Niedziela Słowa Bożego. Dlaczego katolik powinien znać Biblię?

0
0
0
/

26 stycznia w Kościele katolickim upłynął nie tylko jako Dzień Islamu, choć ta okazja była najszerzej komentowana w mediach, m.in. ze względu na kontrowersyjny plakat promujący obchody tego wydarzenia w Krakowie. Tego dnia przypadała również Niedziela Słowa Bożego, ustanowiona przez papieża Franciszka.

Jak twierdzi ks. bp Artur Miziński, sekretarz generalny Konferencji Episkopatu Polski, „inicjatywa Niedzieli Słowa Bożego ma sprowokować wszystkich wiernych, aby Biblia nie była dla nich jedną z wielu książek, lecz „Słowem Życia”, które niesie zbawienie i pobudza do kontemplacji”.

- Ojciec Święty zachęca do prostych form wyrazu - podkreśla hierarcha.

Papież skierował z tej okazji specjalny list do wiernych, w którym zachęca ich do dostrzegania relacji pomiędzy Chrystusem, Pismem Świętym i wspólnotą Kościoła. Odniesień do znaczenia Słowa Bożego nie zabrakło również w niedzielnym przemówieniu Franciszka przed modlitwą Anioł Pański.

- To Słowo Jezusa, Dobra Nowina Jezusa, Ewangelia zmienia świat i serca! Jesteśmy zatem powołani, by zaufać słowu Chrystusa, otworzyć się na miłosierdzie Ojca i dać się przemienić łaską Ducha Świętego - mówi papież.

„Nieznajomość Biblii jest nieznajomością Chrystusa” – mówił św. Hieronim, jeden z Ojców Kościoła. Ta prawda pozostaje aktualna również dziś. Lektura Pisma Świętego powinna zajmować ważne miejsce w duchowej formacji osób wierzących. Niestety, wciąż kojarzy się ona przede wszystkim z działalnością wspólnot protestanckich, albo, o zgrozo, sekt odnoszących się do chrześcijaństwa. Pisma Świętego nie sposób tymczasem oddzielić od Tradycji. Jest ona przechowywana jako depozyt w Kościele katolickim nieprzerwanie od ponad dwóch tysięcy lat. Na soborach powszechnych zwoływanych w pierwszych wiekach chrześcijaństwa wyodrębniono Kanon ksiąg biblijnych. Ostatecznie został on potwierdzony przez Ojców Soboru Trydenckiego (1545-1563). Marcin Luter, który przekreślił Tradycję, wprowadziwszy zasadę „sola Scriptura”, zaprzeczył nierozerwalnemu współistnieniu obu źródeł Objawienia.

Katolicki i prawosławny kanon ksiąg uznawanych za natchnione stanowi 46 ksiąg Starego Testamentu i 27 ksiąg Nowego Testamentu. Protestantyzm za natchnione uznaje jedynie 39 starotestamentalnych ksiąg wchodzących w skład Biblii hebrajskiej. Odrzuca tym samym tzw. księgi deuterokanoniczne, które znalazły się w Septuagincie, czyli starożytnym greckim tłumaczeniem Starego Testamentu.  

Paweł Zdziarski  

 

Źródło: vaticannews.va, radiomaryja.pl

Sonda

Wczytywanie sondy...

Polecane

Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną