Samochody stawały się coraz sprawniejsze, szybsze i coraz bardziej niezawodne… aż wreszcie na początku XX wieku stały się elementem naszego życia codziennego. Wyścigi, rajdy i różnego rodzaju testy wytrzymałościowe miały dowodzić niezawodności, wykazać, który samochód jest najlepszy, najszybszy itd… Zaczęły powstawać specjalne konstrukcje, przystosowane wyłącznie do sportu. Doświadczenia z wyścigów i rajdów często znajdowały zastosowanie w pojazdach drogowych, czyli tych, którymi jeździmy na codzień. Tak jest do dzisiaj.

W wyścigu, rajdzie najszybszy jest ten kto jest pierwszy na mecie. A jak to wygląda wśród pojazdów drogowych, czyli samochodów dopuszczonych do ruchu po drogach publicznych? Który z nich jest najszybszym samochodem produkowanym seryjnie?

NAJSZYBSZE SAMOCHODY PRODUKOWANE SERYJNIE…

…długo można dyskutować o tym, który samochód jest „produkowany seryjnie”. Produkcja może obejmować tysiące egzemplarzy danej wersji, ale również pojedyncze konstrukcje „one off’, budowane często na specjalne zamówienie. Jednak wszystkie łączy jedno – są to konstrukcje fabryczne, bez żadnych ingerencji tunerów. Choć i tu często zanika granica pomiędzy konstrukcją fabryczną, a tuningiem, produkcją seryjną i prototypem, a także… samochodem dopuszczonym do ruchu po drogach publicznych…

10, 100, 200, 300…

Pierwsze konstrukcje z XVII wieku miały jechać szybciej od zaprzęgu konnego, ale później było już coraz szybciej. Padały kolejne bariery… 100 km/h osiągały najszybsze samochody drogowe już na początku xx wieku. Potem kolejna bariera – 100 mph, czyli 161 km/h, 200 km/h była możliwa do osiągnięcia już przez II Wojną Światową. W latach 60` XX wieku padła kolejna bariera, czyli 300 km/h. Dussenberg, Bugatti, Pegaso, Ferrari, Lamborghini, Iso, Bizzarrini, Porsche, Panther, to tylko niektóre marki, które zapisały się w historii konstruując najszybsze samochody dopuszczone do ruchu po drogach publicznych.

400…

Było szybko, ale można jeszcze szybciej kolejne bariery zostały przełamane w latach 90` XX wieku. Najpierw 350 km/h, a potem, wydawałoby się nierealne 400 km/h… Kto skonstruował pierwszy samochód drogowy mogący poruszać się szybciej niż 400 km/h?
W latach 80 i 90 xx wieku Porsche cały czas rozwija swoje konstrukcje. Seria modeli od najtańszego 924 do najdroższego i najszybszego 911 turbo zostaje dopełniona w 1987 roku przez model 959. To dzieło techniki motoryzacyjnej może rozpędzić się do 315 km/h, a w wersji S nawet szybciej… przez wiele kolejnych lat będą to najszybsze, seryjnie produkowane Porsche. Poza modelem 959 były również inne: 961 i 962, ale były to samochody przygotowane wyłącznie do wyścigów.

404…

Wszystko zmieniło się za sprawą byłego kierowcy wyścigowego, Joachema Dauera, który postanowił wyprodukować, choć bardziej odpowiednie określenie to przystosować serię samochodów wyścigowych do ruchu po drogach publicznych. Wybór padł na Porsche 962. Prace rozpoczęły się już w 1991 roku, a pierwszy gotowy pojazd został zaprezentowany w 1993.Dauer 962 Le Mans, bo tak nazywa się ten samochód był zdolny do przekroczenia prędkości 400 km/h. podstawowe dane techniczne to:

Silnik: 6 cylindrowy boxer o pojemności 2994 ccm i mocy maksymalnej 730 KM, którą uzyskuje dzięki podwójnemu doładowaniu. Prędkość maksymalna 404 km/h, a przyspieszenie 0-100 km/h trwa 2,6 sekundy. Oczywiście mówimy o danych fabrycznych, lub jak kto woli katalogowych.

SZYBCIEJ…

Później było już tylko szybciej, choć na następny rekord trzeba było trochę poczekać.

W 2005 roku świat oczekiwał na prezentację nowego modelu Bugatti. Wreszcie, po pokonaniu wielu barier technologicznych, w maju 2005 został zaprezentowany Bugatti Veyron 16.4. Silnik V16 o pojemności 8 litrów miał moc maksymalną 1001 KM. Co to wszystko dało? 407 km/h i przyspieszenie w 2,5 sek 0-100 km/h. Później pojawiły się inne wersje modelu Veyron, ale żadna z nich nie była najszybszym samochodem na świecie (wbrew różnym marketingowym publikacjom). Następca – model Chiron ma prędkość maksymalną ograniczoną elektronicznie do 420 km/h.

AMERYKANIE PRZYSTĘPUJĄ DO WYŚCIGU…

W 2006 roku do konkurencji o światowy prymat przystępują amerykanie. Saleen S7, który jest już produkowany od 2002 roku trzy lata po swojej premierze otrzymuje silnik z podwójnym turbodoładowaniem. W 2005 roku wersja S7 Twin Turbo, ma 760 kM i rozpędza się do „zaledwie”… 399 km/h, ale już w 2006 roku jest oferowana wersja S7 Twin Turbo Competition, której silnik osiąga 1014 KM (!). Samochód może poruszać się z prędkością maksymalną 410 km/h. To nie koniec atrakcji sezonu. Pod koniec 2006 roku zostaje zaprezentowany SSC Ultimate Aero TT. To nowa, amerykańska marka na rynku producentów samochodów. Samochód posiada silnik V8 o mocy 1199 KM. Jaka jest prędkość maksymalna? W tym przypadku amerykanie postanawiają przeprowadzić test drogowy, specjalnie w celu ustalenia tego parametru. Wynik – 412 km/h.

W 2007 roku niemiecka firma tuningowa – 9ff postanawia zbudować swój własny samochód. Oparty oczywiście na mechanice Porsche. Model 9ff GT9 podczas testów rozpędza się do 409 km/h, a fabrycznie podawana prędkość maksymalna to 400 km/h. Rekord nie zostaje pobity…

AMERYKANIE ZWIĘKSZAJĄ TEMPO…

W grudniu 2008 amerykanie odpowiadają koleją wersją SSC Ultimate Aero TT o jeszcze mocniejszym silniku. Teraz kierowca ma do dyspozycji 1305 KM i prędkość maksymalną 421 km/h.

Kolejne rekordy padają w 2011 roku za sprawą kolejnej amerykańskiej firmy. W tym przypadku również chodzi o firmę tuningową, która postanowiła skonstruować swój własny samochód. Hennessey, bo o niej mowa postanawia nawiązać do dawnej amerykańsko – brytyjskiej tradycji. Podwozie brytyjskiego samochodu zostaje wyposażone w amerykański silnik. Brytyjski Lotus użycza swojej konstrukcji z modeli Elise i Exige, które w wielkiej Brytanii są wyposażane w silniki 4 cylindrowe (Exige również w V6), a amerykanie montują w nim silnik v8. Moc maksymalna Hennessey Venom GT, bo tak nazywa się to monstrum to początkowo 1044, a później 1217 KM. Słabsza wersja rozpędza się do 430 km/h, a mocniejsza do 443 km/h.

SZWEDZI PRZEKRACZAJĄ 250 KM/H…

To wydarzenie ma miejsce w 2001 roku za sprawą firmy Koenigsegg. Pierwszy model oferowany do sprzedaży CC8S może poruszać się 390 km/h. nie jest najszybszym samochodem świata. Koenigsegg konsekwentnie oferuje coraz szybsze modele. W 2007 roku CCXR osiąga 400 km/h, a w 2011 model Agera R z silnikiem o mocy 1115 KM, która szybko zostaje podniesiona do 1140 km osiąga prędkość 442 km/h.

PROBLEMY Z PRĘDKOŚCIĄ MAKSYMALNĄ…

Zarówno Szwedzi, jak i Amerykanie podają prędkości maksymalne swoich najszybszych samochodów w bardzo niekonsekwentny sposób… Szwedzi bardzo powściągliwi z reguły prędkość zaniżają, a Amerykanie organizują testy mające nie tyle potwierdzić, co ustalić prędkość maksymalną ich konstrukcji…

ODPOWIEDŹ Z USA…

Na kolejne rekordy trzeba poczekać 2 lata. W 2013 roku Amerykanie demonstrują kolejną wersję Hennessey Venom GT w wersji coupe i spyder. Obydwa samochody mają silnik o mocy 1261 KM. Prędkość maksymalna to 447 km/h.

NOWA ERA…

Można szybciej, ale to wymaga rewolucji. W 2014 roku świat motoryzacji, (cały czas mowa o samochodach dopuszczonych do ruchu drogowego), wkroczył w erę megasamochodów. Pierwszym takim samochodem został Koenigsegg One:1. Dlaczego taka nazwa modelu i przede wszystkim dlaczego „mega”? Spójrzmy na podstawowe dane techniczne. Silnik V8 – 5063 ccm, podwójne doładowanie, 4 zawory na cylinder. To wszystko jeszcze nie jest tak niezwykłe, ale za to osiągi tego silnika tak. Moc maksymalna – 1 MW! Tak, 1 megawat mocy, czyli 1360 KM, co daje stosunek mocy do masy 1KM na 1 kg masy – stąd nazwa modelu. Efektem tego jest prędkość maksymalna ponad 450 km/h (choć Koenigsegg nie podaje jej w danych katalogowych) i przyspieszenie 20 sekund… 0-400 km/h. Ten sam silnik jest również stosowany w modelu Agera RS i Agera RS Finale. Nietrudno się domyśleć, że osiągi tych samochodów są na podobnym poziomie… Następca – model Regera ma napęd hybrydowy o łącznej mocy 1500 KM. Prędkość maksymalna jest ograniczona elektronicznie do 410 km/h…

AMERYKANIE SĄ SZYBSI…

Kolejna edycja Hennessey Venom GT z roku 2016 ma moc 1471 KM! Jest to nadal klasyczny, amerykański V8 o pojemności 7 litrów z podwójnym doładowaniem. Prędkość maksymalna 451 km/h, a niektóre źródła podają nawet 460 km/h. W 2017 roku powstaje Venom GT Spyder Final Edition z tym samym silnikiem. Teraz jest czas na nowy model. Ma to być jeszcze szybszyHennessey Venom F5. Zaprezentowany w 2017 roku ma osiągać prędkość maksymalną w okolicach 300 mph, czyli 483 km/h, dzięki silnikowi o mocy ponad 1622 KM. SSC od 2011 roku prowadzi prace nad konstrukcją modelu Tuatara. Silnik ma osiągać moc… 1774 KM co powinno wystarczyć do osiągnięcia prędkości 300 mph. Być może już w 2019 roku będzie można nabyć nowe modele obydwu producentów.

CO DALEJ?

W tej kategorii samochodów są jeszcze inne marki: niemieckie Fahlke z najszybszym modelem osiągającym 430 km/h, Lotec z jedynym zbudowanym egzemplarzem modelu Sirius osiągającym 400 km/h, włoskie Mazzanti z modelem Evantra Millecavalli osiągającym 400 km/h, szwajcarskie Orca i Weber osiągające 400 km/h, brytyjski Keating,pracujący nad modelem The Bolt, amerykańska Tesla z elektrycznym Roadsterem, który ma być dostępny w 2020 roku i osiągać 402 km/h…

To nie koniec tego specyficznego wyścigu technologicznego. Pojawią się nowe modele, nowe marki na rynku motoryzacyjnym i nowe rekordy…