Rekordowa sprzedaż i zyski Orlen S.A. po I półroczu tego roku

0
0
0
/

Spółka Orlen S.A. opublikowała swoje wyniki ekonomiczne za II kwartał tego roku i potwierdzają one zarówno wyraźny wzrost sprzedaży wszystkich rodzajów paliw jak i rekordowe wyniki finansowe tego przedsiębiorstwa. W stosunku do II kwartału roku ubiegłego, sprzedaż paliw wzrosła średnio o 10%, przychody ze sprzedaży aż o 19%, zysk przed opodatkowaniem wyniósł aż 3,1 mld zł i był o ponad 0,5 mld zł wyższy. Na szczególną uwagę zasługuje utrzymujący się wzrost sprzedaży oleju napędowego, która była aż o 26% wyższa niż w II kwartale 2016 roku, zresztą podobny poziom wzrostu sprzedaży oleju napędowego odnotowano także w I kwartale tego roku w porównaniu z analogicznym kwartałem roku ubiegłego. Przypomnijmy tylko, że już po I kwartale tego roku na czele listy firm z najwyższym przyrostem zysku netto w stosunku do roku ubiegłego znalazły się dwa koncerny paliwowe Orlen S.A i Lotos S.A, w tym pierwszym zysk netto za I kwartał tego roku wyniósł 1,92 mld zł i był aż o 469% wyższy niż w roku ubiegłym, w tym drugim odpowiednio 0,41 mld zł i o 287%. Te rewelacyjne wyniki spółek paliwowych nie wzięły się z niczego, od połowy poprzedniego roku rząd Zjednoczonej Prawicy wprowadził, aż 3 pakiety rozwiązań prawnych (paliwowy, energetyczny i przewozowy), które wpłynęły na bardzo poważne ograniczenie szarej strefy obrotu paliwami. Przypomnijmy, że z dniem 1 sierpnia 2016 roku wejście w życie tzw. pakietu paliwowego, czyli zmian w ustawach podatkowych o VAT i akcyzie, a także zmian w ustawie prawo energetyczne, już uderzyło w interesy mafii paliwowej. Z kolei zmiany w prawie energetycznym dotyczyły głównie dwóch kwestii: definicji paliw płynnych i koncesjonowania na wwóz paliwa z zagranicy. Ustawa wprowadziła zasadę, że jednolitą definicję paliw płynnych ustali minister energii, co uniemożliwi handlowanie komponentami, (które nie podlegają opodatkowaniu), które tak naprawdę są często już paliwami ciekłymi. Ponadto na wwóz paliwa z zagranicy i jego przeładunek konieczna jest koncesja wydawana przez Urząd Regulacji Energetyki, co z kolei uniemożliwia tzw. blendowanie, czyli mieszanie różnych komponentów i sprzedawanie ich, jako pełnowartościowego paliwa. Także wprowadzone zmiany w przepisach podatkowych, zmusiły firmy prowadzące tego rodzaju działalność do powiązania obrotu paliwami z zagranicą z miejscem działalności gospodarczej w kraju. A więc nabywanie paliw z państw UE z wykorzystywaniem usług zarejestrowanego odbiorcy lub składu podatkowego, jest możliwe tylko przez podmiot, który posiada koncesję na obrót paliwami z zagranicą, siedzibę lub zarejestrowany oddział w kraju, a nabycie jest dokonywane w ramach działalności gospodarczej prowadzonej w kraju. Z kolei od 18 kwietnia tego obowiązuje 3 regulacja, czyli pakiet przewozowy, nakazujący każdorazowo zgłoszenie przewozu paliwa do rejestru zgłoszeń (SENT) prowadzonym przez szefa Administracji Skarbowej na Platformie Usług Skarbowo- Celnych (PUESC). Przewozy paliw są masowo kontrolowane zarówno przez funkcjonariuszy służby celno- skarbowej, ale także policji, Straży Granicznej, a także inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego. Jak podał w jednym z wywiadów wicepremier Mateusz Morawiecki tylko w marcu tego roku w pierwszym miesiącu działania zespolonej Administracji Skarbowej skontrolowano aż 16,5 tysiąca cystern przewożących paliwa, co powoduje, że przewóz paliw, od których nie odprowadzono podatków radykalnie zmalał. Te wszystkie działania doprowadziły do tego, że rośnie wyraźnie oficjalna sprzedaż paliw, a także zyski obydwu wielkich polskich koncernów paliwowych, a tym samym wpływy podatkowe do budżetu państwa.

Źródło: prawy.pl

Sonda
Wczytywanie sondy...
Polecane
Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną