USA chcą ograniczyć rolę Chin w produkcji samochodów elektrycznych

0
0
2
samochód elektryczny
samochód elektryczny / Pixabay

Stany Zjednoczone przedstawiły zasady mające na celu utrzymanie chińskich komponentów z dala od samochodów elektrycznych sprzedawanych w tym kraju.

Ograniczenia są powiązane z rządowymi zachętami dla samochodów elektrycznych produkowanych w Ameryce.

Gorąco dyskutowane limity mają pomóc w rozwoju branży w Ameryce, ale krytycy twierdzą, że mogą spowolnić przyjęcie samochodów elektrycznych.

Chińskie firmy produkują obecnie zdecydowaną większość akumulatorów do samochodów elektrycznych i wykorzystywanych w nich minerałów.

Amerykańscy politycy uznali jednak nadmierne poleganie na chińskich producentach za zagrożenie dla gospodarki i bezpieczeństwa.

Planowane partnerstwa między dużymi firmami, takimi jak Ford i chiński CATL, producent baterii, były przedmiotem krytyki i debaty.

W ubiegłym roku Kongres uchwalił ustawę klimatyczną oferującą miliardowe zachęty podatkowe i inne pieniądze, aby spróbować pobudzić przemysł w USA.

Ustawa zawierała zachętę podatkową o wartości do 7 500 USD na pojazd dla nabywców samochodów elektrycznych wyprodukowanych w Ameryce.

Ustawa klimatyczna, która według Białego Domu wywołała prawie 100 miliardów dolarów prywatnych inwestycji w USA związanych z samochodami elektrycznymi, natychmiast uniemożliwiła samochodom elektrycznym wyprodukowanym poza granicami kraju otrzymywanie ulg podatkowych.

Począwszy od 2024 r., prawo zabrania również kwalifikowania się samochodów do ulg podatkowych, jeśli zawierają one komponenty baterii wyprodukowane lub zmontowane przez "zagraniczny podmiot budzący obawy".

Do 2025 r. ograniczenia zostaną rozszerzone na samochody, które zawierają krytyczne materiały wydobyte, przetworzone lub poddane recyklingowi przez taki podmiot.

Propozycja ogłoszona w piątek mówi, że rząd zdefiniuje "podmiot zagraniczny budzący obawy" jako firmę z siedzibą główną lub będącą własnością lub kontrolowaną przez Chiny, Rosję, Iran lub Koreę Północną.

Każda firma, w której rząd tych krajów posiada 25% lub więcej miejsc w zarządzie, praw głosu lub udziałów, podlegałaby zasadom, które są teraz otwarte na okres publicznego komentowania.

"Prezydent Biden wszedł na urząd zdeterminowany, aby odwrócić trwający od dziesięcioleci trend pozwalający na przenoszenie miejsc pracy i fabryk za granicę do Chin" - powiedział John Podesta, starszy doradca prezydenta ds. innowacji i wdrażania czystej energii.

"Dzięki programowi Investing in America i dzisiejszym ważnym wskazówkom Departamentu Skarbu i Departamentu Energii pomagamy zapewnić, że przyszłość pojazdów elektrycznych będzie produkowana w Ameryce".

Według Alliance for Automotive Innovation (AAI), grupy lobbingowej reprezentującej producentów samochodów, tylko około 20 z ponad 100 modeli pojazdów elektrycznych sprzedawanych w USA kwalifikuje się obecnie do ulgi podatkowej.

Stwierdzono, że wydaje się, że samochody produkowane przy użyciu baterii i materiałów pochodzących z niektórych rodzajów partnerstw z chińskimi firmami, jeśli znajdują się w USA, nie będą naruszać zasad.

Pochwalono również urzędników za zwolnienie niektórych "śladowych" materiałów z przepisów na kolejne dwa lata.

Źródło: BBC

Sonda
Wczytywanie sondy...
Polecane
Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną