Autobus bez kierowcy. Cudo techniki w Gliwicach

0
0
3
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne / Internet

Od wczoraj w Gliwicach pasażerów wozi autobus bez kierowcy.

Śmiało można powiedzieć, że nowoczesność na najwyższym poziomie zawitała, a właściwie przyjechała do Gliwic. O tym, że po Gliwicach kursował będzie autobus bez kierowcy w tym śląskim mieście mówiło się już od jakiegoś czasu. Niektórzy, zwłaszcza ci, którzy traktowali te wieści z przymrużeniem oka, teraz mogli się przekonać, że to wcale nie był blef.

Nietypowy autobus, a właściwie minibus, pojawił się w Gliwicach 20 listopada. To minibus BB-1, pojazd, który jeździ sam, bez kierowcy. Nowoczesny busik jest sterowany nowoczesną techniką z użyciem kamer, radarów, czy laserów. Na razie pojazd odbywa jazdy testowe, więc dla pewności jest w nim obecny człowiek - operator.

Do tej pory busik odbywał jazdy próbne na trasie, nie woził pasażerów. Teraz testy te zostały bardziej urealnione i wczoraj (20.11.2023) busik zabierał już pierwszych pasażerów. Pojazd ma ściśle zaprogramowaną trasę, którą się przemieszcza. Na razie kursuje co 15 minut ul. Akademicką w Gliwicach, która znajduje się na terenie kampusu Politechniki Śląskiej. Kursy odbywają się od godziny 8 do 16., ten ,,bezobsługowy'' busik przejeżdża dosłownie kilkaset metrów, ale ma swój rozkład jazdy i 3 przystanki, na których się zatrzymuje.

Busik może zabrać jednorazowo 15 pasażerów. To pojazd elektryczny, więc zasilany jest baterią, wystarczającą na pokonanie około 200 kilometrów drogi. Gdy bateria się rozładuje wystarczy podłączyć ją do prądu tylko na pół godziny, by uzyskać w 80 procent naładowania.

 

BB-1 wyprodukowany jest przez firmę Blees. Producent busika zapewnia, że BB-1 jest bardzo bezpieczny. Jest bowiem naszpikowany nowoczesną techniką, która powoduje, że na przeszkodę na drodze reaguje dosłownie w ułamku sekundy, w czasie znacznie krótszym niż reaguje siedzący za kierownicą przeciętny człowiek. Zamontowane w nim czujniki w razie zagrożenia natychmiast go zatrzymają. Ta nowoczesna elektronika to m.in. 11 kamer, 4 radary, bardzo precyzyjny GPS i tzw. IMU - czujnik, który wychwytuje siły działające na pojazd.

Źródło: Halina Molka

Sonda
Wczytywanie sondy...
Polecane
Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną