Poznaj dzieła Rafaela, katolickiego geniusza sztuki

0
0
0
Rafael Skarby Apartamentów Papieskich
Rafael Skarby Apartamentów Papieskich / jednosc.com.pl

Lewica za odebrane podatnikom pieniądze finansuje sztukę nowoczesną, która przez swą brzydotę i skupienie się na patologii ma okaleczyć estetycznie, a w konsekwencji intelektualnie i moralnie ludzi, by byli otępiałymi niewolnikami lewicowej tyrani.

W katolicyzmie sztuka pełniła odmienną rolę. Jej celem było poprzez piękno czynienie ludzi lepszymi, ubogacanie ich moralnie i intelektualnie. Dziś w ramach wojny, jaką przeciwko nam toczy lewica w kulturze, warto bronić się, korzystając z dziedzictwa kultury cywilizacji łacińskiej.

 

W czerpaniu z dorobku cywilizacji łacińskiej na pewno czytelnikom pomogą dwa albumy wydane staraniem katolickiego wydawnictwa Jedność - „Rafael. Skarby apartamentów papieskich" i „Rafael" ukazujące dzieła Rafaela Santi katolickiego geniusza sztuki.


Autorem 224 stronicowego albumu „Rafael. Skarby apartamentów papieskich" jest Christoph Luitpold Frommel. Zdaniem wydawnictwa Jedność „ten wyjątkowy album umożliwia czytelnikowi zobaczenie" skarbów apartamentów papieskich w Watykanie „po niedawno przeprowadzonej konserwacji, która przywróciła im dawny blask. Proponuje niezwykłą wizytę w prywatnych apartamentach papieskich, prowadząc krok po kroku przez kolejne sale ozdobione zachwycającymi freskami Rafaela. Arcydzieła te wyrażają zarówno wrażliwość i inteligencję wielkiego artysty renesansu, jak i też śmiałe zamysły jego zleceniodawców: Juliusza II i Leona X".

 

Jak informuje wydawca albumu publikacja „Rafael. Skarby apartamentów papieskich" opatrzona „objaśnieniami jednego z wybitnych współczesnych autorytetów w dziedzinie sztuki, ukazuje wzajemne relacje łączące mistrza z Urbino z obydwoma papieżami, co przełożyło się na wybór tematyki malowideł i ich ostateczny kształt. Ów historyczny kontekst powstania dekoracji w Stanzach, a także liczne odniesienia do osobistych powodów, którymi kierowali się Juliusz II i Leon X, akceptując bądź nie, artystyczny program fresków w swoich apartamentach, z pewnością zaciekawi nie tylko miłośników talentu Rafaela, ale również osoby interesujące się życiem namiestników św. Piotra".


Wydawnictwo Jedność wskazuje też, że „w albumie znajduje się szereg czarno-białych szkiców do poszczególnych malowideł wykonanych przez samego artystę oraz przez jego uczniów, ponadto kolorowe tablice prezentujące odnowioną dekorację trzech Stanz (Sygnatury, Heliodora, Pożaru Borgo) i Sali Konstantyna. Książka zawiera też aneks z przypisami, bibliografią i indeksem nazw osób i miejsc, stanowiąc atrakcyjną pod względem estetycznym i cenną z uwagi na profesjonalny komentarz pozycję w każdej bibliotece".

 

Christoph Luitpold Frommel to „niemiecki historyk sztuki i specjalista w dziedzinie architektury. Wieloletni wykładowca na Uniwersytecie w Bonn, profesor wizytujący w amerykańskim Institute for Advanced w Princeton oraz Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley. W latach 1980–2001 dyrektor Bibliotheca Hertziana w Rzymie, a w latach 2001–2005 pracownik naukowy w Rzymskim Uniwersytecie La Sapienza. Członek honorowy Accademia dei Lincei, British Academy i Accademia di San Luca. Autor wielu książek".


Wśród wielu przepięknych i cennych publikacji wydawnictwa Jedność uwagę przyciąga album „Rafael". Jak wskazuje wydawca „autor opracowania z wiedzą i pasją podejmuje kwestie historyczne oraz te związane z kontekstem dzieł Rafaela, genialnego mistrza włoskiego renesansu. W 13 rozdziałach, które ukazują rozwój kariery artysty – malarza, rysownika i architekta – rozpoczętej w rodzinnym Urbino, rozkwitłej we Florencji i uwieńczonej spektakularnym sukcesem w Rzymie – dostarcza informacji na wielu poziomach: od krytycznej analizy po wymowne ilustracje przewijające się równolegle do tekstu, towarzyszące narracji i nakładające się na nią".

 

Zdaniem wydawcy album „Rafael" to bogato ilustrowana opowieść, która „zwraca uwagę na punkty zwrotne w kształtowaniu się artystycznego języka Rafaela i towarzyszące im okoliczności i przebiega według pewnych kategorii: poprzez różne kompozycje subtelnych Madonn, psychologię portretów, teatralność świętych i mitologicznych scen, nastrój ożywionych pejzaży, spojrzenia i ekspresyjne gesty czy symboliczne dekoracje... Stanowi zatem wnikliwe studium życia i twórczości artysty, podkreślając jego niezwykłą wrażliwość i perfekcyjny warsztat. Zaprezentowane na kartach albumu liczne prace mistrza z Urbino (obrazy, freski, rysunki) są prawdziwym magnesem dla każdego, do kogo przemawia emanujący niezrównaną harmonią i głębią styl tego ponadczasowego twórcy".

 

Autorem pracy jest Claudio Strinati włoski historyk sztuki, który przez blisko 20 lat kierował Polo Museale Romano. Jest jedną z osób zarządzających we włoskim Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, zaangażowaną w reorganizację muzeów historycznych w Wiecznym Mieście. Autor albumu to znawca włoskiego renesansu i manieryzmu, autor wielu publikacji o sztuce XVI i XVII w.

 

Lektura takich albumów jak „Rafael. Skarby apartamentów papieskich" i „Rafael" powinna być elementem naszej ustawicznej edukacji. Otaczająca nas, kreowana przez lewice turpistyczna pop kultura ma na celu poprzez zniszczenie naszej estetyki doprowadzenie nas do stanu zdziczenia. Lewica, demoralizując nas brzydotą i prostactwem chce nas okaleczyć, wykorzenić z piękna i prawdy. Kontakt z prawdziwą sztukę, choćby poprzez publikacje (zapewne tylko nielicznych stać na bezpośredni kontakt z dziełami sztuki) szczepi nas i uodparnia na lewicową brzydotę i kłamstwo, zakorzenia nas w naszym katolickim i zachodnim dziedzictwie.

 

W czasach gdy lewica ograbia nas z naszej katolickiej tożsamości, gdy chce nas wykorzenić z dziedzictwa intelektualnego i artystycznego zachodu, musimy nieustannie przywracać do publicznej świadomości bogactwo dziedzictwa zachodniej cywilizacji opartej na fundamencie katolicyzmu. W tym i postacie takich wybitnych katolickich artystów jak Rafael.

 

Włoski malarz i architekt Rafael (Raffaello Santi, Raffaello Sanzio) urodził się w Wieli Pątek 1483 w Urbino w środkowych Włoszech, a zmarł w Wielki Piątek 1520 w Rzymie. Jego ojciec był nadwornym malarzem, a matka córką kupca. W wieku lat kilkunastu utracił matkę a później ojca. Wuj umożliwił mu naukę malarstwa. Szybko zrobił oszałamiającą karierę, jej ukoronowaniem była praca dla ojca świętego Juliusza II, a później Leona X.

 

Rafael doskonale ukazywał bogactwo kultury katolickiej obficie czerpiącej z antyku. Jego ogromny talent wiązał się z pobożnością. Należał do Bractwa Ciała Chrystusowego w Urbino i Oratorium Boskiej Miłości w Rzymie. Zmarł w wyniku malarii w wieku 37 lat. W swej twórczości podejmował tematykę katolicką, w tym najczęściej sceny z życia Najświętszej Marii Panny.

 

Jan Bodakowski

Źródło: JB

Sonda

Wczytywanie sondy...

Polecane

Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną