Facebook śledzi użytkowników offline
Facebook rozpoczyna śledzenie ludzi poza Internetem, w sklepach.
Nową technologię firma nazwała Offline Conversation. Posłuży do określania pozycji użytkowników, analizowania, w jaki sposób poruszali się na zakupach oraz jakie reklamy na ich oddziałują.
System wykorzystuje ogłoszenia wyświetlane w ramach Facebook.
Działania w ramach Offline Conversation łączą się z badaniami Facebook odnośnie neuromarketingu. Wykonała je agencja SalesBrain w 2015 roku. Dotyczyły one tego, jak mózg reaguje na przestrzeniach: zaangażowania, emocji, uwagi oraz zapamiętywania (retencji). W badania zaangażowana była m. in. szefowa Audience Insights for Facebook IQ Helen Crossley oraz prezydent ZESTxLabs Paul Zak.
Celem było określenie wpływu Facebook na umysł z punktu widzenia neurologii. Szef i założyciel SalesBrain Christophe Morin wyjaśniał: "staraliśmy się zrozumieć, jak ludzie przetwarzają te momenty [czyli elementy ludzkiego życia]". Chcieli: "przewidzenia efektu reklamy". ZESTxLabs analizowało EEG, ruchy gałek ocznych, czy potliwość. Tym sposobem badali m. in. reakcje na wiadomości agregowane przez Facebook. EEG dało możliwość analizy fal mózgowych dla określenia stopnia uwagi.
Prywatność jest walutą Internetu. Jednak Facebook wykracza dalej. Bada już zachowania poza siecią w świecie realnym, a nie komputerowym. Firma pomija krytykę zła i określenie granic. Badania, jak działa mózg, pozwalają Facebook m. in. na kreowanie światopoglądu i np. budowanie akceptacji dla LGBT przez tzw. "tęczowy filtr" zdjęć.
Wedle Helen Crossley rozmiar ekranu w technologiach mobilnych: "przesuwa naszą uwagę do rozmiarów urządzenia". Powoduje, że jesteśmy "bardziej uważni" i posiadamy "bardziej pozytywne odczucia o zawartości prezentowanych na nim i tworzy to możliwość dla reklamodawców do łączenia się z ludźmi". Za tymi słowami kryją się nie tylko zakupy, ale też kreowanie postaw. Crossley zauważa, że osoby zorientowane na technologie mobilne są bardziej podatne na treści.
Sklep za pomocą technologii CRM (Customer Relationship Management) obsługuje klienta. Jeśli dokona on zakupów, informacja ta na Facebook łączy się z tym, co oglądał wcześniej, a także fizycznie do jakiego sklepu trafił. Dzięki wykorzystaniu wi-fi, beacon oraz GPS nastąpi określenie rzeczywistego położenia. Partnerami Facebook z branży CRM są Index, Square, IBM, LiveRamp, Lightspeed, Marketo, Invoca.
Technologia ta pojawiła się 14 czerwca 2016. Przypisuje użytkownikowi numer identyfikacyjny. Wedle specyfikacji technicznej pozwala ona na wysłanie jednorazowo 10 tys. informacji. Wśród nich są np. numer telefonu, e-mail. Za ich pomocą transakcje przypisuje się do osoby. Dane te łączą się z czasem (datą) oraz tym, co robił użytkownik, liczbą kupionych sztuk towaru, ceną, czy walutą transakcji.
System zbierze też dane o płci, dacie urodzenia, imieniu i nazwisku, mieście, adresie. Są one łączone z identyfikatorem reklamowym Apple, Androida oraz innymi. Dane użytkownika Facebook z zachowaniami poza siecią są przechowywane na serwerze firmy. Są one ładowane z systemu CRM. Wskutek tego istnieje możliwość sterowania reklamami w oparciu o to, co ktoś robił w sklepie przy filtrowaniu z użyciem np. rejonu, państwa, wieku, czy płci. Offline Conversation wyróżnia dwa miejsca zbierania informacji - Facebook i sklep. Punktem styku jest serwer Graph. Stanowi centrum łączące oba zbiory.
Raport firmy "Mobile-Minded: How the Brain Process Mobiule and TV Ads" z czerwca 2015 stwierdza, że o 79% spada stopień rozproszenia uwagi, a o 82% zwiększa się stopień jej skupienia przy użyciu smartfona. Wyniki badań Facebook IQ "Project Primetime" wskazują, że w porównaniu z telewizorem o 4% zwiększa się intensywność emocji (do 56%), kodowanie detali o 9% (do 57%), a zapamiętywanie ogółu o 15% (59%). Badania te dotyczą osób między 21 a 54 rokiem życia.
Źródło: prawy.pl