind letting me know which webhost you’re working with?
    I’ve loaded your blog in 3 different browsers and I must say this blog loads a lot
    quicker then most. Can you suggest a good hosting provider at a
    fair price? Kudos, I appreciate it!

  13. sand asbestos

    22 listopada 2017 at 15:53

    My relatives always say that I am killing my time here at net, however I know I
    am getting familiarity daily by reading such good articles or reviews.

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najpopularniejsze

Góra