Rodzina

Gdy specjalistka od wychowania przeczy sama sobie…

Pewna historia związana z mangą ,,Dragon Ball” warta jest przypomnienia – pokazuje bowiem mechanizm telewizyjny mechanizm „antywychowawczy” pod auspicjami wypowiedzi psychologa, a także  wywołała bowiem „szok wychowawczy”.W 2003 roku telewizja TVN wyemitowała odcinek programu ,,Uwaga!” poświęcony wówczas popularnej mandze ,,Dragon Ball”. Odcinek wywołał złość fanów. W programie tym Dorota Zawadzka, znana jako dziś też ,,Superniania” wraz z reporterem Krystianem Ladą oraz Jakubem Śpiewakiem z fundacji Kidprotect argumentowali, że manga reklamowana jako pozycja dla dzieci w istocie zawiera treści pornograficzne, na przykład nagie pośladki młodej dziewczyny.

W trakcie programu ekipa ,,Uwagi!” odwiedziła również polskiego wydawcę mangi biorąc jednego z pracowników, Jacka Szczypiora w krzyżowy ogień pytań, następnie przeprowadzając rozmowę z szefem wydawnictwa, Shinem Yasudą. Program zakończył się konkluzją, że w polskim prawie jest luka pozwalająca na nieograniczoną publikację treści pornograficznych pod warunkiem, że zawiera ona postaci fikcyjne.

Reportaż spotkał się z bardzo ostrą krytyką fanów. Zarzucano ekipie zadawanie tendencyjnych pytań (pokazanie ilustracji z łysym, pomarszczonym i siwobrodym mężczyzną i pytanie adresowane do Jacka Szczypiora czy jest to młoda czy stara osoba), manipulacja za pomocą montażu (pokazywanie Shina Yasudy i Jacka Szczypiora w taki sposób, jakby czuli się winni i unikali odpowiedzialności), manipulacja dźwiękiem (zbliżenia na pośladki i piersi komiksowej postaci wraz z żeńskim głosem mówiącym w tle ,,Seks!Seks!”, powtarzający się nieprzyjemny dźwięk towarzyszący zbliżeniom kamery).

Z biegiem lat zaczęto też podważać autorytety krytykujące mangę argumentując, że syn Doroty Zawadzkiej oskarżony został o próbę gwałtu, a Jakub Śpiewak wykorzystywał pieniądze z fundacji do własnych celów. W jednym z branżowych czasopism pojawił się fanowski artykuł drwiący z reportażu (skany tego artykułu jak i sam program są w Internecie), ale w Internecie jest jeszcze więcej głosów krytykujących reportaż.

Reportaż ten powstał 15 lat temu w czasach, gdy kafejki internetowe w Polsce nie były traktowane jak relikt dawnej epoki, a fora internetowe były nieporównywalnie mniej popularne niż dzisiaj. Siłą rzeczy Internauci skrytykowali program ze zdwojoną siłą, gdy pojawił się w Internecie w czasach jego powszechnej dostępności i popularności forów.

Poradnia Zdrowego Rodzicielstwa zaprasza >>

Jeżeli podobają Ci się materiały publicystów portalu Prawy.pl wesprzyj budowę Europejskiego Centrum Pomocy Rodzinie im. św. Jana Pawła II poprzez dokonanie wpłaty na konto Fundacji SOS Obrony Poczętego Życia: 32 1140 1010 0000 4777 8600 1001. Pomóż leczyć ciężko chore dzieci.

WSZYSTKIE PRAWA DO TEKSTU ZASTRZEŻONE. Możesz udostępniać tekst w serwisach społecznościowych, ale zabronione jest kopiowanie tekstu w części lub całości przez inne redakcje i serwisy internetowe bez zgody redakcji pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

2 komentarze

2 Komentarzy

  1. nicholai

    14 sierpnia 2018 at 20:43

    Dragon Ball i pornografia. To chyba komus mozg zlasowalo. Ta manga jest kultowa i rewelacyjna. I opowiada o uniwersalnej walce dobra ze zlem. Przy okazi ma swietny dowcip.

  2. this site

    20 sierpnia 2018 at 12:41

    Zarzucano ekipie zadawanie tendencyjnych pytań (pokazanie ilustracji z łysym, pomarszczonym i siwobrodym mężczyzną i pytanie adresowane do Jacka Szczypiora czy jest to młoda czy stara osoba), manipulacja za pomocą montażu (pokazywanie Shina Yasudy i Jacka Szczypiora w taki sposób, jakby czuli się winni i unikali odpowiedzialności use this link), manipulacja dźwiękiem (zbliżenia na pośladki i piersi komiksowej postaci wraz z żeńskim głosem mówiącym w tle ,,Seks!Seks!”, powtarzający się nieprzyjemny dźwięk towarzyszący zbliżeniom kamery)

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najpopularniejsze

Góra