Polska muzyka sakralna rozbrzmiewała w Londynie

0
0
0
zdjęcie ilustracyjne
zdjęcie ilustracyjne / https://www.flickr.com/photos/stuckincustoms/4978571696

W Londynie zakończył się właśnie trzeci festiwal polskiej muzyki sakralnej - Joy & Devotion, celebrujący bogatą tradycję polskiej muzyki sakralnej na przestrzeni wieków. Impreza cieszyła się dużym zainteresowaniem, a to świadczy, że do serc Brytyjczyków trafia i głęboko ich porusza właśnie taki rodzaj polskiej kultury.

W sobotę, 11 listopada w Londynie zakończył się trzeci festiwal polskiej muzyki sakralnej - Joy & Devotion, zorganizowany przez warszawski Instytut Adama Mickiewicza, placówkę powołaną przez ministerstwo kultury i dziedzictwa narodowego w celu promowania za granicą polskiej kultury.

Twórcy wydarzenia uważają, że zbudowana na pięknie chrześcijańskiej inspiracji muzyka trafia w gusta Brytyjczyków.

Z wypowiedzi dla Vatican News dyrektor Instytutu Barbary Schabowskiej wynika, że: … na Wyspach Brytyjskich polska muzyka sakralna ma swoją markę. Tu właśnie trafia ona na dobry grunt. I rzeczywiście, tak jak nie skończyła się historia, tak trwa wpływ chrześcijaństwa i jego inspirujące oddziaływanie na polskich kompozytorów, widzimy to. Muzyka ta jest bardzo różnorodna i co ważne: ma też swoją młodą twarz”.

Wśród kompozytorów, których dzieła wybrano z myślą o prezentacji przed brytyjską i polską publicznością w Londynie znalazła się niemała grupa młodych autorów, którzy nie boją się podążać tą wąską i niekomercyjną ścieżką.

Festiwal Joy & Devotion co roku odbywa się w anglikańskim kościele St Martin-in-the-Fields, przy najsłynniejszym londyńskim placu Trafalgar. Na jego repertuar składają się z trzy wieczorne koncerty uznanych i cenionych brytyjskich chórów. W tegorocznej edycji postawiono na: The Brabant Ensemble, The Carice Singers i The Epiphoni Consort.

Każdy występ to przekrój polskiej muzyki, z której większość rzadko dociera poza granice naszego kraju. Zwłaszcza, że podczas festiwalu zaprezentowano różnorodność i kunszt polskiej kultury muzycznej XVI/XVII wieku. To przede wszystkim twórczość dwóch najważniejszych kompozytorów tego okresu: Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego (1665-1734) i Mikołaja Zieleńskiego (1560-1620). Wybrzmiał także średniowieczny hymn Gaude Mater Polonia, skomponowany przez Wincentego z Kielczy (1200-1261). Wczesne utwory przelatały się z utworami współczesnymi. Przedstawiono m.in. Kyrie według Byrda Roxanny Panufnik, utwór będący medytacją nad melodią Kyrie z Mszy na pięć głosów Byrda, skomponowaną w 2014 roku. W programie koncertu zatytułowanego „Maryja” publiczność usłyszała m.in. rzadko wykonywane Stabat Mater Romana Padlewskiego, wielce utalentowanego kompozytora, który zginął w Pows

Festiwal zakończył bogaty wybór dzieł współczesnych, kontemplujących mękę i zmartwychwstanie Chrystusa. W programie znalazły się m.in. utwory Pawła Łukaszewskiego. – „Ten wspólny element, jakim jest poszukiwanie sacrum, jest tutaj bardzo istotny, ponieważ człowiek ma, można powiedzieć przez wieki, te same tęsknoty i pragnienia. Odpowiedź stanowi wiara i właśnie muzyka sakralna, która pomaga człowiekowi w skupieniu, wyrażaniu swojej wiary” – zauważa kompozytor, tegoroczny laureat Nagrody Totus Tuus i dyrektor artystyczny festiwalu polskiej muzyki sakralnej Joy & Devotion. Na festiwalu nie zabrakło słynnych Pieśni Maryjnych Henryka Mikołaja Góreckiego, oraz dzieł Krzysztofa Pendereckiego, którego O Gloriosa Virginum jest wielkim hołdem złożonym Matce Najświętszej.

Źródło: Vatican News, Instytut Adama Mickiewicza

Sonda
Wczytywanie sondy...
Polecane
Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną