Miasto "zawieszone" w czasie

0
0
0
/

Historia  po wielokroć dotykała fikcji, kształtując ją, inspirując jej twórców. Nie tak dawno pisałem na temat XIX księgi przygód Tytusa, Romka i A'tomka czy też o historycznych inspiracjach serialu ,,Awatar". Dziś przyjrzę się serialowi, który czerpał nie tyle z wydarzeń historycznych, ile ze stylu jednej z przeszłych epok. ,,Batman: The Animated Series" (w skrócie BTAS) był serialem animowanym o Batmanie,powstałym w latach 90. Zdobył dużą popularność dzięki dojrzałej fabule, muzyce, bohaterom, grze aktorskiej i niepowtarzalnemu stylowi. Styl serialu nazwany został przez twórców ,,dark deco" - miasto Gotham było rysowane na czarnym papierze i to właśnie ono jest historycznym spoiwem serialu z historią. Miasto Gotham w serialu jest niejako "zawieszone" w czasie. Z jednej strony pewne jego elementy kojarzą się z latami 20, 30 i 40 XX wieku: wygląd budynków, samochodów, niekiedy moda, gangsterzy terroryzujący ulicę używają tzw. ,,Tommy gunów" czyli rodzajów broni maszynowej często stosowanych w czasach amerykańskiej prohibicji. Z drugiej strony telewizja istnieje i jest popularna w mieście, emitowane są w niej na przykład sitcomy, istnieją również komputery osobiste. Na uwagę zasługuje to, że w serialu pojawiają się sterowce policyjne, czyli patrolujące miasto sterowce używane przez policję.W historii nie było takich przypadków, jednak twórcy serialu uznali, że taka wizja komponuje się z wyglądem miasta. Kilka lat później pojawiła się kontynuacja, ,,The New Batman Adventures" (TNBA) dziejąca się 2-3 lata po zakończeniu BTAS. Ponieważ w międzyczasie powstał serial o Supermanie o nieco innej kresce, ale dziejący się w tym samym uniwersum, TNBA było rysowane w tym samym stylu co seria o Supermanie. Jednocześnie dało się zauważyć, że w ciągu tych 2-3 lat w Gotham zaszły duże zmiany. O ile w BTAS telewizja, choć popularna, była w dużej mierze czarno-biała, tak w TNBA jest wszystkie programy emitowane są w kolorze. Pojawiła się również nieobecna w poprzedniej serii muzyka pop, ubiory gangsterów są bardziej współczesne. Tak więc BTAS, opowieść fikcyjna i nie dotykająca historii czerpie jednak z historii w swoim stylu przedstawiania miasta i do pewnego stopnia społeczeństwa. Oczywiście serial nie może być traktowany jako pomoc edukacyjna, jednak pokazuje, jak dokonania i estetyka przeszłych pokoleń wpływają na współczesną kulturę. Obu serialom towarzyszyły poszerzające ich uniwersum komiksy, które również niejednokrotnie sięgały do tego quasi-historycznego stylu, pokazując miasto, które w pewnych aspektach wyglądało jak rodem z czasów prohibicji. Historia znów dotknęła fikcji, zaś fikcja połączona z tematyką historyczną to temat - rzeka. Dziś przyjrzymy się też historii pewnego sędziwego Żyda i jego żądzy zemsty na neonazistach. Dodajmy do tego Batmana i golema oraz nawiązania do III Rzeszy,.Tak oto otrzymujemy dość nietypową historię (Detective Comics #631 i #632): W mieście Gotham pojawia się grupa rasistów, którzy terroryzują wszelkiego rodzaju mniejszości w mieście. Pewien stary Żyd postanawia stworzyć golema, który będzie bronił niewinnych. Z biegiem czasu dowiadujemy się jednak, że ów Golem jest tak naprawdę narzędziem zemsty i samosądu. Lata temu ów stary Żyd wydał swojego przyjaciela, Jakuba zwolennikom Hitlera w obawie przed torturami. Czuje do siebie żal, jednocześnie nie okazuje współczucia, gdy jego golem zaczyna zabijać neonazistów. Okazuje się równie, że lata wyrzutów odcisnęły piętno na jego psychice: teraźniejszość przeplata się z przeszłością, wydaje mu się niekiedy, że ma dwadzieścia dwa lata lub że znowu wydaje swojego przyjaciela. Historia kończy się, gdy Żyd nabiera pewności, gdy jego golem terroryzuje neonazistów, jednak Batman nakazuje mu przerwać to wszystko. Gdy starzec odmawia, Batman zaczyna blefować, że użyje przeciwko niemu siły, Żyd znów se strachu przed bóle łamie się i pomaga Batmanowi powstrzymać golema. Batman widzi jednak, że twórca golema nie jest potworem, ale wrakiem człowieka, którego zniszczył strach, wyrzuty do samego siebie za wydanie przyjaciela oraz brak kontaktu z ludźmi. Komiks używa wydarzeń historycznych jako tła dla przeszłości (anty)bohatera - twórcy golema. Kryształowa noc, odbywający się w majestacie prawa antysemityzm w Niemczech w latach 30. Choć nie ma tu dokładnej analizy owych wydarzeń, to jednak tragedia tego człowieka nie tyle wynika z jego życia osobistego ile z wpływu historycznych uwarunkowań na jego losy: strach przed torturami, wydanie przyjaciela, zjawisko antysemityzmu. Jednocześnie nie jest doskonały, w strachu przed bólem jest w stanie zrobić wszystko, tworzeniu golema przyświeca nie tylko potrzeba sprawiedliwości, ale również zemsty. Komiks nie mówi wiele o historii, służy ona jedynie jako punkt wyjścia dla przedstawianej opowieści. Tym niemniej cieszy fakt, że Noc Krystałowa, fakt zdecydowanie mniej obecny w świadomości historycznej niż Holokaust. Wciąż jednak czekamy na jakąś opowieść superbohaterską, która ukaże dramat Polaków w czasie II wojny światowej poza granicami warszawskiego getta.  Polska jawi się zapomniana, niestety.  

Źródło: prawy.pl

Sonda

Wczytywanie sondy...

Polecane

Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną