Co jest omawiane podczas pierwszego tygodnia Synodu na temat synodalności?
Ponad 400 osób zebrało się w środę w Watykanie, aby oficjalnie rozpocząć Synod o Synodalności.
Podczas pierwszego pełnego dnia pracy, 5 października, uczestnicy spotkali się w małych grupach po około 12 osób, aby omówić pierwszą część Instrumentum Laboris, dokumentu, który poprowadzi dyskusje podczas prawie miesięcznego zgromadzenia.
Pierwsza część, która będzie stanowić podstawę dyskusji synodalnych w dniach 4-7 października, nosi tytuł "Dla Kościoła synodalnego: Integralne doświadczenie" i zawiera dwa podpunkty: "Charakterystyczne znaki Kościoła synodalnego" i "Droga naprzód dla Kościoła synodalnego: rozmowa w Duchu".
Według Cristiane Murray, wicedyrektor Biura Prasowego Stolicy Apostolskiej, 4 października członkowie synodu otrzymali "swego rodzaju zadanie udzielenia odpowiedzi" na kilka pytań refleksyjnych opartych na tych tematach.
Przewodniczący komisji informacyjnej synodu, który jest również szefem watykańskiej komunikacji, Paolo Ruffini, powiedział, że uczestnicy "zostali poproszeni o modlitwę tymi [pytaniami] wczoraj wieczorem, w nocy, dziś rano przed wystąpieniem na synodzie".
Główne pytanie do rozeznania brzmiało: "Wychodząc od drogi Kościołów lokalnych, do których każdy z nas należy i od treści Instrumentum laboris, które charakterystyczne znaki Kościoła synodalnego wyłaniają się z większą jasnością i które zasługują na większe uznanie lub powinny być szczególnie podkreślone lub pogłębione?".
Następujące pytania zostały wymienione jako "sugestie do modlitwy i refleksji przygotowawczej":
1) Zastanawiając się nad tym, jak przebiegał synod w Kościele, z którego pochodzę, jaki jest dominujący duchowy ton, który go charakteryzuje? Jakie emocje i uczucia wzbudził w tych, którzy w nim uczestniczyli? Jakie pragnienia wzbudził we wspólnocie chrześcijańskiej? Jakie obawy się pojawiły?
2) Jak możemy wzrastać w synodalnym stylu celebracji liturgicznej, który podkreśla charakterystyczny wkład wszystkich uczestników, począwszy od różnorodności powołań, charyzmatów i posług, które niosą?
3) W jaki sposób w moim Kościele lokalnym wykorzystaliśmy i zaadaptowaliśmy metodę rozmowy w Duchu Świętym? Jakie są główne owoce, które pozwoliła nam ona zebrać? W jaki sposób może ona nadal pomagać nam wzrastać jako misyjny Kościół synodalny?
4) Czego nauczyliśmy się na temat słuchania jako cechy Kościoła synodalnego? Jakie zasoby odkryliśmy w tym względzie? Gdzie dostrzegamy braki? Czego potrzebujemy, aby im zaradzić? W jaki sposób umiejętność słuchania może stać się coraz bardziej rozpoznawalną cechą naszych wspólnot?
5) "Kościół synodalny promuje przejście od "ja" do "my"" (IL, nr 25). W jaki sposób proces synodalny promował spójność Kościoła lokalnego, z którego pochodzę? W jaki sposób pomógł nam doświadczyć "duchowego smaku bycia ludem" (por. Evangelii Gaudium, nr 268-274)? Jak czujemy, że możemy wzrastać w tym wymiarze?
6) Czy podczas podróży synodalnej spotkaliśmy się z członkami innych Kościołów lub wspólnot kościelnych? Czy spotkaliśmy się z wyznawcami innych religii? Jaki był duchowy wydźwięk tych spotkań? Czego nauczyliśmy się, aby wzrastać w naszym pragnieniu i zdolności do kroczenia razem z nimi?
7) Jakie napięcia pojawiły się najsilniej w moim lokalnym Kościele? Jak staraliśmy się nimi zarządzać, aby nie stały się wybuchowe? Jak oceniamy to doświadczenie? Czego nauczyliśmy się z tego, aby pomóc nam wzrastać w umiejętności radzenia sobie z napięciami bez bycia przez nie przygniecionym, co jest właściwe dla Kościoła synodalnego?
8) Jakie wspólne doświadczenia rozeznawania mieliśmy w kontekście mojego Kościoła lokalnego? Co pozwoliły nam one odkryć? W jakim kierunku musimy się dalej rozwijać?
Po dniu wolnym w niedzielę, 8 października, Synod o Synodalności zbierze się ponownie w dniach 9-12 października, aby omówić pierwsze pytanie w sekcji "B" Instrumentum Laboris: "Komunia, która promieniuje: W jaki sposób możemy być pełniejszym znakiem i narzędziem zjednoczenia z Bogiem i jedności całej ludzkości?".
Sekcja B to "Komunia, uczestnictwo, misja: Trzy priorytetowe kwestie dla Kościoła synodalnego".
Źródło: CatholicAgencyNews