Ukraińskie media: Czesi dostarczają części do rosyjskich śmigłowców wojskowych pomimo sankcji

0
0
2
Helikopter
Helikopter / Pixabay

Kyiv Independent twierdzi, że Czesi dostarczają części do bardzo ważnych dla Rosjan wojskowych helikopterów.

Na początku inwazji w lutym 2022 r. głównym celem Rosji było lotnisko Antonowa w Hostomlu - mieście położonym około 30 kilometrów od stolicy Ukrainy, Kijowa. Zajęcie lotniska w Hostomlu miało otworzyć drogę do Kijowa.

W centrum tego kluczowego ataku znajdowały się śmigłowce transportowe Mi-8. Po nieudanej próbie zdobycia Kijowa, Rosja zaczęła wykorzystywać je do innych misji bojowych.

Rosja straciła co najmniej 106 śmigłowców podczas wojny na pełną skalę, według holenderskiej strony internetowej Oryx, zajmującej się analizą obronną. Dwadzieścia dwa z nich, czyli jeden na pięć, to śmigłowce transportowe Mi-8.

Aby naprawić te śmigłowce i zbudować nowe, Rosja potrzebuje komponentów. Co najmniej jeden z nich, kluczowy zespół napędowy wymagany do uruchomienia głównego silnika śmigłowca, nie jest produkowany w Rosji.

Niezbędna jednostka napędowa jest produkowana tylko w Czechach przez First Brno Engineering Plant Velka Bites (PBS Velka Bites). Teoretycznie międzynarodowe sankcje powinny uniemożliwić Rosjanom jego zdobycie.

Wkrótce po rosyjskiej inwazji na Ukrainę, UE, USA i Kanada, między innymi, nałożyły sankcje na producenta Mi-8, Kazan Helicopter Plant (KHP). W rezultacie PBS Velka Bites wstrzymała dostawy do Rosji po 20 latach nieprzerwanych dostaw.

Jednak śledztwo Trap Aggressor przeprowadzone wyłącznie dla Kyiv Independent ujawniło, że jednostki napędowe Mi-8 produkowane przez PBS Velka Bites nadal docierają do Rosji przez pośredników w Azji.

W odpowiedzi na ustalenia Trap Aggressor, PBS oświadczył, że wszczął wewnętrzne dochodzenie w sprawie reeksportu swoich jednostek napędowych do Rosji przez klientów firmy z Indii i Kazachstanu.

Źródło: /kyivindependent

Sonda

Wczytywanie sondy...

Polecane

Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną