Jak można się dowiedzieć z amerykańskiej Wikipedii „Joker to amerykański thriller psychologiczny z 2019 roku w reżyserii Todda Phillipsa, który jest współautorem scenariusza razem ze Scottem Silverem. W filmie opartym na postaciach z komiksów DC w roli Jokera występuje Joaquin Phoenix. Fabuła, której akcja rozgrywa się w 1981 roku, opowiada o Arthurze Flecku, ,niespełnionym komiku, który staje się iskrą rozpalającą w Gotham City pożar anarchii i rewolucyjnego terroru. W filmie w rolach drugoplanowych wystąpili: Robert De Niro, Zazie Beetz, Frances Conroy, Brett Cullen, Glenn Fleshler, Bill Camp, Shea Whigham i Marc Maron [...]

 

Bohaterem filmu jest Arthur Fleck, który mieszka ze swoją niepełnosprawną matką Penny w Gotham City. Miasto gnije od patologii, przestępczości i bezrobocia, przez co duża część mieszkańców jest pozbawiona praw do godnego życia i skazana na życie w nędzy. Arthur cierpi na zaburzenie psychiczne i neurologiczne".

 

Artur wrobiony przez kolegę traci prace, w obronie własnej, w stroju klauna dokonuje zabójstw, które potępione zostają przez miliardera z aspiracjami politycznymi Thomasa Wayne'a (ojca Brusa, czyli przyszłego Batman). Gdy bogaci, w tym i Wayne są pełni pogardy dla biednych, zbrodnia klauna staje się symbolem buntu i anarchistycznej rewolucji przeciwko klasie wyzyskiwaczy.

 

Film doskonale ukazuje patologie amerykańskiego kapitalizmu opartego na protestanckiej etyce (rzeczywistości odmiennej od katolickiej wersji kapitalizmu, w której przykłada się troskę do zapewnienia dobrobytu wszystkim, by nie było problemów społecznych, będących pożywką dla lewicowego ekstremizmu). Patologie, w wyniku których władze uzależnione od finansjery, zamiast dbać o interes mieszkańców, wywiązywać się ze swoich zobowiązań, ograniczają świadczenie niezbędnych usług społecznych (takich jak wywóz śmieci czy leczenie psychicznie chorych), co eskaluje jeszcze większymi problemami — epidemią wynikającą z brudu i groźnym dla społeczeństwa pogorszeniem się stanu psychicznego chorych. Patologie sprzyjają rewolucyjnym nastrojom, wzmacniają frustracje spauperyzowanej większości, i ostatecznie doprowadzają do wybuchu anarchii, i pogrążenia się miasta w chaosie.

 

Film doskonale ukazuje tożsamość amerykanów kształtowaną przez kulturę popularną wykorzenioną z moralności i dążącą do zysku po trupach. Zagubienie ludzi pozbawionych wsparcia społecznego, rodzin czy instytucji społecznych (takie są właśnie koszty protestantyzacji). Taka pełna zgnilizny i krzywdy gleba społeczna jest doskonałą pożywką dla sukcesu społecznego takich psychopatów jak główny bohater.

 

„Joker" świetnie ukazuje, jak krzywda społeczna nawet w ludziach chcących być dobrymi wyzwala zło. Twórcy obrazu świetnie ukazują, jak mroczne życie głównego bohatera, który stara się być życzliwy, rozświetla słońce, gdy ten wchodzi na drogę mordu.

 

Problemem w ocenie „Jokera" może być to, że film przez osoby sfrustrowane i wykorzenione z moralności (czyli ofiary czy to laicyzacji, protestantyzmu, czy posoborowych herezji w katolicyzmie) odebrany jako gloryfikacja anarchistycznej rewolucji.

 

Obraz trafnie ukazuje dramatyczne skutki niewywiązywania się państwa ze swoich podstawowych obowiązków, szkodliwość powszechnej pauperyzacji, odrażającą pychę i pogardę ze strony bogatych dla biednych, złudzenia ludzi budowane na podstawie pop kultury, uniwersalną wartość miłości rodzinnej i pragnienia romantycznej miłości, pragnienie akceptacji, rozpacz biedoty pozbawionej świadomości o tym, co może poprawić los, a przez to skazanej na rewolucję prowadzącą to terroru i anarchii.

 

Postać mrocznego rycerza, człowieka nietoperze, Batmana, to jeden z głównych archetypów mitologii amerykańskiej. ''Joker'' doskonale ten mit bogatego obrońcy ludzi dekonstrukcje. Można byłoby uznać więc film za lewicowy, jednak mit ten, tak jak cała protestancka i masońska tożsamość USA, jest fałszywy, a przez to ze swej natury jest pożywką dla lewicowych patologii intelektualnych.

 

''Joker' to doskonały mroczny dramat obyczajowy z bardzo wartką akcją. Obraz doskonale ukazujący jak destruktywna anarchistyczna antykapitalistyczna rewolucja może być atrakcyjna. Pisząc o ''Jokerze'' trudno pozbyć się refleksji, że schemat ukazany w filmie doskonale opisywał sytuacje PPS pod zaborami, kiedy to z krzywdy wnikającej z rosyjskiej okupacji, terroru i powszechnej biedy, rodził się bunt, w którym szaleńcy, proponowali marksistowską rewolucję, lekarstwo gorsze od choroby.

 

Jan Bodakowski