Chińska odpowiedź na Boeinga i Airbusa, C919, wykonał pierwszy komercyjny lot (WIDEO)

0
0
0
C919
C919 / Autorstwa Weimeng at www.airliners.net - http://www.airliners.net/photo/COMAC-Commercial-Aircraft-Corporation-Of-China/COMAC-C919/4362053, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=61287391

Jak podała chińska państwowa agencja prasowa Xinhua, pierwszy duży chiński samolot pasażerski wykonał w niedzielę swój inauguracyjny lot komercyjny z Szanghaju do Pekinu

Lecący jako China Eastern Airlines lot MU9191, nowy wąskokadłubowy samolot C919 opuścił Szanghaj o 10:32 czasu lokalnego. Po wylądowaniu na międzynarodowym lotnisku w Pekinie o godzinie 12:31 został powitany salutem wodnym.

Po latach badań i rozwoju, uruchomienie C919 jest postrzegane jako kluczowy moment w pekińskiej strategii "Made in China 2025", która ma na celu zwiększenie lokalnej produkcji, w tym poprzez zmniejszenie zależności od zagranicznych samolotów w sektorze lotniczym.

"Pierwszy lot komercyjny jest ceremonią wejścia w wiek dojrzały nowego samolotu, a C919 będzie coraz lepszy, jeśli wytrzyma próbę rynku" - powiedział Zhang Xiaoguang, dyrektor działu marketingu i sprzedaży COMAC, w raporcie Xinhua.

Z zasięgiem do 5555 kilometrów, C919 zmierzy się z dwoma głównymi producentami samolotów na świecie, Airbusem i Boeingiem. Będzie on bezpośrednim konkurentem dla ich wąskokadłubowych odrzutowców A320 i B737, najczęściej używanych do lotów krajowych i regionalnych lotów międzynarodowych.

Zbudowany przez COMAC (Commercial Aircraft Corporation of China) w Chinach, pierwszy C919 został dostarczony do China Eastern Airlines w grudniu 2022 r., a od tego czasu odbył serię lotów testowych.

Jednonawowy, dwusilnikowy samolot ma 164 miejsca w dwuklasowej konfiguracji kabiny składającej się z miejsc biznesowych i ekonomicznych.

Zgodnie z raportem o postępach w nauce i technologii w Szanghaju w 2022 r., wydanym przez rząd Szanghaju, do końca 2022 r. 32 klientów złożyło łącznie 1035 zamówień na samolot.

Wiele głównych elementów samolotu, takich jak nos, kadłub, skrzydło zewnętrzne, statecznik pionowy i statecznik poziomy, zostało zaprojektowanych przez COMAC.

Jednak firma zatrudniła zachodnie firmy do pomocy przy niektórych komponentach. Obejmuje to silniki LEAP-1C samolotu, które zostały opracowane przez CFM International, spółkę joint venture General Electric i francuskiej grupy przemysłowej Safran.

 

Źródło: CNN

Sonda

Wczytywanie sondy...

Polecane

Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną