Jak głosować w wyborach? Gdzie dopisać się do rejestru wyborców?

0
0
0
/ źródło: gov.pl

"Znamy termin wyborów prezydenckich. Już dziś - przez internet - możesz dopisać się do spisu lub wpisać do rejestru wyborców. Sprawdź, czym to się różni i jak to zrobić. Od jutra online zgłosisz chęć głosowania korespondencyjnego." - pisze Ministerstwo Cyfryzacji.

Jeżeli chcemy zagłosować w innym miejscu niż jesteśmy zameldowani, możemy zgłosić ten fakt internetowo na stronie. Poniżej instrukcja Ministerstwa Cyfryzacji: 

Wpis do rejestru wyborców


Chcecie na stałe zmienić miejsce głosowania – w takim razie to dla Was przygotowaliśmy e-usługę Złóż wniosek o wpisanie do rejestru wyborców.


- W tym przypadku kluczowe jest działanie z odpowiednim wyprzedzeniem. Wpis nie następuję bowiem automatycznie, wymaga rozpatrzenia wniosku, a później decyzji urzędnika. Przed wydaniem decyzji urzędnicy muszą zweryfikować, czy mieszkamy tam, gdzie deklarujemy – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski. 


Co przygotować? – Profil zaufany, skan lub zdjęcie dowodu osobistego i elektroniczną wersję innego dokumentu, który potwierdza miejsce naszego stałego zamieszkania. Taki załącznik ułatwi urzędnikowi podjęcie decyzji i może przyspieszyć rozpatrzenie wniosku – podpowiada szef MC.
Co może być takim dodatkowym dokumentem? Umowa najmu mieszkania, oświadczenie właściciela (najemcy) mieszkania, w którym mieszkamy, rachunek za prąd, na którym są nasze dane; umowa o pracę; karta mieszkańca, itp. Więcej przykładów znajdziecie na GOV.PL. Możecie także skontaktować z urzędem i zapytać, jaki dokument dołączyć do wniosku.
Jeśli nie masz profilu zaufanego, załóż go. 
Krok 1: na GOV.pl wybierz e-usługę Złóż wniosek o wpisanie do rejestru wyborców.
Krok 2: Kliknij przycisk Złóż wniosek i zaloguj się profilem zaufanym (lub e-dowodem, jeśli go masz).
Krok 3: Wybierz obywatelstwo.
Krok 4: Zaadresuj wniosek – wybierz urząd gminy, w której mieszkasz lub przebywasz na stałe.
Krok 5: Podaj dane dowodu osobistego (nazwę i numer) – dołącz skan lub zdjęcie tego dokumentu.
Krok 6: Dołącz dodatkowe załączniki, które pozwolą zweryfikować miejsce Twojego stałego zamieszkania.
Krok 7: Podaj adres stałego miejsca zamieszkania/przebywania i zaznacz oświadczenie, że pod nim mieszkasz.
Krok 8: Sprawdź wniosek i podpisz go elektronicznie profilem zaufanym (lub e-dowodem, jeśli go masz). Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę na koncie Mój GOV (www.GOV.pl) i podany we wniosku adres e-mail.
Czekaj na odpowiedź z urzędu. Samo wysłanie wniosku nie oznacza wpisania do rejestru wyborców.
Urzędnik może skontaktować się z Tobą pocztą tradycyjną, e-mailem, telefonicznie lub przez skrzynkę na koncie Mój GOV. Sprawdzaj swoją skrzynkę - jeśli odpowiesz na wiadomość urzędnika, przyspieszy to załatwienie sprawy.
Decyzję o wpisaniu lub odmowie wpisania do rejestru wyborców urzędnik podejmie w ciągu 5 dni od złożenia wniosku. Otrzymasz ją pocztą tradycyjną lub na skrzynkę na koncie Mój GOV. Jeżeli w ciągu 5 dni nie otrzymasz korespondencji, skontaktuj się z urzędem. Bez tej decyzji lub gdy decyzja będzie odmowna, nie znajdziesz się w rejestrze wyborców. Oznacza to, że nie zagłosujesz w gminie, do której wysyłasz wniosek.
Urzędnik może wpisać Cię tylko do jednego rejestru.
Usługa jest bezpłatna.
Uwaga! E-usługa jest wyłączana na pięć dni przed wyborami.


Dopisanie do spisu wyborców
Jeśli chcecie zagłosować, a w dzień wyborów nie będzie Was w miejscu zameldowania – dla Was przygotowaliśmy e-usługę Dopisz się do spisu wyborców.
Jedynym, co powinniście przygotować, aby skorzystać z tej e-usługi jest profil zaufany i adres, pod którym będziecie w dniu wyborów. Co dalej?
Krok 1: na GOV.PL wybierz e-usługę Dopisz się do spisu wyborców.
Krok 2: Kliknij przycisk Dopisz się do spisu wyborców i zaloguj się profilem zaufanym (lub e-dowodem, jeśli go masz).
Krok 3: Wypełnij wniosek. Wskaż powód, dla którego chcesz dopisać się do spisu wyborców.
Krok 4: Sprawdź wniosek i podpisz go elektronicznie profilem zaufanym (lub e-dowodem, jeśli go masz). Potwierdzenie złożenia wniosku otrzymasz na swoją skrzynkę na koncie Mój GOV (www.GOV.pl) i podany we wniosku adres e-mail.
Jeśli urzędnik stwierdzi we wniosku braki lub błędy, skontaktuje się z tobą: telefonicznie, pocztą tradycyjną, e-mailem lub przez na koncie Mój GOV. Sprawdzaj swoją skrzynkę – jeśli odpowiesz na wiadomość urzędnika, przyspieszy to załatwienie sprawy.
Usługa jest bezpłatna.
Uwaga! E-usługa jest wyłączana na pięć dni przed wyborami.
 

Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji

Sonda

Wczytywanie sondy...

Polecane

Wczytywanie komentarzy...
Przejdź na stronę główną