Jest porozumienie z Rosją w sprawie przewozów towarowych

0
0
0
/

images_nowe_stories_media_felietonisci_kuzmiuk_zbigniew1Wczoraj w Gdańsku po długich negocjacjach podpisano porozumienie pomiędzy rosyjskim i polskim rządem dotyczące zezwoleń na samochodowe przewozy towarowe obowiązujące do końca tego roku. Porozumienie podpisali ze strony polskiej wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit, a ze strony rosyjskiej wiceminister transportu Nikołaj Asauł i jest ono kontynuacją uzgodnień z lutego tego roku w zakresie przewozów towarowych, które obowiązują tylko do 15 kwietnia. W lutym (na dwa miesiące) strony przyznały sobie nawzajem po 20 tysięcy pozwoleń na samochodowe przewozy towarowe przy czym strona polska tak jak oczekiwała otrzymała 10 tysięcy pozwoleń tzw. ogólnych i 10 tysięcy pozwoleń z/do krajów trzecich, natomiast strona rosyjska 19,5 tysiąca pozwoleń ogólnych i 0,5 tysiąca pozwoleń na przewozy z/do krajów trzecich. Przez ostatnie kilka tygodni Rosja dokonała zmian w swoim prawie dotyczącym przewozów towarowych, likwidując rozwiązania o charakterze dyskryminacyjnym wobec polskich przewoźników. Chodzi między innymi o zmiany w przepisach kwalifikujące jako przewozy dwustronne przewozy towarów wyprodukowanych w Polsce, ale fakturowanych z centrali w Paryżu czy Berlinie, co do tej pory strona rosyjska kwalifikowała jako przewozy z krajów trzecich. Do końca roku Polska uzyskała 170 tysięcy pozwoleń w tym 30 tysięcy pozwoleń z/do krajów trzecich, Rosja dla swojego transportu także 170 tysięcy pozwoleń w tym 10 tysięcy z/do krajów trzecich. Przypomnijmy tylko, że spory pomiędzy Rosją i Polską w sprawie przewozów towarowych w ostatnich kilku latach miały miejsce regularnie na przełomie stycznia i lutego każdego roku ale teraz w 2016 roku rosyjska blokada polskiego transportu samochodowego wynikała ze zmiany przepisów wykonawczych jakie Rosjanie wprowadzili do umowy międzyrządowej z Polską z 1996 roku. Na blokadę polskiego transportu przez Rosjan, Polska zareagowała stanowczo blokadą rosyjskiego transportu przez nasz kraj, wspomogła nas także Ukraina blokując przejazd Rosjan i w ten sposób chcąc przewozić towary na Zachód musieli oni przewozić je na Litwę, a stamtąd drogą morską do portów niemieckich. Polska stanowczość w tej sprawie podziałała trzeźwiąco na Rosjan i po dwóch tygodniach sporów podpisali czasowe porozumienie, co więcej do 15 kwietnia zobowiązali się także zmienić rosyjskie prawo. Przypomnijmy także, że usługi transportowe są ważną częścią polskiej gospodarki (Polska samochodowa flota transportowa jest obecnie pierwszą flotą w Europie) i dlatego trudno było przejść do porządku dziennego nad decyzjami politycznymi w tym przypadku rosyjskimi, które godziły w ten sektor. W przypadku polskich przewoźników samochodowych aż około 1000 z nich (czyli blisko 1/3 wszystkich firm przewozowych) działało na rosyjskim rynku, a po wprowadzeniu rosyjskiego embarga w połowie 2014 roku nie tylko nie wozili naszych towarów rolnych na rosyjski rynek ale także mieli poważne problemy z przewozem tranzytowym przez Rosję, a nawet z przewozem do Rosji towarów z krajów trzecich nie objętych embargiem. Straty polskich przewoźników z tego tytułu wyniosły przynajmniej kilkaset milionów euro, co więcej sukcesywne rozszerzanie różnego rodzaju ograniczeń nakładanych na nich przez Rosję, tylko te straty powiększało. Stanowczość nowego polskiego rządu w sprawie transportu samochodowego towarów i zareagowanie blokadą przewozów rosyjskich jak widać po kilku miesiącach „siłowania”, przyniosło pozytywne rezultaty. Rosjanie nie tylko zgodzili się na udzielenie Polsce podobnej liczby pozwoleń na przewóz towarów jak w roku poprzednim ale także bardzo szybko jak na ich praktykę administracyjną, zmienili przepisy prawne usuwając z nich przepisy dyskryminacyjne dla polskiego transportu. Stanowczość w stosunkach z Rosją jak się okazuje przynosi pozytywne rezultaty.  

Źródło: prawy.pl

Sonda
Wczytywanie sondy...
Polecane
Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną