Jak podaje stacja TVN 24 Komisja Europejska przedstawiła pomysł redukcji CO2 w transporcie do 2030 roku o 55 proc. Jest to zwiększenie planowanej redukcji CO2 w porównaniu z istniejącym w tym temacie planem – 37,5 proc. Największą rewolucją może być jednak wprowadzenie w życie propozycji KE, która zakłada redukcję 100 proc. emisji CO2 w transporcie do 2035 roku. Wiązałoby się to jednak z całkowitym zakazem sprzedaży pojazdów zasilanych paliwami kopalnymi na terenie Unii Europejskiej. – Przejście na pojazdy elektryczne odbywa się znacznie szybciej, niż ktokolwiek się spodziewał, ale mamy obowiązek stworzenia odpowiednich zachęt do tego – powiedział Frans Timmermans, szef unijnej polityki przeciwdziałania zmianom klimatu. Europejscy politycy, żeby przyśpieszyć i zwiększyć sprzedaż aut elektrycznych na terenie Wspólnoty planują wprowadzić przepisy, które wymagałyby od krajów zainstalowania ogólnodostępnych punktów ładowania. Stacje takie miałyby się znajdować w odległości nie większej niż 60 km od siebie i byłyby zlokalizowane przy głównych drogach.

 

Plany Komisji Europejskiej zakładają, że siatka takich publicznych stacji ładujących dla samochodów osobowych i dostawczych ma liczyć 3,5 mln sztuk do 2030 roku. Natomiast do 2050 roku takich punktów ma być już 16,3 mln. KE prognozuje, że do 2040 roku koszt instalacji publicznych i prywatnych ładowarek dla pojazdów elektrycznych może wynieść od 80 do 120 mld euro. Na razie propozycje Komisji Europejskiej będą rozważane przez Radę Unii Europejskiej, a na koniec muszą zostać zatwierdzone i przyjęte przez kraje członkowskie.

 

Tymczasem Sejm przegłosował specustawę, która pozwoli stworzyć na terenach należących do Lasów Państwowych fabrykę polskiego samochodu elektrycznego. Ustawa pozwala na zamianę terenów zarządzanych przez Lasy Państwowe w Stalowej Woli i Jaworznie na lasy, grunty i inne nieruchomości. Chodzi o umożliwienie budowy fabryki samochodów elektrycznych marki Izera. W połowie grudnia zeszłego roku ElectroMobility Poland wybrała na lokalizację pierwszej fabryki tereny wokół Jaworzna. Teren pod budowę jest jednak formalnie lasem, a zarządzają nim Lasy Państwowe. Za uchwaleniem ustawy głosowało 241 posłów, przeciw było 202, a 6 wstrzymało się od głosu. Teraz ustawa trafi pod obrady Senatu. Nowe przepisy budzą poważne wątpliwości polityków opozycji i organizacji pozarządowych. Oprócz wątpliwości prawnych, w tym zgodności z konstytucją, przeciwnicy ustawy przekonywali, że tworzy ona niebezpieczny wyłom w obecnych przepisach i może być zachętą do podobnych kroków w przyszłości.

 

Spółka ElectroMobility Poland powstała w 2016 roku. Założyły ją cztery polskie koncerny energetyczne - PGE Polska Grupa Energetyczna, Energa, Enea oraz Tauron Polska Energia. Spółka ma zaprojektować i wyprodukować polski samochód elektryczny. Dwa modele koncepcyjne zaprezentowano w zeszłym roku. Jak wynika z danych zaprezentowanych na stronie internetowej marki, samochody Izera mają być wyposażone w baterie litowo-jonowe nowej generacji, oferujące zasięg do 400 km w procedurze WLTP, a także przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu niespełna 8 sekund.

 

Inne rynki także otwierają się na elektryczne auta. Vinfast, czołowy producent samochodów w Wietnamie, staje do konkurencji na zatłoczonych zachodnich rynkach samochodów elektrycznych. Firma otworzyła pierwsze biura w Ameryce Północnej i Europie oraz zapowiedziała sprzedaż dwóch modeli “elektryków” na początku 2022 r. Wietnamski producent postawił sobie pierwotnie za cel sprzedaż 56 tys. elektrycznych w 2022 roku, ale ostatnio ograniczył ambicje do 15 000 sztuk z powodu globalnego niedoboru chipów. Firma poinformowała, że dwa modele samochodów elektrycznych VF e35 i VF e36, zostaną oficjalnie wprowadzone na rynek w marcu przyszłego roku. Vinfast ogłosił otwarcie przedstawicielstw na pięciu rynkach międzynarodowych uważanych za kluczowe przez wietnamską spółkę. Chodzi o Stany Zjednoczone, Kanadę, Francję, Niemcy i Holandię.

 

WO