Zielona rewolucja w Watykanie
Watykan chce przejść na czystą i ekologiczną flotę pojazdów i w tym celu podpisał umowę z Volkswagenem. W ramach umowy niemiecki producent samochodów dostarczy pojazdy elektryczne do Stolicy Apostolskiej, aby powoli zastąpić całą swoją flotę samochodową do 2030 r. w celu zmniejszenia emisji dwutlenku węgla.
Umowa jest zgodna z watykańskim planem "Ekologicznej konwersji 2030", który obejmuje zrównoważone i neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla projekty i technologie w obrębie murów państwa-miasta. Papież Franciszek uczynił również troskę o środowisko znakiem rozpoznawczym swojego pontyfikatu, więc Papież naciska na czystsze i bardziej ekologiczne inicjatywy. Będzie również pierwszym papieżem, który przemówi na konferencji klimatycznej ONZ podczas nadchodzącego spotkania COP28 w Dubaju, wzywając do zmian, "zanim planeta osiągnie punkt bez powrotu".
Nie ma żadnych szczegółów finansowych dotyczących partnerstwa. Watykan stwierdził jednak, że jego partnerstwo z grupą VW będzie obejmowało średnio- i długoterminowy leasing. Nie wspomniano również o konkretnych modelach, ale nowa flota będzie prawdopodobnie obejmować nowsze modele pojazdów elektrycznych, takie jak Volkswagen ID.4, ale widzimy, że małe państwo ma również zastosowania dla większych pojazdów elektrycznych. Wagon ID.7 mógłby na przykład służyć jako karawan.
Miasto-państwo zbuduje również sieć stacji ładowania zasilanych energią odnawialną wewnątrz swoich murów, aby wspierać przybywającą flotę pojazdów elektrycznych. Jako bonus, pracownicy miasta-państwa będą mogli również używać ich jako pojazdów prywatnych, co jeszcze bardziej pomoże w odejściu od paliw kopalnych.
Podczas gdy zmiana floty będzie stopniowa, nadal nie jest jasne, czy Grupa Volkswagen zapewni papieżowi nowy papamobile w ramach umowy, ale papieżowi Franciszkowi nie brakuje ofert. Inni producenci już zaoferowali swoje usługi, takie jak Fisker ze swoim niestandardowym modelem Ocean. Wiadomo również, że ma papamobile Toyota Mirai. Jest jednak bardzo prawdopodobne, że Papież nadal będzie korzystał ze swojego Forda Focusa i Fiata 500, których woli używać, w przeciwieństwie do kuloodpornych limuzyn, z których korzystał jego poprzednik. Być może pewnego dnia VW zaspokoi jego potrzeby niedrogim pojazdem elektrycznym, który niemiecki producent zamierza wprowadzić w drugiej połowie tej dekady.
Źródło: carbuzz.com