Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Co to takiego?

0
1
2
Warszawa
Warszawa / Autorstwa Nnb - Praca własna, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=5991317

Strefa Czystego Transportu (STC) to plan Warszawy na poprawę czystości powietrza w mieście.

To wydzielony obszar, po którym mogą poruszać się wyłącznie pojazdy spełniające odpowiednie normy emisji spalin. Ostatecznie będzie on dwukrotnie większy, niż pierwotnie planowano, co budzi sprzeciw. Obejmie całe dzielnice: Śródmieście, Żoliborz i Praga Północ, prawie całą Ochotę i Pragę Południe, większość Mokotowa i połowę obszaru Woli.

 

Co czeka mieszkańców?

 

Władze miasta stołecznego ogłosiły, że Strefa Czystego Transportu zostanie poszerzona. Stało się to, zanim w ogóle weszła w życie. Jest to sprawa bardzo kontrowersyjna i  nie wszyscy są zadowoleni  ze strefy.   

Tym bardziej, że  obecnie STC obejmie większy obszar, niż pierwotnie zakładano.   Decyzję podjęto po trzymiesięcznych konsultacjach społecznych. W ich trakcie do magistratu wpłynęło ok. trzy tys. uwag oraz odbywały się spotkania z mieszkańcami. Urzędnicy podkreślają, że miały one wpływ na ostateczny kształt projektu.

 

Jak będzie wyglądało korzystanie z STC w Warszawie?

 

Na granicach strefy umieszczone zostaną specjalne znaki drogowe. Na początek, od lipca 2024 r., na te tereny będą mogły wjechać pojazdy z silnikiem benzynowym spełniającym normę Euro 2 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 1997 r. Maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia przepisów wyniesie 27 lat.

Jeśli zaś chodzi o pojazdy z silnikiem Diesla, będą musiały spełniać normę przynajmniej Euro 4 lub być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2006 r. Maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia przepisów wyniesie 18 lat.

To będzie etap pierwszy, a łącznie ma ich być pięć. Wdrażanie SCT skończy się dopiero na piątym etapie, który wystartuje w 2032 r. Pojazdy, aby wjechać na obszar SCT, będą musiały spełniać coraz wyższe wymogi. Ostatecznie ich silniki będą musiały mieścić się w normach co najmniej Euro 6. W ostatnim etapie maksymalny wiek pojazdu w roku wdrożenia przepisów, czyli w 2032, będzie wynosił 17 lat (silnik benzynowy) i 11 lat (silnik Diesel).

 

Co to są normy emisji spalin Euro?

 

Normy emisji spalin zaczęły obowiązywać w Europie już w latach 90. i nazywane są w skrócie Euro, bo obowiązują na całym kontynencie. Określają one, ile maksymalnie szkodliwych substancji może znaleźć się w środowisku z powodu danego pojazdu. Normy przez lata zmieniają się na coraz bezpieczniejsze dla środowiska.

Normy spalania Euro wpisywane są do dowodu rejestracyjnego auta. Zasadniczy wpływ na nie ma rok wyprodukowania auta. Im nowsze auto, tym wyższą normę będzie spełniało. Dlatego też niektórzy właściciele starszych pojazdów nie są zadowoleni z rozwiązań planowanych w Warszawie.

 

Niepokoje warszawiaków

 

SCT wzbudza wiele kontrowersji. Będzie to strefa wykluczenia uboższych warszawiaków. Mniej zamożni, których nie stać na drogie, nowe auta będą mieli zakaz wjazdu do dzielnic objętych strefą. W planie SCT przewidziano ułatwienia dla mieszkańców obszarów włączonych do tej strefy. Zostaną zwolnieni z zasad obowiązujących w trakcie pierwszych dwóch etapów wdrażania SCT.

Mieszkańcy strefy, którzy płacą podatki w Warszawie, będą mieli cztery lata na dostosowanie swoich pojazdów do jej wymogów. Dopiero od stycznia 2028 r.  nie będą mogli, niestety,  wjeżdżać do SCT pojazdem z silnikiem Diesla starszym niż 13 lat i pojazdem benzynowym starszym niż 22 lata.

Co więcej, bezwarunkowy wyjątek obejmie seniorów po 70. roku życia (ukończone do 2023 roku), którzy byli właścicielami swoich samochodów przed 1 stycznia 2024 roku. Z restrykcji będą  też zwolnione m.in. pojazdy służb, pojazdy osób z niepełnosprawnościami, pojazdy zabytkowe czy sytuacje losowe, jak dojazd do szpitala.

 

Źródło: własne

Sonda
Wczytywanie sondy...
Polecane
Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną