Gołda Tencer szaleje listem otwartym i bierze grubą kasę z naszych kieszeni

0
0
0
/ youtube

Najpierw Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce samo sprzedało za grube pieniądze poprzednią siedzibę, w której mieścił się Teatr Żydowski firmie deweloperskiej Ghelamco. Po uprzednich staraniach Towarzystwa, które w 2013 roku uchyliły jedną z odmownych decyzji stołecznego konserwatora przez Generalnego Konserwatora Zabytków. I wzięło grube pieniądze od Ghelamco, z którymi nie wiadomo co się stało. Gdy nowy właściciel stwierdził, że nie jest jego winą niedotrzymanie obietnicy zbudowania nowego teatru za 56 i wyposażenia go za 13 mln zł uderzyło w głośny raban, że Teatr Żydowski w Warszawie nie ma siedziby. I wyszarpnęło 150 mln zł od Hanny Gronkiewicz-Waltz na adaptację budynku przy ul. Próżnej 14 na potrzeby Teatru Żydowskiego i Centrum Kultury Jidysz. Co jak najsłuszniej Marek Jakubiak uznał za skandal.

Marek Jakubiak jak najsłuszniej zapytał na antenie PR24: Dlaczego Polska płaci ileś milionów złotych na Teatr Żydowski? A czy w Izraelu jest polski teatr? Skąd brak symetrii w działaniu?

Więc Gołda Tencer odpowiedziała listem otwartym:

Szanowny Panie Pośle, jako Dyrektor Teatru Żydowskiego im. Estery Rachel i Idy Kamińskich Centrum Kultury Jidysz, teatru kontynuującego i zachowującego ponad tysiącletnie dziedzictwo polskich Żydów, czuję się bardzo zasmucona, zdziwiona i wstrząśnięta Pańskim pytaniem zadanym w Polskim Radiu 24. Nie pomyślałabym, że po Holokauście, po Marcu ’68 i po tylu latach od transformacji, usłyszę coś takiego. W dodatku od posła wybranego do sejmu i reprezentującego naród. Nie pomyślałabym, że znów będę musiała udowadniać, że jestem Polką, że polscy Żydzi są takimi samymi obywatelami tego kraju jak Pan. Od ponad tysiąca lat Żydzi współtworzyli historię Polski, życie społeczne, kulturalne, gospodarcze i polityczne kraju. Przed II wojną światową 10 procent społeczeństwa polskiego stanowili Żydzi. Trzy i pół miliona osób wśród których byli politycy, żołnierze, artyści, pisarze, adwokaci, lekarze, robotnicy, nauczyciele, kupcy… Obywatele Polski, nie Izraela. Często zasymilowani czy ochrzczeni, co i tak nie miało znaczenia, bo bycie Polakiem nie było i nie jest zależne od wyznania. W wyniku okupacji niemieckiej i Holokaustu większość z tych ludzi zginęła. Nieliczni, którzy ocaleli próbowali odbudować życie w swojej jedynej ojczyźnie. Po wojnie stworzyli m.in. teatry żydowskie we Wrocławiu i w Łodzi. Zrobili to, by zachować dziedzictwo, historię i kulturę tych, którzy zostali zamordowani. W 1950 roku wrocławski i łódzki teatr zostały połączone i tak powstał Teatr Żydowski, przeniesiony w 1955 r. do Warszawy. W międzyczasie był pogrom kielecki w 1946 roku i marzec 1968 roku. Okazało się, że ci nieliczni ocaleni z Holokaustu znów muszą uciekać, porzucić swoje życie, swoją ojczyznę. Garstka jednak pozostała. Nie dała odebrać sobie polskich paszportów. Wbrew wszystkiemu postanowiła kontynuować w Polsce historię polskich Żydów. Pomimo tych wszystkich wydarzeń nasz Teatr kontynuował tradycję teatru żydowskiego sięgającą XVIII-wiecznych purim szpil. Jestem Polką i Żydówką, córką Szmula Tencera, który przeżył getto warszawskie i Auschwitz. W kierowanym przeze mnie Teatrze część pracowników ma korzenie żydowskie, ale większość nie. Wszyscy jesteśmy i czujemy się Polakami. Kulturę i tradycję żydowską traktujemy jako część polskiego dziedzictwa. Zachowujemy pamięć o tych, którym najpierw odebrano prawo do życia, a później prawo do bycia Polakiem. Czyżby wyrzucał nas Pana poza obręb wspólnoty, czyżbyśmy tracili prawo do czucia się Polakami? Mam nadzieję, że pan Jakubiak się zreflektuje i przeprosi. Zachęcam do wizyty w Muzeum POLIN, w Żydowskim Instytucie Historycznym, do odwiedzenia miejsc po obozach koncentracyjnych i w obozach zagłady oraz oczywiście zapraszam na nasze spektakle. Mam nadzieję, że to pozwoli zweryfikować Panu swoje poglądy na temat tego co jest polskie, a co nie i kto jest Polakiem, a kto nie.

- napisała dyrektor Teatru Żydowskiego. Jakoś Kielce wyciągnęła, ale cały okres stalinowski, gdzie Żydokomuna rządziła i mordowała za samą polskość pominęła. Oczywiście wyciągnęła marzec 1968 roku, który był ustawką dwóch band w ramach jednej partii komunistycznej. Co więcej nie odnosi się do istoty sprawy - czemu mamy znowu płacić na Teatr Żydowski i co z kasą, którą w geszefcie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne Żydów w Polsce wzięło od Ghelamaco za poprzednią siedzibę?

 

 

Źródło: Piotr Stępień

Sonda

Wczytywanie sondy...

Polecane

Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną