Skąd się bierze miłość do słodyczy?

Cukier ma bardzo konkretny wpływ na cały nasz organizm. W 2018 roku doktor James J. DiNicolantonio opublikował badanie, które sprawdzało wpływ cukru na mózg zwierząt. W dużym skrócie można powiedzieć, że badania te zasugerowały, iż spożycie cukru powoduje pobudzenie ośrodka nagrody oraz wydzielanie dopaminy, czyli jednego z tzw. hormonów szczęścia.

Co więcej, wykazano również szereg zmian, które powodują uwrażliwienie połączeń nerwowych na wspomniany wcześniej hormon. Powoduje to swego rodzaju uzależnienie od cukru. Ponadto cały proces ulega wzmocnieniu w przypadku produktów bogatych nie tylko w cukry, ale również sól i tłuszcze.

Nadmiar cukru – jak działa na organizm? Objawy cukrzycy u dziecka

Cukrzyca u dzieci to problem, z którym coraz częściej borykają się zarówno rodzice, jak i lekarze na całym świecie. Jest to spowodowane w głównej mierze zwiększonym spożyciem przez maluchy żywności wysoko przetworzonej, a także napojów słodzonych, zwłaszcza zyskujących popularności wśród młodzieży tzw. energetyków. Nadmiar cukru w diecie prowadzi do różnego rodzaju zaburzeń, takich jak m.in. otyłość, gdyż nadmiar cukrów prostych przekształcany jest w naszym organizmie w kwasy tłuszczowe wchodzące w skład tkanki tłuszczowej. Zwiększona podaż cukru w diecie prowadzi także do wykształcenia się insulinooporności, która jest jednym z głównych elementów cukrzycy typu drugiego, a więc tej związanej z błędnym odżywianiem.

Choć przez lata cukrzyca typu drugiego kojarzona była z pacjentami starszymi, to epidemia otyłości wśród dzieci doprowadziła do tego, że patologie związane z gospodarką węglowodanową stwierdzane są u coraz młodszych pacjentów. Z tego względu warto wiedzieć, jak wyglądają objawy cukrzycy u dziecka.

Jak oduczyć dziecko jedzenia słodyczy?

Dziecko uzależnione od słodyczy to problem, z którym niełatwo sobie poradzić. Z tego względu bardzo ważne jest odpowiednie wprowadzanie do diety dziecka słodkich produktów. Według przeprowadzonych badań kluczowe w kształtowaniu się preferencji żywieniowych dziecka, a co za tym idzie – poznawaniu nowych smaków, są pierwsze dwa lata jego życia.

Polskie Towarzystwo Gastroenterologii, Hepatologii i Żywienia Dzieci rekomenduje, aby w przypadku dzieci powyżej 2. roku życia, a także nastolatków spożycie cukrów prostych stanowiło mniej niż 5 procent całkowitego spożycia energii. W przypadku dzieci młodszych procent ten powinien być jeszcze niższy. Wykształcenie odpowiednich preferencji smakowych na wczesnym etapie życia pozwala uniknąć później problemów z otyłością.

Zdrowe słodycze dla dzieci

Przede wszystkim podkreślić należy, że cukier sam w sobie nie jest niezbędny człowiekowi do życia. Co więcej, jak już zostało wspomniane, jego nadmierne spożycie prowadzić może do poważnych problemów zdrowotnych dotykających całego organizmu. Z tego powodu wielu rodziców zastanawia się, co podawać dziecku zamiast słodyczy, a tym samym – jak wyeliminować cukier z diety dziecka.

Oczywiście najważniejsze jest wykształcenie odpowiednich nawyków żywieniowych u dziecka już w pierwszych latach jego życia. Jeżeli jednak mimo to nasza pociecha coraz częściej jada słodkie przekąski oraz spożywa słodzone napoje, warto zareagować. Po pierwsze nie karć dziecka, a zamiast tego przeprowadź z nim rozmowę i powiedz, jaki wpływ na jego organizm ma nadmierne spożycie cukru.

Pamiętaj również o dobrym przykładzie. Jeżeli dziecko zauważy, że zabraniasz mu jeść słodycze, a sama nie odmawiasz sobie słodkich przekąsek, może stracić do ciebie zaufanie. Staraj się również wprowadzać urozmaicone dania warzywne, które będą zachęcać dziecko swoim wyglądem, kolorem i smakiem. W internecie można znaleźć liczne przepisy na dania warzywne, które mogą okazać się strzałem w dziesiątkę i zachęcić największego „warzywosceptyka” do polubienia zielonych produktów.