Jak miasto - zwodowano największy statek pasażerski świata
W sobotę w swój dziewiczy rejs pasażerski wyruszył z portu Miami statek Icon of the Seas (Ikona mórz). To obecnie największy wycieczkowiec na świecie. Na pokład może zabrać prawie 10 000 osób, a to co oferuje swoim gościom przyprawia o zawrót głowy.
Jednostka należąca do firmy Royal Caribbean International ma blisko 365 metrów długości, 235 600 ton, aż 2805 kabin, a rejsy inauguracyjne po Karaibach obsługiwane będą przez liczącą około 2350 osób załogę. Statek może pomieścić aż 7600 gości.
Na wycieczkowcu jest 20 pokładów. Do dyspozycji gości jest aż 40 restauracji oraz 7 basenów. Ten obecnie największy pływajacy park wodny posiada sześć najdłuższych zjeżdżalni, aquapark dla dzieci, strefę surfingu i park linowy.
Statek ma pierwszy wspornikowy basen na morzu, a także największą arenę lodową na morzu, gdzie goście mogą jeździć na łyżwach lub oglądać występy.
Nowością jest najwiekszy bar typu swim-up na morzu i pierwszy we flocie Royal Caribbean. To miejsce, w którym są nie tylko lodowate napoje i gorące rytmy, ale i leżaki w wodzie.
Nocą goście na statku mogą oglądać światowej klasy pokazy w Aqua Dome (Kopuła wodna) - ogromnej kopule ze stali i szkła, która jest spokojną oazą do odpoczywania w ciągu dnia, a nocą zamienia się w tętniące życiem miejsce. Odbywają się tam pokazy fontann i różne imprezy rozrywkowe.
Na pokładzie są także kluby nocne, lodowisko, teatry oraz gaje tropikalnej zieleni.
Gości na statku zabawia około 50 muzyków, aktorów i komików i różne zespoły, w tym największa orkiestra na morzu.
Statek o wartości 2 miliardów dolarów przypłynął do Miami, po przekroczeniu Atlantyku, ze stoczni w Turku w Finlandii, gdzie został zbudowany. Widok kolosa wzbudził duże zainteresowanie miejscowej ludności i spowodował niemałe zamieszanie w tamtym regionie. Ruch na drodze do Miami Beach, równoległej do kanału, którym płynął statek został calkowicie zakorkowany.
Na długo przed przybyciem do Miami, gdy zdjęcia Icony zaprezentowano w mediach społecznościowych rozpoczęła się internetowa dyskusja, szczególnie silnie spolaryzowane opinie dotyczyły potencjalnego wpływu tak dużego statku na środowisko
Michael Badley, prezes i dyrektor generalny Royal Caribbean wyjaśniał, że Icon of the Seas jest o 24% bardziej energooszczędny niż jest to wymagane dla tego typu statków projektowanych w obecnym czasie. To sprawia, że jest najbardziej przyjaznym środowisku wycieczkowcem.
Jest on napędzany skroplonym gazem ziemnym (LNG) i wyposażony w technologię ogniw paliwowychoraz możliwość odzyskiwania ciepła odpadowego.
Słowa krytki padły też z ust Bryana Comera, dyrektora programu morskiego w Międzynarodowej Radzie ds. Czystego Transportu: - "Decyzja Royal Caribbean o wykorzystaniu LNG jest ich największym błędem klimatycznym" - powiedział mężczyzna. Wyjasnił też, że
LNG to głównie metan, gaz cieplarniany, który zatrzymuje ponad 80 razy więcej ciepła niż dwutlenek węgla w ciągu pierwszych 20 lat po emisji. A Icona of the Seas wykorzystuje silniki, które uwalniają metan do atmosfery.
Statek wytwarza ponad 93% świeżej wody poprzez odwróconą osmozę. Icon of the Seas ma również system pirolizy (powodujący rozkład złożonych związków chemicznych do związków o mniejszej masie cząsteczkowej pod wpływem temperatury, efektem tego procesu jest uzysk wysokokalorycznych produktów takich jak gaz, karbonizat, olej). To oznacza, że odpady pokładowe mogą być przekształacane w gaz, który statek może wykorzystać jako energię.
Zainteresowanie rejsami największym na świecie wycieczkowcem, zwłaszcza dziewięciomiesięcznymi, jest ogromne. Jak powiedział prezes Caribbean, Icon of the Seas jest najczęściej poszukiwanym tematem na stronie internetowej rejsów w 2024 roku. Zainteresowanych rejsami na takim ,,pywającym mieście'' zapewne ucieszy wiadomość o powstającym kolejnej klasie okrętów Royal Caribbean - Icon Star of the Seas. Statek jest w budowie w Finlandii i ma zadebiutować w sierpniu 2025 roku na karaibskich rejsach z Portu Canaveral na Florydzie, w pobliżu Orlando. Ma mieć podobne udogodnienia jak Icon of the Seas.
"Bezprecedensowe zapotrzebowanie na Ikonę Morza skłoniło Royal Caribbean do otwarcia rezerwacji dla Star of the Seas - siostrzanego statku Icon - trzy miesiące wcześniej niż pierwotnie planowano" – powiedział przedstawiciel firmy. Jego zdaniem, sukces Icon of the Seas zawdzięcza temu, że jest to statek dla pasażerów o różnych zainteresowaniach oraz w rożnym wieku, w tym zarówno rodzin z małymi dziećmi, jak i podróżników dorosłych.
Prezes Royal Caribbean podkreślił też, że statek nie został zaprojektowany, by konkurowac z innymi statkami, ale po to aby konkurować z innymi rodzinnymi wakacjami, które chce się zorganizować w dowolnym miejscu na świecie - od jazdy na nartach do Vegas po Wielki Kanion.
Icon od the Seas jest oficjalnie największym statkiem wycieczkowym na świecie. Zdetronizował dotychczasowego rekordzistę w kategorii największych wycieczkowców, czyli Wonder of the Seas, który pływa od marca 2022 roku.
Źródło: CNN