UE dąży do ograniczenia chińskiej przewagi na rynku zielonych technologii

0
0
1
Panele słoneczne
Panele słoneczne / Pixabay

Nowe dochodzenie Brukseli w sprawie chińskich turbin wiatrowych ma miejsce w momencie, gdy Pekin przejmuje dominację na globalnym rynku paneli słonecznych.

Na papierze UE postrzega Chiny jako partnera w walce ze zmianami klimatu.

Rzeczywistość handlowa wygląda jednak inaczej.

Ponieważ Pekin reaguje na słaby popyt krajowy wysokimi dotacjami państwowymi, jest to idealny przepis na nadwyżkę mocy produkcyjnych - od pojazdów elektrycznych po panele słoneczne - w momencie, gdy Unia Europejska stawia zieloną transformację na szczycie swojej agendy politycznej.
Reklama

We wtorek szefowa ds. konkurencji Margrethe Vestager, zgodnie z nowym rozporządzeniem UE w sprawie subsydiów zagranicznych, rozpocznie dochodzenie w sprawie szybko rozwijającego się i coraz bardziej dominującego sektora turbin wiatrowych w Chinach, jak donosi wyłącznie China Watcher POLITICO.

Europa była niegdyś liderem w dziedzinie odnawialnych źródeł energii, ale szybki rozwój Chin od 2018 r. spowodował miliardowe straty dla wiodących graczy na rynku energii wiatrowej, w tym duńskiego Vestas i niemieckiego Siemens Gamesa, zmuszając ich do drastycznych cięć kosztów.

UE chce uniknąć błędu, który popełniła w ciągu ostatniej dekady, kiedy to chińscy producenci paneli słonecznych niemal zabili swoich europejskich konkurentów. Dzisiejszy podręcznik dotyczący turbin wiatrowych jest rzeczywiście "aż nazbyt znajomy" dla europejskich decydentów politycznych, powiedział jeden z unijnych dyplomatów, któremu przyznano anonimowość w celu omówienia zbliżającego się ogłoszenia polityki.

Lata bezczynności w zakresie krajowej polityki przemysłowej UE - w połączeniu z polityką otwartych drzwi dla zielonych technologii - doprowadziły do napływu chińskich paneli słonecznych na rynek UE, pomimo obaw związanych z materiałami pochodzącymi z zachodniej prowincji Xinjiang, gdzie Organizacja Narodów Zjednoczonych ujawniła przypadki łamania praw człowieka wobec społeczności ujgurskiej.

Następnie nadchodzi kolejna wielka rzecz: pojazdy elektryczne. Chiński minister handlu Wang Wentao, niezrażony trwającym dochodzeniem Komisji Europejskiej w sprawie dotacji państwowych na pojazdy elektryczne wyprodukowane w Chinach, podczas poniedziałkowej wizyty w Paryżu zapewnił chińskich menedżerów pojazdów elektrycznych, że ich zyski rynkowe są zasłużone.

"Szybki rozwój chińskich firm produkujących pojazdy elektryczne nie zależy od przewagi konkurencyjnej dzięki dotacjom, ale od trwałych innowacji technologicznych, kompleksowych łańcuchów przemysłowych i dostaw oraz pełnej konkurencji rynkowej" - powiedział Wang na spotkaniu z szefami EV.

Źródło: POLITICO

Sonda
Wczytywanie sondy...
Polecane
Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną