Patriotyzm konsumencki rolników. Badanie nie pozostawia wątpliwości

0
0
7
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne / Pixabay

Niemal połowa (49%) polskich rolników uważa, że kupowanie polskich towarów jest bardzo ważne, nawet bez względu na cenę, a kolejne 39% także uważa pochodzenie za niezwykle istotny czynnik, ale uwzględniając też ceny produktów - wynika z badania agencji Inny Format przeprowadzonego dla Inntu, agencji marketingowej.

Badanie miało na celu zbadanie zwyczajów zakupowych rolników. Jak zwrócił uwagę Artur Cieśliński, prezes agencji badawczej Inny Format, ta grupa społeczna jest często pomijana w tego typu pracach. Jego zdaniem to błąd.

"Rolnicy są nie tylko producentami polskiej żywności, ale stanowią znaczącą, bo bardzo liczną, grupę konsumentów. A mimo to, w badaniach marketingowych są często pomijani – wiele badań skupia się wyłącznie na mieszkańcach miast, jako typowych, czy może pożądanych przez marketerów, konsumentach. Jak pokazują wyniki omawianego badania – to duży błąd, bo jest to grupa dość istotnie różniąca się od reszty – czyli miejskiej częściej populacji Polski. Warto o tym pamiętać planując ogólnopolskie działania marketingowe czy komunikacyjne"

 

- podkreślił.

Z badania wyłania się także obraz bardzo złej kondycji gospodarczej rolnictwa w Polsce. Aż 42% pytanych rolników wskazało, że za główne źródło utrzymania ma dochody spoza rolnictwa. To znacznie więcej, niż w rządowym badaniu z 2023 roku, gdy taką deklarację wskazał co czwarty badany. Nie jest niczym odkrywczym, że rolnictwo jest coraz mniej opłacalne, wbrew pewnym mitom, wtłaczanym w przestrzeni publicznej. Czy za jakiś czas będziemy skazani na pozyskiwanie żywności głównie z zagranicy?

Tymczasem wspomniane wyżej badanie pokazuje, że polscy rolnicy nie tylko stanowią jedną z podstaw istnienia państwa, bo przecież produkują pożywienie, ale też prezentują ponadprzeciętnie patriotyczną postawę. Jak wskazano, jedynie 12% badanych uważa, że pochodzenie produktu nie ma znaczenia. Dla 49% jest to znaczący czynnik, nawet bez względu na cenę, z kolei 39% bierze również pod uwagę kwestie finansowe. 

W badaniu zapytano także o kilka innych czynników dotyczących zwyczajów konsumenckich rolników. Streszczając obraz, jaki wyłania się z odpowiedzi, polscy rolnicy odbiegają nieco od standardowego polskiego konsumenta. Trudniej do nich dotrzeć z przekazem, bardziej ufają sobie niż innym, stawiają na polskie produkty, ale cena wciąż ma dla nich znaczenie.

Badanie ilościowe „Zwyczaje konsumenckie rolników” zostało przeprowadzone przez agencję badawczą Inny Format na zlecenie firmy Inntu między 5 a 20 sierpnia na 500 osobowej grupie osób posiadających gospodarstwa rolne o powierzchni co najmniej 1 ha i prowadzących na nich działalność rolną. 79% ankietowanych stanowili mężczyźni, a 21% kobiety.

 

Źródło: news.inntu.pl

rolnicy patriotyzm

Sonda
Wczytywanie sondy...
Polecane
Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną