Z kraju

Smutna rocznica. Mija 90 lat, ale nikt nie świętował tych urodzin

W sobotę przypadała 90. rocznica powstania Polskich Kolei Państwowych. Choć minęło tak wiele czasu od ich utworzenia, to jednak obecnej spółce zarządzanej przez tuziny dyrektorów i prezesów daleko do pierwotnej świetności.

Polskie Koleje Państwowe powstały 24 września 1926 roku. Funkcję zwierzchnika tego przedsiębiorstwa sprawował minister komunikacji na podstawie przepisów Rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 września 1926 r. o utworzeniu przedsiębiorstwa „Polskie Koleje Państwowe” Dz.U. rok 1926 nr 097, poz. 568.

Wówczas spółka miała znacznie bogatszą ofertę. W 1929 r. długość linii kolejowych normalnotorowych w Polsce wynosiła 17230 km, a linii wąskotorowych – ok. 2300 km. Tabor kolejowy liczył w 1929 r. 5270 parowozów, przeszło 11,9 tys. wagonów osobowych i 151 tys. towarowych. W 1928 r. przewieziono w Polsce koleją ok. 175 mln pasażerów i 738 mln ton towarów. Zatrudnionych na kolei było 165 tysięcy osób. Dziś nie ma nawet połowy z tej liczby pracowników. A to przekłada się na statystyki. Choć 90 lat temu na podróż pociągiem nie każdego było stać, to w 2015 roku z usług kolejowych skorzystało 280,3 mln pasażerów. Zaledwie sto tysięcy więcej niż 90 lat temu.

Na potrzeby zarządu PKP wybudowano w latach 1928–1929 kompleks budynków przy ul. Targowej 74. Po II wojnie światowej siedzibę dzielono z obecnym Ministerstwem Infrastruktury przy ul. Chałubińskiego 4-6, również niekiedy personalnie. W latach 1951–1957 było to po prostu Ministerstwo Kolei. Po dokonanych przekształceniach restrukturyzacyjnych, zarząd przeniósł się w 2000 na ul. Szczęśliwicką 62, do budynku b. internatu Technikum Kolejowego niedaleko dworca PKP Warszawa Zachodnia.

XXI wiek przyniósł na kolei zmiany strukturalne, ale nie uchroniło to przed kolejnymi likwidacjami linii kolejowych. W pierwszej dekadzie nowego wieku Polska sieć kolejowa skrócona została z 23 000 km do 19 000 km linii kolejowych.

WSZYSTKIE PRAWA DO TEKSTU ZASTRZEŻONE. Możesz udostępniać tekst w serwisach społecznościowych, ale zabronione jest kopiowanie tekstu w części lub całości przez inne redakcje i serwisy internetowe bez zgody redakcji pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

8 komentarzy

8 Komentarzy

  1. klioes vel pislamista

    25 września 2016 at 15:00

    Powtarzam pytanie: po co komu PANSTWOWE przedsiebiorstwa, w tym PKP i PANSTWOWA telewizja?!


    Ambicje niewolników

    Jeśli ambicję ktoś posiada
    Państwową Pocztę finansować,
    Niech paczkę szybko na niej nada!
    Jeśli ktoś lubi podróżować,
    A przy tym tracić lubi szczerze,
    PKP pewnie też wybierze…

    W dalszej podróży pewnie z LOT-u
    Skorzysta, tracąc dodatkowo.
    Można by stracić jeszcze co tu?
    Tak! telewizję mieć państwową…
    Czy ktoś ją lubi, czy nie lubi,
    Pieniądze własne też w niej gubi…

    Nie tylko kasę, ale życie
    Traci, kto państwa niewolnikiem.
    „Na zdrowie” z musu wciąż płacicie!
    (Choć nawet czasem, kto górnikiem,
    Emerytury-cud dożyje… )
    Ambicje są to wszystko – czyje?!

    • Faszysta

      25 września 2016 at 15:14

      Po co komu panstwowe przedsiebiorstwa przekonasz sie po przyjeciu przez POPiS umow CETA/TTIP.

      • klioes vel pislamista

        26 września 2016 at 03:01

        Lista spółkowników
        dedykowane Kar_Macowi z Forum Korwina

        By nie została dobra zmiana
        Głodna (niesyta, ach! wyników),
        Trwa w kadrach spółek wciąż wymiana.
        Gotowa lista spółkowników!

        Jest ich czterdziestu do tej pory.
        Prezesie skiń i spraw to , aby
        Nie głodowały Twoje stwory!
        Czterdziestu (bo bez Alibaby).

        Społem spółkują biedaczyska,
        Skarby narodu, ba! klejnoty.
        Niech więc Twa łaska będzie bliska
        Tym niebożętom, królu złoty!

        Kota nakarmić umiesz przecie,
        A miałbyś o nich nie pamiętać?
        Znajdzie się, wiecie… rozumiecie…
        Nie będą głodni się pałętać!

        Niby jenerał pułkowniki
        Poustawiałeś. Żaden śmiałek
        Nie spyta: spółek znasz wyniki?
        Niedługo będziesz jak Marszałek!…

        Jest lista, chociaż niekompletna.
        Bo nie ma Ciebie na niej, Jarku!
        Polska – jaskinią… To myśl świetna!
        Bowiem nie Ty nadstawiasz karku!!!

  2. Soroka

    25 września 2016 at 15:36

    Wolnorynkowcy zdążyli już rozwalić polskie państwo! Złodziejska międzynarodówka!!!

    • klioes vel pislamista

      26 września 2016 at 12:10

      O tak, zdolali juz rozwalic USA, gdzie panstwo jest zaledwie w 2% (slownie: dwu) wlascicielem przzedsiebiorstw! I dlatego pewnie w Ameryce jest tak zle i bieda az piszczy, a armia jest w stanie upadku, tak, tak…

  3. Egzorcysta

    25 września 2016 at 16:24

    Ide o zaklad, ze ani prezes kolei, ani nikt z rady nadzorczej ,ani zaden Zyd wlasciel 5 km torowiska i zaden SBek wlasciel kawalka trakcji elektrycznej nad torami, nie maja pojecia o takich rocznicach.Kiedys tak, poniwaz wiazalo sie to z premiami, orderami, awansami itd, Dzis po rozgrabieniu na kawalki ktorymi, nikt sie nie interesuje dopuki jakies pieniadze wplywaja na konto za wynajm, lewactwa wiecej nic nie interesuje.Uroczystosci , orkiestre, wypic i zaksic musieliby zaplacic sami a nie jak kiedys ze dyrekcja nachlala sie za friko.Tym sposobem sila rzeczy zanikaja uroczystosci, ktorych nikt nie lubi oplacac z wlasnej kieszeni.Za to swietnie sie pamieta te rocznice, gdzie napic sie i zakasic przjada najzacniejsi, i starsi bracia w wierze, obstawia ochrona by zaden fundator czasem sie tam nie zaplatal i na koszt Narodu sie zabawia.Zawra nowe uklady wzajemnej adroacji, omowia jakis przkret,zaltwia sobie awanas albo synekure dla szwagra, przepijac raz po raz brudzia.Na tym mniej wiecej polega ta zabawa.

  4. siwekperu

    26 września 2016 at 03:05

    Jakis debil powpisywal zmyslone dane o milionach przedwojennych pasazerow…
    chopie – przed wojna w polsce to byl gnoj smrod i ubustwo i do domu daleko a zylo sie jedynie grupie trzymajacej wladze – identycznie jak wspoleczesnie – to komuna postawila PKP – zreszta jak i wszystko w tym kraju – to za komuny kazdy mogl isc i swobodnie jechac pociegiem gdzie tylko chcial…ba – wlasnie wowczas kolej przechodzila prawdziwy renesans latem nie mozna bylo sie do pociagu dopchac…
    Koleje musza byc panstwowe – zreszta jak i wiekszosc przedsiebiorstw – jedynie slabe zarzadzanie i celowe doprowadzanie przez przekupnych prezesow firm do upadku sprawia ze przedsiebiorstwo slabo prosperuje…
    prosze zobaczyc Telewiezja Polska – przedsiebiorstwo panstwowe ktore generuje ogromne zyski – mozglo by wieksze, ale tu jak zwykle wpierdala sie polityka i politykierzy oraz zasrany kosciol…

Skomentuj

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Najpopularniejsze

Góra