1. Drukarka nie czyta nowego wkładu

Dopiero kupiliśmy i wymieniliśmy wkład w drukarce, ale wszystko wskazuje na to, że urządzenie tego nie zauważyło. Pojawia się komunikat o braku wkładu lub informacja, że drukarka ma problem z jego zainstalowaniem.

Co zrobić?

Dobrze jest wyjąć wkład jeszcze raz i sprawdzić, czy chip, który jest w nim zamontowany nie uległ zabrudzeniu. Mogło się to zdarzyć przy zwykłym przenoszeniu tuszu czy tonera, dlatego jest to dość częsty problem. Jeśli zauważymy jakieś plany na chipie, wystarczy ostrożnie przetrzeć chip wacikiem nasączonym substancją o właściwościach odtłuszczających.

2. Drukarka nie pobiera papieru

Jeśli podczas drukowania, urządzenie przestało pobierać papier z podajnika, chociaż wyraźnie słychać dźwięk pracujących rolek, warto przyjrzeć im się z bliska. Najczęściej przyczyną niepobierania papieru jest właśnie problem z rolką zamontowaną wewnątrz urządzenia.

Co zrobić?

Delikatnie otworzyć klapę drukarki lub urządzenia wielofunkcjonalnego i sprawdzić, gdzie znajdują się rolki do poboru papieru. Montowane są zwykle na zatrzaski, jeśli wiec bez użycia większej siły jesteśmy w stanie je wyjąć, należy to zrobić. Rolka, która nie pobiera papieru najczęściej ma zabrudzoną gumę. To z kolei powoduje utratę przyczepności i uniemożliwia skuteczne zabranie papieru z podajnika. Gumę na rolce można bardzo łatwo wyczyścić, używając do tego wacika lub ściereczki nasączonej płynem odtłuszczającym lub płynem do mycia okien.

3. Wydruk jest słabej jakości, niepełny lub brakuje kolorów

Jeśli dokumenty, które drukujemy z każdym kolejnym użyciem drukarki tracą na jakości, to znaczy, że problem może dotyczyć przede wszystkim wkładu do drukarki. Najczęściej wynika on z zaschniętego tuszu, więc jest zmora szczególnie użytkowników drukarek atramentowych. Takie sytuacje mają miejsce, gdy drukarka nie jest używana zbyt często, a to największy błąd, z którego większość z nas nie zdaje sobie sprawy – mówi Wojciech Bombyrych, serwisant drukarek z firmy DrTusz.pl. Drukarki atramentowe muszą pracować regularnie, wtedy tusz nie wysycha.

Co zrobić?

Gdy się jednak tak stanie, można domowym sposobem zniwelować ten problem. Sposób jednak zadziała, gdy w drukarce umieszczane są kartridże z tuszem, którego śladowe ilości znajdują się na głowicy. Należy taki wkład wyjąć i umieścić w naczyniu z płynem do okien rozcieńczonym wodą, tak, by zanurzyć tylko ten element. Po kilku godzinach namaczania, wkład powinien się udrożnić i znów drukować bez problemów.

Jeśli jednak nie jesteśmy pewni co do budowy naszego wkładu, wielu producentów umożliwia przeprowadzenie automatycznego czyszczenia głowicy z poziomu menu drukarki. Warto po to rozwiązanie sięgnąć nawet profilaktycznie, by problem wysychającego wkładu nie pojawiał się zbyt często – radzi nasz ekspert.

4. Zacięty papier w drukarce

To bardzo częsty i irytujący problem, gdy podczas drukowania, nagle kolejna kartka utkwi wewnątrz urządzenia. Odruchowo próbujemy wyciągnąć ją, narażając drukarkę na uszkodzenia głowicy, co niestety może uszkodzić  

Co robić?

 Powodem takiej sytuacji może być zabrudzona rolka papieru, o czym wspominaliśmy wcześniej. Często się jednak zdarza, że przyczyna jest bardziej prozaiczna. Warto zwrócić uwagę, czy do podajnika papieru, zwłaszcza wbudowanego pionowo, nie dostało się żadne ciało obce i je w takim przypadku usunąć. Mały koralik, moneta, fragment kwiatka - możliwości jest wiele, a jak się okazuje, wielu użytkowników drukarek nie zdaje sobie sprawy z tego, że przyczyną jakiejkolwiek awarii może być właśnie drobny przedmiot, który dostał się do środka. Warto więc prewencyjnie ustawić drukarkę w takim miejscu, by zminimalizować ryzyko tego typu problemów.

5. Kod błędu

Zdarza się, że podczas drukowania, urządzenie samo sygnalizuje nam, że jego praca nie może być kontynuowana.  Informacja taka najczęściej kryje się pod kodem błędu wyświetlanym na drukarce lub w oknie systemowym. Błąd może być również zakodowany w formie migających lampek led. Jak go rozszyfrować?

Co zrobić?

Interpretację kodu błędu z łatwością można znaleźć w instrukcji dołączonej do urządzenia, jak również w Internecie na stronie producenta. Może się okazać, że błąd jest banalny i dotyczy któregoś z wyżej wymienionych i wówczas zastosowanie się do naszych porad może pomóc.

Zawsze jednak, jeśli nie chcemy ryzykować ani przy banalnych ani przy poważniejszych błędach, warto zwrócić się do zaufanego serwisu po fachową pomoc. Tym sposobem zaoszczędzimy sobie nerwów i ryzyka, że próbując naprawić sprzęt, doprowadziliśmy do jego jeszcze większej awarii.