Także muzycy umieszczają w swoich piosenkach przekazy podprogowe. Uważa się, że pierwszy raz zrobili to The Beatles, korzystając z techniki „bachmasking’u”, czyli umieszczając w piosence wiadomość nagraną od tyłu. Było to w 1965 r., przy okazji tworzenia albumu Rubber Soul. Rok później ukryli też przekaz w singlu Rain, który brzmiał: . „...słońce świeci. Deszcz. Jeśli nadchodzi deszcz, uciekają i chowają głowy”. Na samym początku „For You Blue” John Lennon ukrył słowa: „Królowa mówi nie palącym trawkę członkom FBI”. Z kolei w piosence „Free as a Bird” umieszczono słowa: „Znowu wyszło miło”. Sami muzycy twierdzili, że robili to dla zabawy, a przekazy były niewinne1.

Jak by nie było, po technikę tę chętnie sięgały zespoły satanistyczne, aby utrwalać kult szatana. I tak, zespół Ash, w utworze „Evil eye” ukrył przekaz: „Ona robi do mnie złe oko, ssij fiuta szatana”. Z kolei Choking Victim namawiał swoich słuchaczy do samobójstwa. Podprogowy przekaz w „Hate Yer State” (po polsku: „Nienawidzę swojego stanu”), brzmi: „Myślisz, że żyjesz, skurwysynu? Jesteś tylko chodzącym, pieprzonym trupem, jesteś pieprzoną owcą, wkraczającą na moje plecy, by pozostać przy życiu. Zachodnie Wybrzeże, Wschodnie Wybrzeże, wszyscy jesteście tylko bandą pieprzonych głupców, ty i reszta tego pieprzonego chciwego świata. Zabij się! Więc zostań w szkole, odrzuć narkotyki, o tak! Witaj Szatanie! Dobranoc chłopcy i dziewczęta, przyjemnych snów”.

Zespół Cradle of Filth (po polsku „Kolebka plugastwa”) w piosence „Dinner at Deviant's Palace” (po polsku: „Obiad w pałacu Dewianta”) śpiewał od tyłu słowa Modlitwy Pańskiej, co jest elementem satanistycznego rytuału. Odwrócona modlitwa ma znieważać Boga. Zespół Deicide ( po polsku „Bogobójca”) w utworze „Satan Spawn, the Caco-Daemon” umieścił słowa: „Spłodź szatana, kakodaemon, kakodaemon, kakodaemon, pomiot szatana, kakodaemon, kakodaemon, kakodaemon”. Z kolei Grim Reaper podprogowo głosił w „Final Scream”: „Do zobaczenia w piekle!”. Z kolei Iced Earth ukrył słowa w „Damien”: „Twój ból na krzyżu był tylko drzazgą w porównaniu z agonią mojego ojca. Wbiję ciernie głębiej w twoje zjełczałe truchło, ty profanatorze występków. Nic nie zrobiłeś”.

Podprogowe torowanie może kierować działaniami ludzi, nawet jeśli wierzą, że dokonują wolnych wyborów. Przykład technik stosowanych przez satanistów pokazuje, że sięgną oni do wszystkich metod, byle zniewolić ludzi. Nie ma to nic wspólnego z deklarowaną przez nich swobodą i brakiem ograniczeń. Niczego nie spodziewający się słuchacze nie wiedzą, że są poddawani praniu mózgu zawsze, kiedy słuchają piosenek swoich idoli. Nawet jeśli jest w nich fascynacja satanizmem, narasta ona nieproporcjonalnie do ich wiedzy i zgody, będąc wynikiem technologicznych sztuczek.

Tego typu przekazy powinny być zabronione, albo powinien być obowiązek informowania gdzie i jaki przekaz tego typu się znajduje. Przecież podobnie jest z tzw. lokowaniem produktu, kiedy w filmach i serialach pojawiają się produkty znanych marek. Widz ma teoretycznie szansę obronić się przed manipulacją polegającą na tym, że jest skłaniany do kupca czegoś, co ma jego ulubiony bohater. Prawdziwym wsparciem wolności jest zawsze wiedza i nigdy nie wolno pozwolić na to, by ludzie byli wprowadzani w błąd. Technologia poszła naprzód tak daleko, że z jej pomocą można bardzo głęboko ingerować w przestrzeń prywatną człowieka.

 

1 Lista ukrytych wiadomości w piosenkach znajduje się tutaj: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_backmasked_messages