W trosce o to by zdrowa dieta była i smaczna, byśmy niej byli zdrowi i mieli energie do działania, pomoże nam publikacja wydawnictwa Jedność „Napoje tłoczone na zimno. Zdrowie i dobre samopoczucie zamknięte w szklance”.

Jak informuje wydawca praca „Napoje tłoczone na zimno. Zdrowie i dobre samopoczucie zamknięte w szklance” „podzielona na cztery części. Opisane zostały w niej propozycje napojów na bazie owoców, napojów owocowo–warzywnych, takich, które zawierają wyłącznie jarzyny oraz napoje bazujące na roślinach zbożowych z dodatkiem owoców, warzyw i orzechów.

Każdy rozdział zawiera proste, zdrowe receptury, które wzbogacą naszą dietę, a także wskazówki, jak oswoić się z nową filozofią odżywiania, podkreślającą istotę korzystania z tego, co oferuje nam natura, tak aby cieszyć się dobrym samopoczuciem.

Podane przepisy zredagowano w ten sposób, by uwzględniały łatwość przygotowania, prostotę oraz walor dietetyczny zdrowych napojów tłoczonych na zimno, idealnych na śniadanie albo jako przekąska.

W odróżnieniu od wielu innych napojów wolno tłoczone soki naturalne stanowią cenne uzupełnienie kompletnej, zdrowej i zbilansowanej diety. Dostarczają organizmowi wartościowe składniki odżywcze, jak również sole mineralne, witaminy oraz błonnik zawarty w orzechach, owocach, warzywach czy roślinach zbożowych”.

Autorka pracy Cinzia Trenchi na 160 ilustrowanych zdjęciami stronach przedstawiła przepisy na napoje składające się z: brzoskwiń, kakao, orzechów, ananasów, czereśni, moreli, jagód, melonów, śliwek, bananów, porzeczek, grejpfrutów, pomarańczy, przypraw, arbuzów, cytryn, wiśni, truskawek, gruszek, winogron. Każdy przepis składa się z kompozycji kilku owoców.

W części o sokach owocowo warzywnych znalazły się przepisy z takich warzyw i owoców jak: papryka, marchew, pomarańcze, jabłka, awokado, mango, cytryny, buraki, kukurydza, borówki, maliny, marchew, cytryny, jeżyny, jabłka, kokos, kalafior, granat, arbuz, ogórki, ananasy, cytryny, cykoria, jabłka, seler, gruszki, pomarańcze, imbir, granat, jeżyny.

W rozdziale o napojach warzywnych opisano soki i kremy z: ogórków, cebuli, pomidorów, szparagów, kukurydzy, cykorii, cukinii, czerwonej kapusty, marchwi, awokado, rzodkiewek, limonki, selera, brokuł, papryki, ogórków, selera.

W pracy znalazły się też w rozdziale o napojach, co pewnie będzie dla niektórych zaskoczeniem, z roślin zbożowych, strączkowych i orzechów przepisy na kremy i soki z: owsa, prosa, jabłek, fig, rodzynek, buraków, pistacji, kokosów, bananów, kukurydzy, migdałów, ryżu, kalafiorów, chili, fasoli, cykorii, soczewicy, papai, mango, orzechów, gruszek, daktyli, słonecznika, malin, soi, orzeszków pinii, kokosów, dyni, granatów, winogron, herbaty.

Soki wyciskane na zimno nie tracą składników odżywczych (ruch wirowy blenderów niszczy cenne składniki odżywcze), są więc szczególnie polecane osobom prowadzącym aktywny tryb życia. Mogą być rozcieńczane mlekiem lub z lodem stać się sorbetem. Najlepiej robić soki z tych owoców i warzyw, których właśnie przypada okres wegetacji.

Na początku pracy opisane są konkretne warzywa, owoce i inne produkty roślinne, to, jakie mają składniki odżywcze i do czego się najlepiej nadają. Każdy przepis zawiera listę potrzebnych artykułów, dokładną instrukcję przygotowania produktów (np. tego, czy trzeba je namoczyć na noc), przygotowania samego napoju, i informację, jaką role dany napój może pełnić w diecie (czy bardziej gasi pragnienie, czy głód. Przepisy informują również o stopniu trudności przygotowania i czasie, w jakim napój można przygotować.

Jan Bodakowski