Kogo nazwano,,głupcami zapatrzonymi w przedpotopowe idee Piłsudskiego"?

0
0
0
/

Gorąco zachęcam Państwa do poczytania wypowiedzi Neville'a Chamberlaina na temat Hitlera. "Polityka pokoju" za wszelką cenę pozwalała nazistowskim Niemcom na coraz śmielsze poczynania, ale sprowadzenie wybuchu II wojny światowej do stwierdzenia, że "przymykanie oka" na działania Niemiec przez europejskie potęgi było jedyną przyczyną konfliktu, przynajmniej pod względem politycznym, byłoby nadmiernym uproszczeniem. Aby przyjrzeć się dokładniej polityce tamtych dni i zakulisowym działaniom w przededniu wybuchu II wojny światowej warto sięgnąć do wnikliwych analiz. Dziś przyjrzę się jednej z nich. ,,1939 nad przepaścią" autorstwa Richarda Overy' ego pokazuje ostatnie dni pokoju i pierwsze dni wojny. Ponieważ jest to książka napisana na Zachodzie pojawia się w niej wątek historii II Rzeczpospolitej. Autor podkreśla znaczenie Bitwy Warszawskiej i że choć Polskę trudno nazwać wtedy można było mocarstwem, to  miała niezwykle silną armię. Tak naprawdę główną myślą tej książki jest to- co autor ujmuje dosadnie - że Polska została przez swoich sojuszników zdradzona, tak jak wcześniej Czechosłowacja. Overy argumentuje, że nadrzędnymi celami Francji i Wielkiej Brytanii były własne bezpieczeństwo a nie -  pomoc Polsce. ie brakuje szokujących informacji O nastrojach wśród sojuszników również nie brakuje szokujących informacji - na przykład tej, że francuski premier Daladier określił Polaków jako ,,głupców zapatrzonych w przedpotopowe idee Piłsudskiego". Overy opisuje również działania Hitlera mające na celu odwołanie gwarancji dla Polski przez Wielką Brytanię, zmianę zdania Chamberlaina na temat wodza III Rzeszy i wiele innych tematów, pomimo swojej niewielkiej objętości. Książka opatrzona jest w szczegółowe przypisy  oraz  starannie dobraną bibliografię. Wydana w Wielkiej Brytanii, jednym z sojuszników Polski w 1939 z pewnością zaciekawiła i skłoniła do refleksji niejednego poddanego królowej Elżbiety II nad historią. Ale także Polacy znajdą tu coś dla siebie, w końcu książka dotyka też i ich historii -choc coraz częściej walory edukacyjne tradycyjnej książki uzupełniamy "wędrówką w czasie" przy pomocy gier wideo. II wojna światowa to chyba najbardziej eksploatowany temat wśród strategicznych gier komputerowych - konkurować pod tym względem może tylko średniowiecze. Większość gier o II wojnie światowej skupia się na warstwie taktycznej a nie strategicznej. Atrakcyjność tego typu produkcji polega przede wszystkim na tym, że II wojna światowa często postrzegana jest jako walka ze złem wcielonym, czyli nazistowskimi Niemcami, pamięć o niej wciąż jest żywa, wreszcie daje duże możliwości rozgrywki: piechota, czołgi, niszczyciele czołgów, lotnictwo, broń przeciwpancerna, broń przeciwlotnicza... gracz ma w czym wybierać. W tych grach tkwi duży potencjał edukacyjny, w końcu II wojna światowa to jedno z najważniejszych wydarzeń w historii ludzkości. Czas więc przyjrzeć się dodatkom do gry, którą swego czasu opisałem na łamach prawego.pl a mianowicie dodatkom do gry ,,Blitzkrieg": ,,Pomruk Zagłady", ,,Horyzont w Ogniu" oraz ,,Żelazna Dywizja". Czy są w stanie rozwinąć grę nie tylko w sensie rozgrywki ale też informacji historycznych? Sama rozgrywka nie uległa zmianom, gracz na początku otrzymuje określoną liczbę jednostek, w razie potrzeby może też wezwać wsparcie lotnicze (które może jednak zniszczone przez obronę przeciwlotniczą) oraz zdobyć strategicznie ważne miejsca i zniszczyć siły wroga. Opieramy się nie tylko na żołnierzach, ale też na przykład na ekipach naprawczych czołgów i wsparciu. Przejdźmy więc do kwestii edukacyjnych gry. Opisy jednostek w porównaniu z tak zwaną ,,podstawką", czyli grą ,,Blitzkrieg" nie uległ zmianie (szkoda, można było go rozszerzyć). Na szczęście pojawiły się opisy kampanii wojskowych z tego okresu. Niestety, w grze nie ma biografii najważniejszych uczestników kampanii. Walory edukacyjne ograniczają się do warstwy opisowej i dotykają wąskiego zakresu tematycznego. Oczywiście nie brakuje historycznych nieścisłości (czołg ,,Maus" w użyciu). Mariaż edukacyjny: ,,1939 nad przepaścią" autorstwa Richarda Overy' ego i gra  ,,Blitzkrieg" może dać niebanalny efekt.  Jak stwierdził bowiem Emil Ludwig: " Trzeba wpierw studiować historię, jeśli pragnie się dalej ją tworzyć".

Źródło: prawy.pl

Sonda

Wczytywanie sondy...

Polecane

Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną