Niemiecka telewizja MDR wyemitowała materiał krytykujący polski patriotyzm konsumencki, a konkretnie aplikacje „Pola” na smartfony, pozwalające wybierać produkty polskich firm. W ten sposób niemieckie media wsparły interesy niemieckich producentów zagrożonych przez polską konkurencję.
Celem aplikacji jest umożliwienie konsumentom znalezienie polskich wyrobów, wsparcie rodzimych firm w ich konkurencji z globalnymi koncernami i wspieranie polskiej gospodarki. Pełna informacja o produkcie i suwerenne wybory konsumentów są podstawą wolnego rynku.
Obsługa aplikacji jest bardzo prosta. Za pomocą smartfonu użytkownik aplikacji skanuje kod kreskowy produktu. Na jego podstawie aplikacja informuje, na ile producent produktu jest przedstawicielem polskiego kapitału, na ile produkcja produktu umiejscowiona jest w Polsce, na ile producent zapewnia innowacyjne miejsca pracy w Polsce i czy jest związany z międzynarodowym koncernem.
Algorytm, na podstawie którego działa aplikacja „przypisuje od 0 do 100 punktów. Pierwsze 35 punktów przyznaje proporcjonalnie do udziału polskiego kapitału w konkretnym przedsiębiorstwie. Dalsze 10 punktów otrzymuje ta firma, która jest zarejestrowana w Polsce, a kolejne 30, o ile produkuje w naszym kraju. Dalsze 15 punktów zależy od tego, czy zatrudnia w naszym kraju w obszarze badań i rozwoju. Wreszcie ostatnie 10 punktów otrzymują firmy, które nie są częścią zagranicznych koncernów”.
Twórca aplikacji, Klub Jagielloński całość kodu źródłowego serwisu udostępnił na zasadach otwartego oprogramowania na koncie w serwisie GitHub. Udostępniona zostanie też w Internecie całość bazy danych producentów wraz z historią zmian i źródłami, na podstawie których podejmowane są decyzje o ilości przyznanych punktów.
Co znaczące niemiecka telewizja MDR wykpiła polską inicjatywę pomimo że w Niemczech i innych krajach Europy patriotyzm gospodarczy popularny jest od lat. Widać według niemieckich mediów Polacy nie mają prawa do troski o swoje interesy gospodarcze, tak jak to robią Niemcy.
Jedną z przyczyn powstania aplikacji było to, że polscy konsumenci nie są świadomi, kto jest właścicielem znanych w Polsce marek i kierując się chęcią wspierania polskich producentów kupują produkty zagranicznych korporacji sprzedawane w Polsce pod polskimi markami (przez co zarabiają zagraniczne korporacje, a nie polscy producenci).
Aplikacja Pola została uruchomiona w listopadzie 2015 roku. Od tego czasu pobrało ją ponad 100 000 użytkowników, a za jej pomocą zeskanowano ponad 1 500 000 kodów kreskowych. Aplikacja ma charakter obywatelski: powstała dzięki wolontariackiej pracy grafików, programistów i redaktorów, przy wsparciu inicjatywy Koduj dla Polski i ekspertów Centrum Analiz Klubu Jagiellońskiego. Klub Jagielloński zamierza przeznaczyć wpływy z 1% PIT dla organizacji pożytku publicznego na rozwój Poli i innych działań związanych z promocją patriotyzmu gospodarczego.