Chiny powinny podnieść cła?
Chiny powinny podnieść cła importowe na duże samochody napędzane benzyną do 25%, powiedział chińskiej gazecie Global Times ekspert organu badawczego działającego przy rządzie branży motoryzacyjnej, ponieważ kraj stoi w obliczu gwałtownie wyższych ceł importowych na samochody z USA i prawdopodobnie dodatkowych ceł na wjazd Unia Europejska.
Liu Bin, główny ekspert China Automotive Technology & Research Center (CATARC) i zastępca dyrektora China Automotive Strategy and Policy Research Center, powiedział, że stawka celna w wysokości 25% jest zgodna z zasadami WTO.
Obecna stawka celna importowa Chin na samochody wynosi 15%.
„Sugerowana korekta stawek celnych na importowane benzynowe sedany i samochody typu SUV z silnikami większymi niż 2,5 litra jest zgodna nie tylko z zasadami WTO” – powiedział kontrolowanej przez państwo gazecie Liu ze stowarzyszonego z rządem CATARC.
Powiedział, że pomoże to również zrównoważyć rynki krajowe i międzynarodowe oraz wesprze politykę w kierunku ekologicznego i niskoemisyjnego rozwoju.
Wyższe cło na samochody z większymi silnikami uderzy głównie w niemieckich producentów samochodów, którzy eksportują SUV-y i sedany do Chin.
„Zauważyliśmy również, że niektóre kraje i regiony podjęły środki ograniczające w sektorze pojazdów napędzanych nowymi energią, co jest sprzeczne z koncepcją ekologicznego rozwoju i narusza zasady gospodarki rynkowej oraz zasady WTO” – cytuje Liu.
Stany Zjednoczone ogłosiły nowe, wysokie cła na szereg chińskich towarów importowanych, w tym na pojazdy elektryczne. Komisja Europejska bada pojazdy elektryczne produkowane w Chinach, co ma skutkować nałożeniem dodatkowych ceł.
Powiedział, że zalecana podwyżka ceł przyspieszy przejście na ekologię i zasadniczo różni się od środków protekcjonistycznych stosowanych w innych krajach.
Źródło: Redakcja