Parlament Europejski chce skończyć z bezkarnością za niebezpieczną jazdę

0
0
4
Samochód
Samochód / Pixabay

Pozbawienie prawa jazdy w jednym kraju Unii Europejskiej będzie respektowane w całej Unii.

We wtorek (6.02.) Parlament Europejski rozpoczął procedowanie przepisów dotyczących  ogólnounijnych skutków niektórych zakazów prowadzenia pojazdów.

Poważne wykroczenia drogowe, takie jak nadmierna prędkość lub jazda pod wpływem alkoholu, czy narkotyków miałyby skutkować zakazem prowadzenia pojazdów w całej Unii Europejskiej.

Obecnie, jeśli kierowca straci prawo jazdy w wyniku wykroczenia drogowego w innym kraju UE niż ten, który wydał mu prawo jazdy, w większości przypadków sankcja ma zastosowanie tylko w kraju, w którym popełniono wykroczenie i nie wiąże się z żadnymi ograniczeniami w pozostałej części UE.

Nowe unijne przepisy mają to jednak zmienić. Maja powodować, że decyzja o zawieszeniu, ograniczeniu lub cofnięciu kierowcy prawa jazdy zostanie przekazana do kraju UE, który wydał prawo jazdy, a decyzja ta będzie  miała zastosowanie we wszystkich krajach UE.

 

Dłuższa lista niebezpiecznych wykroczeń

 

Nowe przepisy miałyby też rozszerzyć  listę zdarzeń drogowych zaliczanych do poważnych wykroczeń drogowych, a mianowicie  dodać do niej jazdę bez ważnego prawa jazdy. Brak tego dokumentu byłby  wykroczeniem tak samo poważnym jak jazda pod wpływem alkoholu lub spowodowanie śmiertelnego wypadku drogowego, 

Zmiany miałyby dotyczyć też przekroczenia dozwolonej prędkości. Dotychczas za  poważne wykroczenie drogowe uznawane było przekroczenie prędkości  o 50 km/h. W myśl nowych przepisów takim wykroczeniem   będzie  przekroczenie prędkości o 30 km/h.

 

Obowiązujące terminy

 

Parlament sugeruje też terminy w jakich kraje stowarzyszone miałyby wzajemnie informować się o decyzjach dotyczących dyskwalifikacji kierowców. Miałyby na to dziesięć dni roboczych. Następnie w ciągu 15 dni roboczych musiałyby podjąć decyzję, czy zakaz prowadzenia pojazdów będzie obowiązywał w całej UE. Dany kierowca powinien zostać poinformowany o ostatecznej decyzji w ciągu siedmiu dni roboczych.

 "Jestem przekonany, że ta dyrektywa nie tylko pomoże zmniejszyć liczbę wypadków drogowych, ale także przyczyni się do zwiększenia świadomości obywateli na temat bardziej odpowiedzialnej jazdy oraz chęci przestrzegania przepisów i akceptowania konsekwencji ich łamania, niezależnie od tego, gdzie w UE prowadzimy samochód." - tak wprowadzenie nowych przepisów uzasadniał sprawozdawca PE Petar Vitanov (S&D, BG).

 

Nowe przepisy uchwali nowy PE

 

Projekt przepisów w sprawie ogólnounijnego skutku niektórych zakazów prowadzenia pojazdów został przyjęty 372 głosami do 220 przy 43 głosach wstrzymujących się. Parlament zakończył teraz pierwsze czytanie, a ponieważ Rada nie przyjęła jeszcze swojego stanowiska, prace nad tą ustawą będzie kontynuował nowy Parlament Europejski, który zostanie wybrany w czerwcu 2024 roku.

 

Cel: zero ofiar wypadków

 

Przepisy dotyczące dyskwalifikacji kierowców są częścią pakietu bezpieczeństwa ruchu drogowego przedstawionego przez Komisję w marcu 2023 roku. Zawiera on również przepisy dotyczące transgranicznej wymiany informacji o wykroczeniach drogowych, które są obecnie przedmiotem negocjacji z Radą. Pakiet ma na celu poprawę bezpieczeństwa wszystkich użytkowników dróg i jak największe zbliżenie się do zerowej liczby ofiar śmiertelnych w transporcie drogowym w UE do 2050 roku.

Partnerem artykułu jest producent wiat, zadaszeń i trybun firma OmegaPartner.

 

Źródło: Parlament Europejski

Sonda
Wczytywanie sondy...
Polecane
Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną