Afrykański kardynał: Fiducia Supplicans postrzegana jest jako kulturowa kolonizacja, zachodni imperializm
Fiducia Supplicans, deklaracja watykańskiej Dykasterii Nauki Wiary (DNW) zezwalająca na błogosławieństwo par tej samej płci i par w innych "nieregularnych sytuacjach", została odebrana jako "kulturowa kolonizacja" w Afryce, powiedział przewodniczący Sympozjum Konferencji Episkopatów Afryki i Madagaskaru (SECAM).
W wywiadzie udzielonym 17 marca francuskojęzycznej telewizji katolickiej KTO, kardynał Fridolin Ambongo wyraził ubolewanie z powodu braku "synodalności" w wydaniu dokumentu DNW, który wywołał mieszane reakcje i głębokie podziały wśród biskupów katolickich na całym świecie od czasu jego publikacji 18 grudnia 2023 roku.
"W tej deklaracji pojawił się cały problem kulturowy, ponieważ kontynent afrykański postrzegał Fiducia Supplicans jako kolonizację kulturową" - powiedział Ambongo, arcybiskup Kinszasy w Demokratycznej Republice Konga.
To, co proponuje Fiducia Supplicans, jest "rodzajem zachodniego imperializmu, ale na poziomie kulturowym", powiedział, dodając, że "praktyki uważane za normalne na Zachodzie zostały narzucone innym narodom".
"Myślę, że to wyjaśnia zjadliwość reakcji Afryki" - powiedział Ambongo, nawiązując do decyzji biskupów afrykańskich z 11 stycznia o niewdrażaniu Fiducia Supplicans na kontynencie po apelu z 20 grudnia o opinie przewodniczących konferencji biskupów katolickich Afryki i jej wysp w celu uzyskania "jednego oświadczenia synodalnego".
"Nie sądzę, aby ten tekst był potrzebny w tamtym czasie", powiedział Ambongo, odnosząc się do deklaracji. "Właśnie wyszliśmy z pierwszej sesji Synodu na temat synodalności, a teraz czekamy na drugą sesję. Wszystkie te pytania, które poruszyliśmy podczas pierwszej sesji synodu; wrócimy do nich i wiele byśmy zyskali, czekając na koniec drugiej sesji i dojrzewając tego rodzaju temat w duchu synodalności ".
"Osobiście uważam, że najbardziej zaskoczył i zszokował nas sposób, w jaki tekst został opublikowany" - powiedział Ambongo. "Kiedy czytasz treść dokumentu, nie ma rewolucji, ponieważ błogosławimy ludzi. Błogosławimy wszystkich, nawet zwierzęta, samochody. Czasami błogosławię nawet długopisy, których używają uczniowie".
"Błogosławieństwa mogą być udzielane każdemu" - kontynuował. "Oznacza to, że przyczyną problemu nie było błogosławieństwo, ponieważ my już udzielamy błogosławieństw. To, co było lekkim szokiem i myślę, że powinniśmy byli nieco lepiej przygotować opinię publiczną podczas synodu, to błogosławieństwo par homoseksualnych".
Kongijski kardynał, który jest członkiem Rady Kardynałów papieża Franciszka od czasu jego nominacji w październiku 2020 r. i ponownej nominacji w marcu 2023 r., powiedział dalej: "Wierzę, że gdybyśmy skonsultowali się wcześniej, gdybyśmy przeanalizowali Fiducia Supplicans w duchu synodalności, być może moglibyśmy przedstawić ją w innej formie i w innym tonie, biorąc pod uwagę wrażliwość innych".
Po sprzecznych reakcjach na Fiducia Supplicans, prefekt DNW, kardynał Víctor Manuel Fernández, wezwał każdego biskupa do "dokonania rozeznania" w sprawie jego wdrożenia.
W pięciostronicowym komunikacie prasowym z 4 stycznia, DNW udzielił wyjaśnień na temat Fiducia Supplicans, pisząc, że jego wdrożenie będzie zależeć "od lokalnych kontekstów i rozeznania każdego biskupa diecezjalnego z jego diecezją".
W Afryce katoliccy biskupi wydali "skonsolidowane podsumowanie" swoich odpowiedzi przeciwko możliwości błogosławienia par, jak sugeruje Fiducia Supplicans.
W swojej pięciostronicowej odpowiedzi na Fiducia Supplicans, członkowie SECAM stwierdzili, że "nie uważają za stosowne, aby Afryka błogosławiła związki homoseksualne lub pary tej samej płci, ponieważ w naszym kontekście spowodowałoby to zamieszanie i byłoby w bezpośredniej sprzeczności z etosem kulturowym społeczności afrykańskich".
Źródło: CatholicAgencyNews