"Czarna pantera" – film ukazujący popkulturowy, etnonacjonalistyczny mit Afroamerykanów

0
0
0
/

Niektóre mity etnonacjonalistyczne ewoluują przez wieki, jak np. mit o Piaście Kołodzieju. Inne mity są współczesnym dziełem - chociaż aspirują do miana gnostyckiej wiedzy historycznej jak np. mit Imperium Lechii. wyznawany przez turbosłowian. Podobnie swoje mity etnonacjonalistyczne wymyślają afroamerykanie w USA. Często mity etnonacjonalistyczne Afroamerykanów mają charakter rasistowski, głoszą potrzebę segregacji rasowej, potępiają wszelkie relacje z białą rasą i szerzą mit wyższości cywilizacyjnej czarnoskórych ludów nad cywilizacją europejską. Mit etnonacjonalistyczne Afroamerykanów stają się programami politycznymi takich rasistowskich organizacji Afroamerykanów, jak Narodu Islamu czy Czarne Pantery (łączącej rasizm z marksizmem). Mity też są wykorzystywane przez popkulturę np. w serii komiksów o afrykańskim superbohaterze Czarnej Panterze czy w najnowszym filmie „Czarna Pantera”, jaki można obejrzeć w kinach w całej Polsce w tym i w warszawskim kinie Kinoteka (w wersji z dubbingiem lub z napisami). Bohaterem filmu jest T'Challa - młody król afrykańskiego królestwa Wakandy (motyw dobrego króla jest niewątpliwie zgodny z monarchizmem głoszonym przez miłośnika twórczości Stanisława Lema. Janusza Korwina-Mikke czy znanego z rewizjonistycznych teorii o "Gwiezdnych Wojnach" Grzegorza Brauna). Królestwo Wakandy uchodzi na świecie za kraj nierozwinięty, gdy w rzeczywistości ukrywa przed światem, że dysponuje kosmicznymi technologiami uzyskanymi dzięki posiadaniu pochodzącego z kosmosu minerału (Wakandyczycy mają latające spodki, broń w stylu laserowej, i medycynę jak ze Star Treka). Zresztą pomieszanie monarchizmu z odwołaniem się do marksistowskich czarnych panter kojarzy się Koreą Północną. Przed księciem T'Challą wyzwanie walki o władzę (i kontrole nad kosmicznymi technologiami) oraz zdobycia uczucia czarnoskórej aktywistki społecznej w której jest zakochany. Komiks, na którym opiera się fabuła filmu, należy do serii wydawniczych wydawnictwa Marvel Comics. Reżyserem filmu jest Ryan Coogler. Autorami scenariusza jest reżyser i Joe Robertem Colem. W rolach głównych występują: Chadwick Boseman, Michael B. Jordan, Lupita Nyong’o, Danai Gurira, Martin Freeman, Daniel Kaluuya, Letitia Wright, Winston Duke, Angela Bassett, Forest Whitaker i Andy Serkis. Film powiązany jest przez wspólnych bohaterów z filmem „Kapitan Ameryka: Wojna bohaterów”. Film odwołuje się do takich uniwersalnych motywów, jak: walka o władze, grzechy z przeszłości, zemsta, trudne wybory ideowe bohaterów, miłość, patriotyzm, służba społeczeństwu, walka ze złem. W filmie nie brak akcji, pościgów, walk, bijatyk, humoru, i efektów specjalnych. Nie ma na szczęście żadnej obsceny czy klimatów gender (nie da się ukryć, że Afroamerykanie są homofobiczni). Delikatna propaganda polityczna odwołująca się dyskretnie do rasistowskich i marksistowskich Czarnych Panter miesza się z nachalną gloryfikacją monarchizmu. Negatywne i pozytywne postacie są czarnoskóre i białe (oczywiście pozytywnych białym bohaterem jest agent CIA, co jest wyrazem powszechnego w amerykańskiej popkulturze amerykańskiego nacjonalizmu, zły zaś bohater mści się za krzywdy z przeszłości, co jest klasycznym odwołaniem się do freudyzmu). Szkoda tylko, że afroamerykańskie mity etnonacjonalistyczne nie odwołują się realnych i wartościowych klimatów Afryki (królowej Saby, chrześcijańskiej Etiopii, chrześcijańskiej Afryki przed islamskiej) tylko są owocem fantazji (jak nasze polskie turbosłowiaństwo) oraz czerpią z kultury getta.

Źródło: prawy.pl

Sonda
Wczytywanie sondy...
Polecane
Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną