Recenzje

Mother – kinowy surrealistyczny horror. Alegoria najazdu imigrantów i roli Antychrysta w dziele destrukcji?

Surrealistyczny kinowy obraz „Mother” powiada historię związku kobiety (w tej roli Jennifer Lawrence znana z filmów „Poradnik pozytywnego myślenia”, „Joy”) i poety (Javier Bardem znany z filmu „To nie jest kraj dla starych ludzi”) mieszkających w domu na odludziu. Ich spokojne życie zakłóca pojawienie się niezapowiedzianych gości, lekarza (w tej roli Ed Harris znany z filmu „Truman Show”) i jego żony (w tej roli Michelle Pfeiffer znana z filmów „Człowiek z blizną”, „Wspaniali bracia Baker”).

 

Z czasem w domu pojawiają się dzieci niezapowiedzianych gości, ich znajomi, znajomi znajomych, a potem setki tysięcy fanów poety. Gdy kobieta jest coraz bardziej zmęczona coraz to nowymi przybyszami, to niezapowiedziana migracja napełnia entuzjazmem poetę. Coraz bardziej usatysfakcjonowany poeta, chaos i uwielbienie przybyszów są dla niego inspiracją, nie uważa, że czymś złym jest to, że dom przejmowany jest i demolowany przez nieproszonych gości. Obcy są wszędzie, sieją destrukcje i zniszczenie, niczym islamscy imigranci w Europie zachodniej. W pewnym momencie dochodzi do wojny między przybyszami.

 

W międzyczasie kobieta zachodzi w ciąże. Poeta delektując się uwielbieniem fanów ofiarowuje im swoje narodzone dziecko. Ci w bluźnierczym rytuale kultu ubóstwienia poety składają dziecko w ofierze i żywią się jego ciałem. Jest to ewidentna demoniczna parodia katolicyzmu. Dom przeobraża się w strefę wojny. Pomimo że poeta apeluje do matki by wybaczyła oprawcom dziecka, ta akcie zemsty kobieta pali zbrukane domostwo. W eksplozji giną wszyscy, prócz poety który bluźnierczo twierdzi, że jest bogiem.

 

Starając się zanalizować film w oparciu o katolicki kontekst kulturowy, trzeba stwierdzić, że poeta przypisujący sobie boskość, parodiujący katolicki kult, upajający się uwielbieniem i czcią fanów, ma cechy Antychrysta. Taką ścieżkę interpretacyjną wskazuje też jego udział w destrukcji i napływie obcych. Obraz najazdu obcych, niszczących świat zachodu, przy aplauzie elit, doskonale oddaje to co dzieje się dziś w Europie zachodniej.

 

Ciekawe więc jest to czy takie przesłanie filmu jest niezależne od intencji jego twórców, czy twórcy właśnie to chcieli widzom przekazać. Tą kwestie będą musieli rozstrzygać sami widzowie. Film można obejrzeć w kinach w całej Polsce w tym i w warszawskim kinie Kinoteka.

 

Jan Bodakowski

Jeżeli podobają Ci się materiały publicystów portalu Prawy.pl wesprzyj budowę Europejskiego Centrum Pomocy Rodzinie im. św. Jana Pawła II poprzez dokonanie wpłaty na konto Fundacji SOS Obrony Poczętego Życia: 32 1140 1010 0000 4777 8600 1001. Pomóż leczyć ciężko chore dzieci.

WSZYSTKIE PRAWA DO TEKSTU ZASTRZEŻONE. Możesz udostępniać tekst w serwisach społecznościowych, ale zabronione jest kopiowanie tekstu w części lub całości przez inne redakcje i serwisy internetowe bez zgody redakcji pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Kliknij, aby dodać komentarz

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najpopularniejsze

Góra