Dlaczego historia alternatywna powinna być nauczana w szkole?

0
0
0
/

Historia jest przedmiotem, który powinien być w szkole realizowany w bardzo ostrożny sposób. Niekiedy bowiem zamienia się w ciąg suchych dat i faktów. Co z tego, że nauczymy się o holokauście, jeżeli nie wiemy jakie były przyczyny eksplozji antysemityzmu w Niemczech? Co z tego, że wiemy, że Juliusz Cezar zapragnął być dożywotnim dyktatorem, jeżeli nie wiemy, jakie pobudki nim kierowały i jak przestawiała się sytuacja republiki Rzymskiej w tym czasie? Historia to także rozumienie mechanizmów oraz skutków ich braku.
W tworzeniu historii alternatywnej najważniejsza jest nie ułańska fantazja autora, lecz analiza faktów i znajomość dziejów. Choć nigdy nie wiemy, jak wyglądałby świat, gdyby historia potoczyła się inaczej, to tworząc alternatywne scenariusze musimy wiedzieć, jakie mechanizmy istniały w danym czasie i jak postępowali ludzie, których losy i decyzje chcemy przedstawić w innym świetle. Snujemy przypuszczenia, jakie mieli plany, które przekreślić mogła ich śmierć lub klęska. Bądźmy świadomi, czy mieli możliwości, by te plany zrealizować.
Zastanówmy się, co by było, gdyby Napoleon zwyciężył pod Waterloo, a co sprawiło, że Napoleon odniósł tam klęskę i czy w ogóle mógł zwyciężyć? Następnie: czy zwycięstwo  pod Waterloo byłoby równoznaczne z klęską jego wrogów, czy też może przed Napoleonem byłaby jeszcze długa droga do odzyskania pełni władzy? Ponadto pamiętajmy, że gdyby Waterloo zakończyłoby się sukcesem Napoleona, należało przyjrzeć się temu, co mogłoby się stać z porządkiem utworzonym na kongresie wiedeńskim. A to tylko czubek góry lodowej.
Moim zdaniem historia alternatywna powinna mieć swoje miejsce się w edukacji dzieci i młodzieży. Uczniowie zaś - tworzyć własne scenariusze pod warunkiem, że będą umieli je poprzeć wiedzą z ,,naszej historii". Czy możliwość zabłyśnięcia własnym scenariuszem historii alternatywnej nie byłoby bodźcem do analizy materiałów źródłowych?
Stefan Aleksander Dziekoński

Źródło: prawy.pl

Sonda
Wczytywanie sondy...
Polecane
Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną