Bon energetyczny. Jak dostać pieniądze?
Gospodarstwa domowe o niskich dochodach mogą otrzymać jednorazowe świadczenie pieniężne - bon energetyczny. Nie będzie on jednak przyznawany z urzędu. Aby otrzymać to dofinansowanie trzeba złożyć stosowny wniosek. Można to zrobić od 1 sierpnia do 30 września.
Bon energetyczny. Co to takiego?
Bon energetyczny to jednorazowe dofinansowanie do rachunków za energię elektryczną. Przysługuje gospodarstwom domowym o niskich dochodach. Dofinansowanie to gwarantuje nowelizacja ustawy o bowie energetycznym oraz zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego. Wsparcie to, jak poinformowała ministra klimatu i środowiska Paulina Henning - Kloska, wyniesie od 300 do 1200 zł.
Jak oszacował resort, ze wsparcia będzie mogło skorzystać ok. 3,5 mln godpodarstw domowych.
Komu i w jakiej wysokości przysługuje bon energetyczny?
Bon energetyczny przysługuje każdemu gospodarstwu domowemu pod warunkiem, że dochody w tym gospodarstwie nie przekraczają: 2500 zł w przypadku gospodarstw jednoosobowych oraz 1700 zł na osobę w gospodarstwach wieloosobowych.
Gdy przekroczone zostaną progi dochodowe nie zawsze oznaczać to będzie, że bon nam się nie należy. Kwota dofinansowania będzie wówczas obniżona według zasady „złotówka za złotówkę”, a więc kwota świadczenia będzie pomniejszana o kwotę tego przekroczenia. Minimalna kwota wypłacanych bonów energetycznych to 20 zł.
Wysokość bonu będzie zależała od liczby osób w gospodarstwie domowym i będzie wynosić: 300 zł dla gospodarstw 1-osobowych, 400 zł dla 2-3-osobowych, 500 zł dla 4-5-osobowych, 600 zł dla 6-osobowych i większych.
Jeśli w gospodarstwie domowym wykorzystywane są źródła ogrzewania zasilane energią elektryczną (pompa ciepła, bojler eektryczny) wartość bonu energetycznego będzie podwyższona o 100 procent. W zależności od wielkości gospodarstwa wyniesie od 600 do 1200 zł: Będzie to 600 zł – w przypadku gospodarstwa domowego jednoosobowego, 800 zł – w przypadku gospodarstwa składającego się z 2 do 3 osób, 1000 zł – gdy gospodarstwo składa się z 4-5 osób, 1200 zł – w przypadku co najmniej 6-osobowego gospodarstwa domowego.
Przy czym istotne jest, aby takie źródło zostało zgłoszone do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB) do 1 kwietnia 2024 r. - w przypadku źródeł działających już wcześniej, albo po tym dniu – gdy zródło energii zgłoszono do CEEB po raz pierwszy
Kiedy i gdzie składać wnioski o bon energetyczny?
Na złożenie wniosku o przyznanie bonu energetycznego mamy dwa miesiące - od 1 sierpnia do 30 września. Można je składać w wersji papierowej w gminie, w której zamieszkujemy lub elektronicznie - na stronie gov.pl, poprzez platformę ePUAP oraz przez aplikację mObywatel.
Wykluczonym cyfrowo pomoc w tym względzie zadeklarowała Poczta Polska. Tak więc wniosek o bon energetyczny można złożyć również w dowolnej placówce pocztowej (w całym kraju do wyboru ok.7,6 tys. lokalizacji). Wniosek w postaci papierowej trzeba opatrzyć własnoręcznym podpisem.
Co trzeba wpisać do wniosku, aby otrzymać pomoc finansową?
Dofinasowanie wypłaca gmina - wójt, burmistrz lub prezydent miasta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania. W pierwszej rubryce zatem należy wpisać właściwy urząd. Trzeba wpisać też PESEL, adres osób zamieszkających dom lub mieszkanie, ilość tych osób i podać ich dane. Trzeba też wskazać konto bankowe, na który ma być przelana kwota dofinansowania.
Należy podać też dane kontaktowe – adres e-mail – gdy chcemy otrzymać informację o przyznaniu dofinansowania pocztą elektroniczną oraz numer telefonu – do kontaktu z urzędem.
Analogicznie postępujemy jeśli składamy formularz elektronicznie. Musimy mieć jedynie login z hasłem do profilu zaufanego lub e-bankowości i telefon komórkowy.