Kolejarze: Nie pozwolimy zmarnować dorobku pokoleń Polaków! [WIDEO]

0
0
0
/

Przedstawiciele kolejowych związków zawodowych protestowali we wtorek przeciwko prowadzonej przez rząd polityce wyniszczania spółek kolejowych i pielęgnowania istniejących w nich patologii. Podczas kolejnej już pikiety tradycyjnie domagali się zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów.

 

Jednocześnie w ostrych słowach sprzeciwili się podejmowanym zarówno przez rząd, jak i zarząd spółek PKP działaniom obliczonym na docelowe zlikwidowanie dotychczas istniejących i - mimo niekorzystnej polityki zarządzania - sprawnie funkcjonujących zakładów pracy poprzez tzw. łączenie.

 

Zdaniem związkowców działania takie, przy jednoczesnym ograniczaniu zatrudnienia, prowadzą do poważnego zagrożenia bezpieczeństwa ruchu kolejowego, ograniczenia roli transportu kolejowego w systemie transportowym Polski, a w dalszej perspektywie upadku sektora i przejęcia rynku przez zagranicznych przewoźników.

 

Związkowcy podkreślili, że głównym zadaniem kolei jest bezpieczny przewóz osób i ładunków, a nie bezwzględne szukanie zysków kosztem bezpieczeństwa i rozwoju kolei. – To w tym miejscu zapadła decyzja o prywatyzacji PNI, spółce, która w tej chwili znajduje się w upadłości układowej – wskazywali związkowcy na pobliski budynek zarządu, wznosząc okrzyki "złodzieje".

 

Związki zawodowe po raz kolejny ostrzegły, że polityka rządu oraz prowadzone przez Zarządy spółek kolejowych działania centralizujące i restrukturyzacyjne są szkodliwe. Już doprowadziły bowiem do utraty około 5 proc. rynku przewozów towarowych i spadku przewozów pasażerskich o około 10 proc. oraz obniżenia bezpieczeństwa ruchu pociągów. Związkowcy dodają, iż dotychczasowe działania nie rozwiązują problemów kolei, a sprzedaż majątku i spółek kolejowych służy wyłącznie spłacie historycznego zadłużenia wynikającego z kosztów restrukturyzacji przedsiębiorstw omawianego sektora.

 

https://www.youtube.com/watch?v=13WRBE2EKD0&feature=youtu.be

 

Związki Zawodowe domagają się:

 

- Zaprzestania prywatyzacji spółek infrastrukturalnych z Grupy PKP (PKP Energetyka, TK Telekom, PKP Informatyka);

 

- Bezwzględnego przestrzegania porozumień w sprawie zawierania Paktów Gwarancji Pracowniczych przed prywatyzacją pozostałych spółek kolejowych;

 

- Wycofania zamiaru łączenia zakładów linii kolejowych i wdrożenia zarządzania pionowego połączonego z centralizacją wszystkich zadań spółki PKP PLK S.A.;

 

- Zagwarantowania realizacji podpisanego Porozumienia z Rządem RP o utrzymaniu pakietu kontrolnego Skarbu Państwa w Spółce PKP Cargo S.A. i zapewnienia utrzymania charakteru narodowego przewoźnika tej Spółki;

 

- Powstrzymania degradacji organizacyjnej i finansowej Przewozów Regionalnych poprzez opracowanie docelowego kształtu tych przewozów w Polsce oraz zmiany ustawy o "Usamorządowieniu Przewozów Regionalnych";

 

- Pełnej realizacji 10-punktowego programu naprawy bezpieczeństwa ruchu kolejowego w tym szczególnie ustawowego uregulowania form zatrudnienia i czasu pracy pracowników związanych z bezpieczeństwem ruchu kolejowego;

 

- Utrzymania w spółkach Grupy PKP stastu pracodawców wielozakładowych (PKP PLK, PKP Cargo, PKP Intercity, PKP S.A.);

 

- Wstrzymania planów ograniczania kompetencji zakładów w Spółkach Grupy PKP oraz zaprzestanie zmian organizacyjnych polegających na centralizacji i wdrażaniu pionowych struktur zarządzania;

 

- Wdrożenia w 2015 r. godziwych podwyżek wynagrodzeń dla pracowników spółek kolejowych;

 

- Zaprzestania transferowania przez Zarządy spółek Grupy PKP środków finansowych do firm konsultingowych i szkoleniowych, na rzecz realizacji tych zadań przez istniejące komórki organizacyjne spółek;

 

- Zaprzestania omijania obowiązku dokonywania odpisu na Fundusz Własności Pracowniczych poprzez sprzedaż przez spółki zależne nieruchomości wniesionych aportem przez PKP S.A. (np. Natura Tour, Cargo) oraz wyprowadzenia majątku przez PKP S.A. do spółek deweloperskich;

 

- Przywrócenia pracowników PKP Cargo S.A z nieświadczenia pracy. Przebywanie pracowników na nieświadczeniu pracy i pozbawienie ich 40 proc. wynagrodzenia w sytuacji, kiedy Spółka wykazuje wielomilionowy zysk i nie ogranicza zadań jest naruszenie Ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego "Polskie Koleje Państwowe";

 

- Zaprzestania dyskryminacji pracowników z długoletnim stażem poprzez wymianę kadr kolejowych na osoby z innych branż, nieznające specyfiki kolejowej, ślepo wdrażające metody zarządzania, które na kolei się nie sprawdzają;

 

- Przestrzegania przepisów prawa w zakresie współpracy ze Związkami Zawodowymi i zaprzestania utrudniania działalności związkowej w PKP S.A.

 

- Poszanowania przez Zarządy spółek Grupy PKP praw pracowniczych, przestrzegania trybu opiniowania i uzgadniania ze Związkami Zawodowymi spraw określonych w ogólnych przepisach, wewnętrznych porozumieniach zawartych w spółkach oraz ustaleniach Zespołu Trójstronnego ds. Kolejnictwa.

 

W przypadku braku realizacji postulatów zapowiadają podjęcie dalszych działań protestacyjno-strajkowych.

 

Anna Wiejak


© WSZYSTKIE PRAWA DO TEKSTU ZASTRZEŻONE. Możesz udostępniać tekst w serwisach społecznościowych, ale zabronione jest kopiowanie tekstu w części lub całości przez inne redakcje i serwisy internetowe bez zgody redakcji pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.

Źródło: prawy.pl

Sonda
Wczytywanie sondy...
Polecane
Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną