Brytyjska edukacja kościołem stoi

0
0
0
/

Do brytyjskich szkół prowadzonych przez kościół katolicki uczęszcza 800 tys. uczniów, różnych wyznań. W zgodnej opinii szkoły te oferują wysoki poziom nauczania, dlatego rodzice wywodzący się z różnych środowisk bardzo chętnie zapisują do nich swoje dzieci.

 

Jednocześnie gdy limit chętnych do nauki w danej placówce przekracza liczbę dostępnych miejsc, pierwszeństwo mają uczniowie wyznania katolickiego, co nie zmienia jednak faktu, że w Anglii 1/4 osób uczęszczających do nich stanowią wyznawcy innych niż katolicyzm religii, a w Walii nawet 1/3.

Kościół na Wyspach już od średniowiecza bierze na siebie odpowiedzialność za edukację, zwłaszcza dla dzieci wywodzących się z uboższych rodzin. Mimo wielu wstrząsów i problemów misja ta jest kontynuowana do dziś, a jej efekty są bardzo owocne.

Chociaż od lat funkcjonuje publiczna sieć szkół, kościół postanowił dalej działać w sektorze edukacyjnym, dając rodzicom możliwość alternatywy i szansę posłania dzieci do szkoły, która oprócz dania im wiedzy uformuje je intelektualnie, moralnie i społecznie.
 
Absolwenci katolickich placówek oświatowych są znacznie lepiej oceniani przez pracodawców. O wiele częściej angażują się także w działalność społeczną.
 
Katolickie szkoły są zazwyczaj budowane na gruntach należących do kościoła, jednak sama ich działalność jest w części finansowana z państwowych dotacji. Uczęszczający do nich uczniowie stanowią grupę bardziej zróżnicowaną niż ci, którzy kształcą się w szkołach państwowych. 26% z nich wywodzi się z rodzin pochodzących spoza Wielkiej Brytanii.

Natomiast w pozostałych placówkach oświatowych odsetek ten wynosi 21%. Ponadto ostatnie badania dowodzą, że więcej osób z uboższych rodzin dostaje się na studia będąc absolwentem szkoły katolickiej niż państwowej.
 
Opracował: Kuba Klimkowicz

Na podstawie artykułu Maevea McCormacka, opublikowanego w internetowym wydaniu dziennika The Guardian

 

Źródło: prawy.pl

Sonda
Wczytywanie sondy...
Polecane
Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną