Naukowcy blisko odkrycia odkrycia piątej siły natury

Wikimedia
Wikimedia / Pierścienie akceleratorów cząsteczek laboratorium Fermilab z lotu ptaka

Eksperci zbliżają się do potencjalnego zidentyfikowania nowej siły po zaskakującym chybotaniu cząstki subatomowej.

Fizycy ujawnili, że kusząca teoria, że może istnieć piąta siła natury, została wzmocniona dzięki nieoczekiwanemu chybotaniu cząstki subatomowej.

Zgodnie z obecnym stanem wiedzy, w przyrodzie istnieją cztery fundamentalne siły, z których trzy - siła elektromagnetyczna oraz silne i słabe siły jądrowe - są wyjaśnione przez standardowy model fizyki cząstek elementarnych.

Model ten nie wyjaśnia jednak innej znanej fundamentalnej siły, grawitacji, ani ciemnej materii - dziwnej i tajemniczej substancji, o której sądzi się, że stanowi około 27% wszechświata.

Teraz naukowcy stwierdzili, że może istnieć jeszcze jedna fundamentalna siła natury.

Dr Mitesh Patel z Imperial College London powiedział: "Mówimy o piątej sile, ponieważ niekoniecznie możemy wyjaśnić zachowanie [w tych eksperymentach] za pomocą czterech, o których wiemy".

Dane pochodzą z eksperymentów przeprowadzonych w amerykańskim akceleratorze cząstek Fermilab, w których badano, w jaki sposób cząstki subatomowe zwane mionami - podobne do elektronów, ale około 200 razy cięższe - poruszają się w polu magnetycznym.

Jak zauważa Patel, miony zachowują się trochę jak dziecięcy bączek, obracając się wokół osi pola magnetycznego. Jednak gdy miony się poruszają, chwieją się. Częstotliwość tego chybotania może być przewidziana przez model standardowy.

Jednak wyniki eksperymentów przeprowadzonych przez FermiLab wydają się nie pasować do tych przewidywań.

Źródło: Guardian