Pisma Karola Stefana Frycza – narodowca i więźnia Auschwitz

0
0
0
/

Nakładem wydawnictwa von Borowiecky ukazał się wybór pism „Ku nowemu barokowi. Myśl polityczna Karola Stefana Frycza (1910-1942). Wybór źródeł”. Prace do druku przygotowali: Arkadiusz Meller i Patryk Tomaszewski, z wykształcenia politolodzy, z zamiłowania publicyści.



Karol Stefan Frycz urodził się w Kielcach w 1910 roku. Był absolwentem prawa na Uniwersytecie Warszawskim. Pracował w wyuczonym zawodzie. W czasie studiów działał w Młodzieży Wszechpolskiej i Stronnictwie Narodowym. Publikował na łamach „Myśli Narodowej”, „Prosto z Mostu” i „ABC. Współpracował z Instytutem Wschodnim. We wrześniu 1940 aresztowany przez Gestapo. Trafił do KL Auschwitz. Po dwóch miesiącach zwolniony z obozu. W Krakowie działał na rzecz ubogich w Radzie Głównej Opiekuńczej. W kwietniu 1942 ponownie aresztowany, powtórnie zostaje przez Niemców wysłany do Auschwitz. Gdzie zostaje w maju zamordowany przez Niemców.

Publicystyka Karola Stefana Frycza pełna jest dumy z katolicyzmu i dokonań narodu polskiego. Sympatii dla Węgier. Świadomości zagrożeń ze strony masonerii, totalitaryzmu, imperializmu niemieckiego destruktywnej roli Żydów w II RP. Ukazuje bogactwo intelektualne przedwojennego ruchu narodowego, jego katolicyzm i konserwatyzm.
 
Na tle innych narodowych publicystów wyjątkowo doceniał: wartość baroku i kontrreformacji (odmiennie niż Stachnik), tradycję sarmacką i dziedzictwo Rzeczpospolitej Obojga Narodów (odmiennie niż Jędrzej Giertych czy publicyści Falangi). Nietypowo dla narodowców uważał za korzystne dla polskiej racji stanu powstanie niepodległej Ukrainy. Dostrzegał pozytywy monarchii. Domagał się współpracy geopolitycznej krajów Europy Środkowo-Wschodniej.

Na zebrane pisma składają się teksty historiozoficzne, poświęcone katolickiej tożsamości narodu polskiego, polityce zagranicznej, zagadnieniom gospodarczym, problematyce ustrojowej.

W swoich tekstach poświęconych gospodarce Karol Stefan Frycz potępiał zadłużanie państwa, postulował przy brakach budżetowych ograniczenie wydatków a nie zadłużanie. Domagał się od Polaków by byli oszczędni, gospodarni i przedsiębiorczość. Interes gospodarczy Polski widział w usunięciu monopolizujących i degenerujących życie gospodarcze Żydów z Polski. Żydów wykorzystujących swoją kontrole nad gospodarką II RP do pasożytowania na polskich producentach i konsumentach. Żydów będących elementem zdecydowanie antykatolickim i polskości wrogim. Zdaniem Frycza katolicka odpowiedzialność za dobrobyt kraju i upowszechnienie dostatku wymagała bojkotu gospodarczego Żydów w Polsce.

Jan Bodakowski

 

WESPRZYJ NAS!

Pobierz bezpłatny program do rozliczania PIT-ów, który za Ciebie wypełni zeznanie podatkowe, a 1 % przekażesz automatycznie dla naszego wydawcy, Fundacji SOS - Obrony Poczętego Życia:


Działania Fundacji można także wesprzeć wpłacając pieniądze na konto: 32 1140 1010 0000 4777 8600 1001 lub skorzystać z szybkiej wpłaty przez internet >>

Źródło: prawy.pl

Sonda
Wczytywanie sondy...
Polecane
Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną